Status
Niet open voor verdere reacties.

cve

Medewerker
Forumleiding
ik plaats het hier omdat ik nergens in besturingssystemen ergens een plaatsje vind waar ik wel zou kunnen tussen plaatsen. Linux misschien, omdat het denk ik een linux kern heeft maar net als Android er dan ook eigenlijk ook wel weer ver van af staat.
Mijn Asus netbookje is net als mijn vorige Asus netbookje een heerlijk toestelletje om mee te werken, maar dit toestel heeft net als mijn vorige netbook ook weer een intern geheugen van 32 GB. Dat is weinig, zeker om er Win 10 op te draaien. Nu dacht ik eraan om daar Chromium op te gaan installeren. Dat leunt heel dicht aan bij mijn o zo geliefde Android, maar dan aan de andere kant ook weer niet, want het is een appart besturingssysteem blijkbaar. Maar krijgt dan wel google play wat wel weer uit Android geplukt is. in Youtube filmpjes ziet het er allemaal wel heel Android achtig uit vind ik en dat juich ik als Android lover alleen maar toe natuurlijk, maar daar stopt het natuurlijk niet, ik heb ooit eens echte Android op mijn vorige netbook gezet en dat was niet zoals ik het mij had voorgesteld. Van mijn 32 Gb intern geheugen kreeg ik slechts 4 GB ter beschikking. Dus dat was niets.
Nu mijn vragen.
-Iemand ervaring met chromium als besturingssysteem? Indien ja, hoeveel GB neemt dit in beslag, want je hebt net als bij Windows een 8 GB USB stickje nodig om het besturingssysteem erop te zetten, maar na installatie weet ik dus niet hoe groot die Chromium is?
-Ik gebruik nu open office omdat ik vaak in word werk. Kan ik daarin een soort office krijgen die goed werkt net als office of open office?
-Mijn ontspanning is Asphalt 8 airborne op de netbook, in Android google play is dit ook af te halen en te spelen, kan ik dit ook afhalen in Chromium?
Alvast bedankt om mijn vervelende vragen te lezen.
 
Nee dacht het niet. Lijkt mij ook wel wat. Amper 1/03 GB groot. Is kleiner als het OS op mijn Smartphone.
kan het niet downloaden hoor. Een torent wel, maar meer niet. 2 GHz processor heb ik wel niet steken hoor. Slechts 1,4 GHz , nu ja slechts. Ben er dik tevreden mee, snel genoeg voor mij. Maar die opslagruimte is te min om Win 10 deftig op te draaien he. Dat is het nadeel.
 
Ik heb een heel verhelderend artikel gevonden over Chrome OS of Chromium OS. Heb ook kunnen kijken in Chrome store en mijn o zo geliefde Asphalt 8 airborne dat ik zo graag speel om mij te ontspannen staat erin. Dus beste mensen, ik denk dat de kogel door de kerk is. nu nog een geschikt moment vinden om dit allemaal te gaan installeren op mijn netbookje en ik vanaf dan draai ik Chromium OS.
Dit is de site die mij helemaal van stag heeft doen gaan. Chrome OS: alles dat je moet weten | Tablets Magazine
 
Waarom moet het perse Chromium OS zijn, wordt nog weinig meer mee gedaan.
Moet helemaal geen Chromium OS zijn hoor. Maar kan jij mij verzekeren dat ik met 1 van die Linux versies Asphalt 8 Airborne kan downloaden en spelen? Met Chromium ben ik sinds vanavond zeker dat het kan. Van al deze linux versies heb ik het niet gevonden.
 
cve,

op een T100 kan je een android zetten, die zal reageren als android op een gewone tablet.
ik probeerde dit in het verleden. (op toevallig exact hetzelfde toestel) maar had toen problemen ivm met wifi die ik niet in orde kreeg.

Misschien is daar intussen een oplossing voor.
 
@ctcs,
Ik moet wel een programma kunnen draaien dat zeker niet lukt op Android zelf. Ben nu nog aan het uitzoeken of het in Chromium OS wel werkt. Dus is het nog niet zo simpel om over te stappen.
 
Beste Qtex, zou jij weten of er sinds de nieuwste Windows update een nieuwe media creation tool uit is? Ik heb nog een media creation tool van voor fall update. Ik wil voorbereid zijn voor in het geval dat de Crhomium OS mij niet bevalt dat ik dan heel gemakkelijk terug kan gaan naar Windows. In ieder geval bedankt voor het antwoord.
 
de huidige Media Creation Tool geeft je build 16299.15 en is op te halen vanaf hier ... klik ter download *je dient daarna dus nog te updaten naar 16299.19 de huidige build .

6fbbb8ff04-Ashampoo_Snap_2017.11.11_14h27m44s_001_.png
 
Ik heb vorige week zitten rommelen in de software van mijn netbookje. Het is ongelooflijk hoeveel rommel Windows mee installeert die je nooit gebruikt. Ik had dus ook nog een windows.old staan die enorm veel ruimte innam(waarvan ik dacht dat ik die al verwijderd had). Er stonden nog een aantal games in die ik nooit speel, heb er gewoon de tijd en de zin niet in, dus de prullenbak maar in ermee en ja hoor. een ander besturingssysteem is niet meteen meer aan de orde. Van enkele honderden MB vrije ruimte en een zagende netbook naar een mooie vrije ruimte. Man Windows, jullie moeten echt beter jullie best gaan doen voor deze kleine ruimte netbookjes zoals deze van mij. Er worden er dagelijks van verkocht, jullie weten het en toch gooien jullie die Windows maar vol met rommel dat niet gebruikt wordt. Laat het aan de gebruikers om te kiezen of ze het willen of niet, jullie hebben een winkelmandje, stop al die rommel daarin, als we iets willen laat ons daarin zoeken wat we willen gebruiken, maar hou die Windows zo klein mogelijk voor deze netbookjes. Zou een hele hoop fustraties besparen.

geheugen.jpg

Helaas heb ik geen screenshot gemaakt van de enkele honderd MB vrije ruimte die ik ervoor had, maar met dit resultaat ben ik wel blij. Dus Windows blijft.
 
Draai regelmatig via uitvoeren cleanmgr.exe
Gebruik dan ook de knop Systeembestanden opschonen en na het scannen alle vakjes aanvinken. Schoon daarna alles op.
 
Draai regelmatig via uitvoeren cleanmgr.exe
Gebruik dan ook de knop Systeembestanden opschonen en na het scannen alle vakjes aanvinken. Schoon daarna alles op.
Wel Skippy, doe dit na iedere deftige update, maar blijkbaar was ik er eentje vergeten. Best dat ik niet meteen tijd had en eerst eens in een beetje tijd gezocht had op overtollige rommel. Ik heb ook enkele honderden MB kunnen verwijderen door naar het windows logo te gaan, daar dan op instellingen te klikken en daar dan op apps te klikken. Daar heb ik dan in apps en onderdelen een hoop apps gevonden die ik niet gebruik en die dan ook verwijderd indien mogelijk en dat heeft mij ook enkele honderden MB ruimte opgeleverd. Dus daar kan je ook wel wat ruimte mee vrij maken als je net als ik een mini schijfje hebt. Ben blij dat ik ruimte heb vrij kunnen maken en dus nu weer wat ademruimte heb. Kan dus mijn Windows behouden, daar ben ik wel blij om. Chromium OS zag ik wel zitten mits enkele vraagtekens en maren. Android kon niet omwille van een programma waarvan ik zeker ben dat het niet draait op Android, op Chromium OS was dit een heel groot vraagtreken. Linux ben ik om de 1 of andere reden heel bang van. Of dit terecht is of niet weet ik dus ook niet, want ik heb nog nooit een pc op een Linux zien draaien. Indien je dan kiest voor Linux, welke kies je dan het best? Mint, ubuntu, of nog een andere? Er zijn er zo veel waaruit je kan kiezen?
 
Waar vinden we cleanmgr.exe zonder dat er een scanner aanslaat?

Hoe bedoel je dat ?

Gebruik de Windows toets en de F toets en vul dan in of kopieer cleanmgr.exe
.exe mag je zelfs weglaten , dus alleen cleanmgr ( Dit schrijf ik automatisch omdat dit soort opdrachten nog uit het Dos tijdperk komen )
Klik nu op de Enter toets en in het volgende schermpje is de C schijf als daar de besturing op staat automatisch al ingevuld.
 
Hoe bedoel je dat ?

Gebruik de Windows toets en de F toets en vul dan in of kopieer cleanmgr.exe
.exe mag je zelfs weglaten , dus alleen cleanmgr ( Dit schrijf ik automatisch omdat dit soort opdrachten nog uit het Dos tijdperk komen )
Klik nu op de Enter toets en in het volgende schermpje is de C schijf als daar de besturing op staat automatisch al ingevuld.

Stom van me. Ik zocht ernaar op het net.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan