HP Compaq Mini 700

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hi,

Ik heb nog een oude HP Compaq Mini 700 gevonden die voor geen meter loopt!
De Mini 700 is verkrijgbaar met Windows XP Home of Linux als besturingssysteem.
Ik heb hem echter aan de kant laten liggen omdat de oplader zoek was.
Omdat ik met het openbaar vervoer ga werken is deze zeer handig en compact.
Echter heb ik er vroeger de Windows XP Pro er op gezet maar die is veel te zwaar voor deze netbook.
Hij beschikt over de volgende specs. : 60GB opslagcapaciteit en 1GB werkgeheugen.
Hij moet gewoon dienen om wat bestanden te lezen, licht te surfen en soms wat opgenomen beelden te bekijken.
Graag had ik er een light versie van Linux op gezet.
Welke is het beste om op deze Netbook te zetten ?
Je kan enkel formateren via een USB-stick maar dit lukt me niet.
Ik had een light versie gedownload en op stick gezet maar zonder resultaat.
Maakt het uit in welk formaat de stick moet geformatteerd worden?
Kan iemand me uitleggen stap voor stap hoe hij het zou doen?

Mvg.

Lowsi.
 
Laatst bewerkt:
Je zou deze lijst met lichtgewicht Linux distro's kunnen bekijken: https://itsfoss.com/lightweight-linux-beginners/
Er staat steeds bij wat de minimum vereisten zijn. De allerlichtste staan onderaan in die lijst, maar die zijn niet allemaal even bruikbaar.

De HP Compaq Mini 700 is een zeer zwak apparaat. Niet alleen heeft hij weinig RAM (slechts 1 GB), maar er bestaan nauwelijks nog zwakkere processors dan de Intel Atom N270 die daarin zit.
De standaard Ubuntu zal al te zwaar zijn. Die draait pas soepel met 4 GB RAM. Ja, tijden veranderen. Hoe nieuwer de versie van Ubuntu, des te meer RAM hij nodig heeft. 13 jaar geleden kon je de toenmalige versie van Ubuntu soepel draaien met 1 GB RAM. Die tijd is voorbij. Datzelfde geldt natuurlijk ook voor Windows. Windows 10 heeft meer RAM nodig dan Windows 95.

Ik heb hier zelf een vergelijkbaar apparaat: de HP Mini 110-3101sd: https://tweakers.net/pricewatch/268307/hp-mini-110-3101sd-(xe929ea)/specificaties/
Deze is iets moderner dan het netbook van Lowsi. Mijn HP Mini werd geleverd met 1 GB RAM. Die module verving ik al direct door een module van 2 GB. Meer kon er niet in.
Er stond Windows 7 op. Dat draaide net aan. Later de gratis upgrade naar Windows 10 uitgevoerd. Het ding was toen niet meer vooruit te branden. Het processorgebruik stond bijna voortdurend op 100%.
Daarom Lubuntu erop gezet. Dat is een lichtere versie van Ubuntu. Lubuntu zou genoeg hebben aan 512 MB RAM.
En hoe draait Lubuntu op dat netbook? Nou, het gaat, maar het houdt niet over. Je moet nog steeds veel geduld hebben. Zelfs Lubuntu blijkt dus eigenlijk nog te zwaar te zijn voor dat netbook.
Ik denk daarom dat je weinig plezier gaat beleven van je HP Compaq Mini 700. Maar als je het leuk vindt om te experimenteren, dan zou je een van de lichtere Linux distro's kunnen proberen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan