Software Hier een goed alternatief voor Macrium Reflect Free

Status
Niet open voor verdere reacties.
We weten ondertussen al enige tijd dat Macrium Reflect vanaf 1 januari 2024 niet meer gaat ondersteunen.
De Home versie dan maar kopen? Misschien wel als je iets hebt aan deze uitgebreidere versie. Maar...

Ik heb de afgelopen weken enkele programma's getest en vergeleken zoals Aomei Backupper Standard, EaseUS Todod backup, Veeam Agent, Minitool ShadowMaker en Hasleo Backup Suite.
Hasleo Backup Suite bevalt me het meest. Op de hielen gezeten door Aomei Backupper Standard. Dit laatste programma heeft een aantal jaren geleden echter enkele malen in de steek gelaten bij het terugplaatsen ven een systeembackup. Daardoor ben ik er het vertrouwen in kwijtgespeeld.
Hasleo Backup Suite (gratis) lijkt zelfs te kunnen wedijveren met Macrium Reflect Home (betalende versie).


Hasleo Backup Suite is een uitgebreide back-upsuite voor Windows (Bron: https://www.softonic.nl/)

Hasleo Backup Suite is een gratis back-up programma ontwikkeld door Hasleo Software voor pc-apparaten. Met dit Windows-hulpprogramma kunnen gebruikers back-ups maken en het besturingssysteem herstellen. Het geeft hen de mogelijkheid om naar behoefte volledige, incrementele of differentiële kopieën te maken voor verschillende doeleinden.

Hasleo Backup Suite biedt bovendien schijf- en partitieback-up-mogelijkheden vergelijkbaar met oplossingen zoals AOMEI Backupper of EASEUS Todo-back-up. Het ondersteunt verschillende opslagapparaten, meerdere bestandsindelingen, en kan alle gegevens versleutelen voor extra veiligheid en beveiliging. Dit alles, terwijl het een eenvoudige en intuïtieve gebruikerservaring biedt.

Een back-up is altijd goed

Hasleo Backup Suite is een verzameling eigenschappen en functies die voorzien in een verscheidenheid aan behoeften als het gaat om het maken en beheren van back-ups van uw Windows-besturingssysteem systeem. Het biedt drie modi waarmee u kopieën kunt maken zoals, specifieke secties selecteren of een combinatie van beide. Je kunt een schema instellen om het proces te automatiseren op basis van de tijd en frequentie of zelfs verschillende gebeurtenistriggers.

Dit geldt ook voor schijven en partities. Met deze suite kunt u ook gegevensback-ups maken terwijl u partities behoudt die u mogelijk hebt toegevoegd. Als je alles eenvoudig naar een ander opslagapparaat wilt klonen, kun je dat doen via de kloningsfunctie die 1:1 kopieën produceert. Of het nu uw besturingssysteem of uw gegevens zijn, het programma voert vervolgens controles uit om de integriteit van het bestand te garanderen en dat er niets beschadigd is.

Zodra er nood is om iets te herstellen, is het proces eenvoudig uit te voeren. Het is zelfs mogelijk om het programma aan het Windows opstart menu toe te voegen zodat je zelfs geen "noodschijf" (Herstel USB-stick) hoeft aan te maken.

Heeft de basis gedekt

Al met al is Hasleo Backup Suite een capabel hulpprogramma voor back-ups dat een aantal leuke extra's biedt om een goed afgerond pakket te creëren dat voldoende is voor meer gebruikers. Het is gemakkelijk te gebruiken, heeft tal van aanpassingsmogelijkheden en is volledig gratis. Als u op zoek bent naar een tool waarmee u back-ups van uw Windows-besturingssysteem kunt maken, is deze het overwegen waard.

VOOR
  • Back-up en herstel van zowel Windows als schijven
  • Kloonfunctie
  • Ondersteunt Windows 11
  • Eenvoudig en intuïtief in gebruik
  • Ook in het Nederlands
  • Kan aan het Windows opstart menu worden toegevoegd.
TEGEN
  • Geen optie om individuele bestanden of mappen te selecteren (Is nu in versie 4 wel mogelijk)
 
wat echter blijkt is dat niet alle backup tools ook de verborgen herstel partitie mee nemen in het aanmaken van een backup image ..
tot zo ver ik kon vast stellen neemt de Aomei backupper deze verborgen herstel partitie wel mee ..
* deze Hasleo Backup Suite in elk geval al niet ..
 
Zijn er wel meer....
Natuurlijk zijn er meer. Ik zocht voor mezelf naar een Systeem-, partitie-, schijf- en kloon programma met de mogelijkheid tot instellen van back-up taken voor volledige-, differentiële- en incrementele back-ups. De combinatie van deze functies vind je in weinig GRATIS software terug. Je mag er me altijd nog eentje uit uw lijst voorstellen. De lezers zullen er u dankbaar voor zijn en ik ook.. Verwijzen naar een lijst van 32 programma's waarvan misschien wel 80 % totaal waardeloos voor deze toepassing, daar hebben volgens mij de lezers weinig aan.
 
wat echter blijkt is dat niet alle backup tools ook de verborgen herstel partitie mee nemen in het aanmaken van een backup image ..
tot zo ver ik kon vast stellen neemt de Aomei backupper deze verborgen herstel partitie wel mee ..
* deze Hasleo Backup Suite in elk geval al niet ..
Het probleem dat ik enkele jaren geleden met Aomei backupper (versie van toen) had was nu net dat een voor het systeem belangrijke onzichtbare partitie niet werd meegenomen met bij een herstelbewerking en dat leidde tot een Windows die niet kon opstarten. Wellicht is die bug intussen verholpen maar het ongemak van destijds heeft toch mijn vertrouwen geschaad. Jammer want ik had het wel voor dat programma.

Onderstaand een beeld van mijn systeemschijf. Volgens mij volstaan de partitie's die door Hasleo Backup Suite in een systeemback-up worden meegenomen.
Hasleo Systeempartities.jpg

Graag de mening van Qtex.
 
Laatst bewerkt:
het zijn hier de partities zonder een schijf letter die niet meegenomen worden in het aanmaken van een systeem back-up
het is NIET de bedoeling om deze een letter toe te wijzen ..deze partities zijn de herstel partities en hebben verborgen gegevens mee...
ook de partitie ID ( 0x27PQservice ) verschilt tenopzichte van de partities die dus wel meegenomen worden in de backup .

kiest men voor een schijf/partitie back-up dan kan men ook deze partities * meenemen in de back-up (dit merkte ik juist op )..
Ashampoo_Snap_vrijdag 22 december 2023_06h05m25s_001_.jpg
 
het zijn hier de partities zonder een schijf letter die niet meegenomen worden in het aanmaken van een systeem back-up
Hasdleo Backup Suite zal oordelen dat deze niet niet hoeven opgenomen te worden in een systeembackup. En inderdaad, ze een schijfletter toekennen is te gek voor woorden. Echter ook dan zal Hasleo ze niet opnemen in een systeembackup.
Wat voor mij telt dat is dat het programma goed werkende backups maakt en dat doet het. Ik heb het al met succes getest. U ook? Zo niet, doe het eens. Het is in ieder geval belangrijk voor de lezers daar je eerder blijkbaar enige twijfels had over het goed functioneren van dit programma.
 
Ook al wordt de gratis Macrium Reflect Free en andere gratis BU/Image programma's niet meer ondersteund, die kunnen vaak nog jaren meegaan.
Heb Hasleo even opgestart, nog niet grondig getest, hier toch al wat info over dingen ik gemerkt heb.

Hasdleo Backup Suite zal oordelen dat deze niet niet hoeven opgenomen te worden in een systeembackup. En inderdaad, ze een schijfletter toekennen is te gek voor woorden. Echter ook dan zal Hasleo ze niet opnemen in een systeembackup.
Wat voor mij telt dat is dat het programma goed werkende backups maakt en dat doet het. Ik heb het al met succes getest. U ook? Zo niet, doe het eens. Het is in ieder geval belangrijk voor de lezers daar je eerder blijkbaar enige twijfels had over het goed functioneren van dit programma.

Er zijn meer backup/image programma's die sommige verborgen partities, alhoewel ze in windows niet zichtbaar zijn, toch een schijfletter toewijzen.
Nog geen problemen mee gehad, na terugzetten laat windows OS die ook niet zien.

Waar ik wel een probleem mee heb is dat die Hasleo niet alle verborgen partities, zoals de recovery, meeneemt. Die PR_RP kunnen tools van fabrikant zijn.
Mss niet nodig om op te starten maar wie weet wat er in staat... Herstelopties, tools voor diagnose (tijdens garantie mss toch nodig) of...

Mijn windows heeft data gescheiden van het OS. Profielen worden aangemaakt op D: .
Hasleo Systeem Backup laat wel vinkjes zien maar ik kan mijn D: partite, ook al hoort die eigenlijk wel bij het systeem, niet meenemen, kan het niet aanvinken, ook E: niet.
Wat in een Systeem Backup niet werkt gaat dan wrs wel met Disk/Partition Backup.
Interface vind ik er wel heel goed uitzien maar toch, je moet al weten wat belangrijk is bij een image om de juiste opties te kiezen. Dat zou m.i. anders moeten.

Hasleo System Backup.PNG


Wat ik ook mis is een optie om images te koppelen zodat ze een schijfletter toegewezen krijgen.
DIe gedraagt zich dan net als een (read only) schijf waar je door kan bladeren met verkenner, TotalCommander, Image viewers etc. en je bestanden, foto's enz. ook kan openen. Handig om bv. net die ene foto of bestandsversie van een ontwerp je terug wil toch makkelijker kan terugvinden.
Voor mij een must.
 
Laatst bewerkt:
Bij testen van systeembackups met Hasleo Backup en het alom geprezen Macrium Reflect op twee verschillende computers heb ik nu kunnen vaststellen dat Macrium op één pc minder partities meeneemt dan Hasleo. Op de andere nemen ze er beide evenveel.
 
Waar ik wel een probleem mee heb is dat die Hasleo niet alle verborgen partities, zoals de recovery, meeneemt. Die PR_RP kunnen tools van fabrikant zijn.
Mss niet nodig om op te starten maar wie weet wat er in staat... Herstelopties, tools voor diagnose (tijdens garantie mss toch nodig) of...
Voor mij is het belangrijk dat een dergelijk backup-programma bij een systeembackup alle partities (al dan niet verborgen) meeneemt die noodzakelijk zijn om een systeem te herstellen of om terug te keren naar het systeem zoals het was ten tijde van het maken van die backup. Daar hoeft voor mij geen Recover partitie of zelfs geen data bij inbegrepen te zijn. Deze laatste
zijn echter sowieso ingesloten als de locatie ervan niet naar een andere partitie is verplaatst. Mijn data backup ik, net zoals Filip, met FreeFileSync (Open Source). En dat programma laat me toe naar believen door de back('s) te bladeren.
Wat ik ook mis is een optie om images te koppelen zodat ze een schijfletter toegewezen krijgen.
Hier heb je wel een punt.

Hasleo Systeem Backup laat wel vinkjes zien maar ik kan mijn D: partite, ook al hoort die eigenlijk wel bij het systeem, niet meenemen, kan het niet aanvinken, ook E: niet.
Dat betekent dat Hasleo oordeelt dat deze niet noodzakelijk zijn om het systeem te backuppen en te kunnen herstellen. Voor dergelijke partities kun je partitie backups maken of zelfs een Full Disk backup. Dan heb je alles.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan