Windows 10 conflict administratieve gebruikers

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Ik heb hier van vrienden een laptopje met Win10 dat dus dringend naar Win11 moet.
Maar er zijn 2 gebruikers.
Die hebben beide een MS account, beiden met administratieve rechten.

Maar gebruiker 2 is login gegevens vergeten en kan ze niet opnieuw opvragen of wijzigen omdat de mailaccount én het mobiel nummer dat in die account zat niet meer bestaan. Was professioneel en nu in pensioen.

Gebruiker 1 kan nog wel inloggen, maar niets meer wijzigen in die account om dezelfde reden : mailadres en GSM nummer niet meer operationeel.
Maar ... nu blijken héél wat apps geinstalleerd door gebruiker 2 en van zodra gebruiker 1 iets wil wijzigen of updaten vraagt Windows nu om in te loggen als gebruiker 2, die dat dus niet meer kan.

2 vragen dus :
  1. hoe kan gebruiker 1 de rechten van de apps geinstalleerd door gebruiker 2 onder zichzelf krijgen ?
  2. hoe kan gebruikers 1 en 2 toch in hun MS account geraken en aanpassen aan de nieuwe realiteit ?
PS : persoonlijk zou ik gaan voor een nieuwe, propere installatie maar ze hebben schrik veel kwijt te spelen, vb. van geinstalleerde programma's.

Dat is nu exact -de- reden dat ik een bloedhekel heb aan die Microsoft accounts verplichitng. Als er iets is kom je nergens mee bij.
Wat je zou kunnen proberen is van het nog werkende account een local account te maken want je hebt nog de logins daarvan.
Goede kans dat applicaties dan nog wel werken.

Een andere mogelijkheid is om het verborgen administrator account actief te maken en dan te kijken of je van daaruit van account 2 een lokaal account kunt maken. Maar dat is vermoedelijk niet mogelijk omdat schijnbaar bij die MS accounts altijd een wachtwoord gevraagd wordt.

Een backup zou dan wel mogelijk moeten zijn van de documenten en afbeeldingen en zo van gebruiker 2.
Misschien dat je nog bij applicaties kunt met lokale accounts als je daarna het tweede account wat niet werkt verwijderd maar dat is koffiedik kijken.

Ben ik helemaal met je eens wat die MS accounts betreft : zelf gebruik ik die niet, op géén enkel toestel.
De opties die je aangeeft zal ik met de eigenaars bespreken want zijn niet zonder risico... maar lijken me goeie suggesties.

Terug
Bovenaan