Status
Niet open voor verdere reacties.

Qtex

Beheerder
Forumleiding
Admin
Linux-mint 17,1 cinnamon installeren...naast windows ..of op een eigen partitie.

Download links

Maak je eerst de linux dvd aan of een usb stick ..
Ik koos er voor om een usb stick te gebruiken ...
Om de stick aan te maken heb ik dan ook Rufus gebruikt ... (aanbevolen ).

Zorg dat de juiste opstart volgorde ingesteld is in de bios !
Ik selecteerde hier dus de kingston data trafler van 4 gb

c426bda0ed-Ashampoo_Snap_2015.04.01_20h58m15s_007_.png


Je ziet vervolgens het linux opstart scherm verschijnen ! (dit duurde hier toch ruim 5 minuten voordat deze verscheen ).
c42db8c8a8-Ashampoo_Snap_2015.04.01_20h58m42s_008_.png


Na dit scherm komt het echte opstartscherm met 3 opties ..
Om de installatie te starten klik je dan ook op de onderste optie ( dubbel klik ).
c435ff0068-Ashampoo_Snap_2015.04.01_20h59m40s_011_.png


Kies vervolgens je taal instelling en klik daarna op “ Verder “ Om door te gaan .
c43af2bfb7-Ashampoo_Snap_2015.04.01_21h00m16s_013_.png


In het scherm voorbereiden diende er hier niets te gebeuren en hoefde ik maar verder te klikken .
c440ff3856-Ashampoo_Snap_2015.04.01_21h00m34s_014_.png


Standaard is de bovenste optie aangevinkt om Linux naast de Windows te installeren ..
Indien je dit dus ook wil dan klik je op “ Verder “ ...indien jezelf wilt bepalen waar dat je de Linux wilt installeren dan kies je voor “ Iets anders “
c44ebcfad0-Ashampoo_Snap_2015.04.01_21h00m49s_015_.png


Neem je de linux naast de windows dan krijg je de optie om de grootte te bepalen die je aan Windows wilt geven ..
c45535ce7d-Ashampoo_Snap_2015.04.01_21h01m04s_016_.png


**Het rare is hier dat alhoewel de Windows dus op een 128gb SSD staat deze dus niet geselecteerd staat ...
Op de HDD die door linux geselecteerd werd staat namelijk enkel een backup ( acronis image ) opgeslagen !!
Merkwaardig !!

Neem je de linux op een eigen partitie die je dus “ Iets anders “ Aan te vinken in de vorige stap ..
Bijgevolg krijg je dan een overzicht van al de partities ...en hier werd de SSD dan wel vermeld ...maar kan ik alsnog deze niet selecteren ...
c466282a97-Ashampoo_Snap_2015.04.01_21h01m21s_017_.png


Ik ben tenslotte hier maar gestopt want ik heb dus niet de bedoeling om ook linux te gaan gebruiken ...
Ik heb dit maar aangemaakt om je te laten zien welke schermen je zoal te zien krijgt ..


**dit is geen discussie punt ...heb je vragen , maak dan je eigen topic aan .
 
Leuk om te weten dat linux meteen zelf zegt om naast windows te gaan installeren. Jammer dat ik geen ruimte genoeg over heb, of ik ga eens moeten gaan snuisteren wat ik allemaal eruit kan kieperen of op mijn micro SD kan gaan zetten.
 
wel ik ben dan toch gisteren avond hiermee verder gegaan ...

ok ik heb het voor elkaar gekregen om via Virtualbox een Win8.1 te installeren met de Linux mint 17.1 als een dual boot systeem ....
en dit zonder dat ik Gparted diende te gebruiken ..

eerst had ik voor de Win8.1 een virtuele schijf aangemaakt van 160GB
bij de installatie van de Win8.1 heb ik de beschikbare ruimte van 160GB opgesplitst zodat ik voor Windows 100GB over hield ...
de 60GB die voor de Linux gereserveerd werd werd dus gezien als een niet toegewezen ruimte .... (dit laat ik ook zo )
nadat ik dus de Win8.1 geinstalleerd had op de 100GB heb ik de gemounte Windows.iso verwijderd en de Linux.iso opgeladen in het virtueel station ..
(dit kun je via de " instellingen doen "
nadat dus de Linux.iso geladen is sloot ik de virtuele Windows8.1 af ...
daarna klikte ik op de tap opstarten ( nu startte de Linux op)
hier koos ik er dan voor om de Linux naast de Windows te installeren ..
***tijdens de installatie dien je zelf niets te doen en vervolgens enkel maar een bevestiging te geven om verder te gaan ..
aangezien er eerder een niet toegewezen ruimte was aangemaakt gebruikte de Linux ook deze om zich te installeren ...
ook werd er hier een deel van de niet toegewezen ruimte gebruikt voor de swap map ( alles gebeurde vanzelf )
**het resultaat is dat ik bij het opstarten van virtualbox enkel de vermelding zie staan van de virtuele Windows8.1 maar dat bij het opstarten van deze Windows er eerst een bootscherm komt gedurende 10 seconden ...
in deze 10 seconden heb ik de tijd om met de pijltjes toets de Windows8.1 te selecteren en om op enter te klikken ...
doe ik niets dan start dus automatisch de Linux op

[video]https://youtu.be/PuGQYjQxV0Q[/video]
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan