Windows 11 Build 23H2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Krijg de update niet om up te graden naar de laatste build. Is de reden dat mijn pc niet voldoet aan de eisen? Ga dus bij elke nieuwe build eerst een usb stick moeten aanmaken met Rufus met daarop de laatste build?
 
Je haalt twee begrippen door elkaar: versie van Windows 11 en build van Windows 11.
Er bestaan maar 3 versies van Windows 11: 21H2, 22H2 en 23H2.
Er bestaan tientallen builds van Windows 11. Na iedere gewone maandelijkse update verandert het buildnummer namelijk.

Jij wil niet over naar de nieuwste build, maar naar de nieuwste versie van Windows 11. Met andere woorden: je wilt upgraden van versie 22H2 naar versie 23H2.

Om in aanmerking te komen voor de automatisch aangeboden upgrade van versie 22H2 naar versie 23H2 moet je pc voldoen aan de voorwaarden die Microsoft gesteld heeft voor Windows 11. Je schrijft zelf al dat je pc niet voldoet aan die voorwaarden. Dan zul je een trucje moeten uitvoeren om toch te kunnen upgraden naar versie 23H2.
Dat kan door, zoals je zelf al voorstelt, met Rufus een installatiemedium aan te maken voor versie 23H2, waarbij je instelt dat bepaalde controles zullen worden overgeslagen, zoals de controle op de ouderdom/generatie van de processor, de aanwezigheid van TPM 2 en het ingesteld zijn van Secure Boot.
Dat kost bij elkaar wel wat tijd. Misschien weet ik een snellere methode voor jou om de upgrade naar versie 23H2 uit te voeren. Een methode die bij elkaar hooguit 2 minuten in beslag neemt.

Doe eerst het volgende zodat ik weet welke versie en welke build van Windows 11 jij nu gebruikt:
Klik op het vergrootglas (of in het zoekvak) dat naast de knop Start staat. Typ dan winver en druk daarna op de Enter-toets.
Het venster Over Windows zal verschijnen. Dat ziet er dan op mijn Windows 11 pc zo uit:

6575e73368052-2023-12-10_17_24_17-Over_Windows.png


Welke versie en welke build heb jij? Je kunt dat overtypen of je plaatst een screenshot van het venster Over Windows. Zorg ervoor dat er geen persoonlijke informatie zichtbaar is, zoals je e-mailadres!
 
Een andere onderdeel uit windows 11 is de insiders optie. (kan preview of beta updates zijn!)
Als je hieraan deel neemt om nieuwe ideeën en concepten te ervaren die Microsoft ontwikkeld wlillen ze daarvoor uw mening terug om te weten wat u ervan vindt.
 
@porrelaar en @wivy : we zijn een publiek forum en helpen graag zoveel mogelijk mensen...

Ofwel is wat je wil vertellen illegaal en dan hoort het hier niet thuis ofwel kan het gerust gedeeld worden met alle bezoekers.
De forumleiding en alle collega-bezoekers zullen u dankbaar zijn om ev. oplossingen en hints te delen.

Dank alvast van mij...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
@porrelaar en @wivy : we zijn een publiek forum en helpen graag zoveel mogelijk mensen...

Ofwel is wat je wil vertellen illegaal en dan hoort het hier niet thuis ofwel kan het gerust gedeeld worden met alle bezoekers.

zowel porrelaar als ik doen moeite om iets te zoeken op het internet en het lezen van magazines.

@PhilipV : je raadt altijd bepaalde update's af .... dit is ook zo'n update, niet illegaal maar van Microsoft zelf.
trouwens al meerder malen tevoorschijn (op screenprints) de laatste weken op het forum:
kb5027397 ( illegaal ??? )
Enablement update for the Windows 11 2023.​

trouwens met Rufus/Ventoy en de nieuwe iso bereik je hetzelfde resultaat.

en op ' YouTube ' vind je ook filmpjes bv. CyberCPU Tech .... e.a.

een beetje zoeken en nalezen kan heus geen kwaad! een beetje initiatief nemen mag ook wel ... niet?

trouwens zie #6, ik bied hulp aan .... . wat is het probleem dan?
 
Laatst bewerkt:
Ik bied geen hulp via PB's. Ik was bereid om fredjeh te helpen via dit topic in open forum, maar daar had hij blijkbaar geen behoefte meer aan, omdat hij er zelf al in geslaagd was zijn Windows 11 te upgraden van versie 22H2 naar versie 23H2. Ik ben daarom niet blij met deze onterechte terechtwijzing.

Op verzoek van Philip zal ik hier alsnog de oplossing delen die ik gebruikt heb voor mijn eigen Windows 11 pc. Die oplossing heb ik eerder op een ander computerforum geplaatst. Ik kopieer en plak die tekst hieronder:

Maandag 6 november 2023​
Ik krijg versie 23H2 niet spontaan aangeboden. En dat zal waarschijnlijk nooit gebeuren, ook al zou ik 10 jaar wachten, omdat mijn pc volgens Microsoft veel te oud is voor Windows 11. Gewone updates voor Windows 11 krijg ik wel aangeboden, maar een nieuwe versie van Windows 11 krijg ik niet zomaar.
Vorig jaar moest ik daarom met Rufus een aangepast installatiemedium maken om te kunnen upgraden van versie 21H2 naar versie 22H2.
Dat kostte me bij elkaar toen wel wat tijd: iso bestand van de nieuwste versie van Windows 11 downloaden; het iso bestand aanpassen met Rufus en op een USB stick zetten en daarna nog de installatie uitvoeren.
Zou die upgrade van versie 22H2 naar 23H2 niet sneller kunnen op een pc waarvan de hardware volgens Microsoft niet geschikt is voor Windows 11? En ja, dat kan sneller. Veel sneller zelfs. Het kan in 1 minuut!​
(Let op: van tevoren moest ik wel KB5031455 geïnstalleerd hebben. Dat is een preview cumulatieve update voor Windows 11 versie 22H2. Normaal installeer ik geen preview updates, maar nu was dat wel nodig om snel te kunnen upgraden naar versie 23H2 van Windows 11)

Niks iso bestand downloaden van flink wat GB. Ik hoefde slechts een klein .msu bestand van 179 KB te downloaden:​
6576f8ac4dc8f-kb5027397.png
Daarna die Enablement Update uitvoeren en daarna de pc opnieuw opstarten en nu heb ik versie 23H2:​
6576f90c3cb1d-nu_versie_23H2.png
Ik vond de benodigde informatie op deze website: https://ghacks.net/2023/11/01/how-to-upgrade-to-windows-11-2023-update-on-unsupported-hardware/
Het gaat over het volgende stukje op die website:

Update: There is an even easier solution. Here are the steps:
Make sure that the October 2023 Preview update or a later update is installed on the device. This should be offered via Windows Update when you run a manual check for updates.
Download the Enablement update for the Windows 11 2023 Update from here.
Double-click on the download and follow the instructions to install the update.
Restart the PC.
Windows 11 version 23H2 is installed on the device, even if it is has incompatible hardware. End

En ja, zo makkelijk en zo snel ging het inderdaad. Mijn 11 jaar oude pc is weer helemaal bijgewerkt.​
 
zowel porrelaar als ik doen moeite om iets te zoeken op het internet en het lezen van magazines.

@PhilipV : je raadt altijd bepaalde update's af .... dit is ook zo'n update, niet illegaal maar van Microsoft zelf.
trouwens al meerder malen tevoorschijn (op screenprints) de laatste weken op het forum:
kb5027397 ( illegaal ??? )
Enablement update for the Windows 11 2023.​
trouwens met Rufus/Ventoy en de nieuwe iso bereik je hetzelfde resultaat.
en op ' YouTube ' vind je ook filmpjes bv. CyberCPU Tech .... e.a.
een beetje zoeken en nalezen kan heus geen kwaad! een beetje initiatief nemen mag ook wel ... niet?

trouwens zie #6, ik bied hulp aan .... . wat is het probleem dan?
Ik dacht dat mijn opmerking duidelijk was : je vraagt expliciet om verder te gaan via privé-bericht en wij hebben graag dat alle bezoekers er hun voordeel kunnen mee doen.
Over de inhoud van deze update/upgrade heb ik geen woord gezegd en heb ik ook geen oordeel uitgesproken.
 
Je haalt twee begrippen door elkaar: versie van Windows 11 en build van Windows 11.
Er bestaan maar 3 versies van Windows 11: 21H2, 22H2 en 23H2.
Er bestaan tientallen builds van Windows 11. Na iedere gewone maandelijkse update verandert het buildnummer namelijk.

Jij wil niet over naar de nieuwste build, maar naar de nieuwste versie van Windows 11. Met andere woorden: je wilt upgraden van versie 22H2 naar versie 23H2.

Om in aanmerking te komen voor de automatisch aangeboden upgrade van versie 22H2 naar versie 23H2 moet je pc voldoen aan de voorwaarden die Microsoft gesteld heeft voor Windows 11. Je schrijft zelf al dat je pc niet voldoet aan die voorwaarden. Dan zul je een trucje moeten uitvoeren om toch te kunnen upgraden naar versie 23H2.
Dat kan door, zoals je zelf al voorstelt, met Rufus een installatiemedium aan te maken voor versie 23H2, waarbij je instelt dat bepaalde controles zullen worden overgeslagen, zoals de controle op de ouderdom/generatie van de processor, de aanwezigheid van TPM 2 en het ingesteld zijn van Secure Boot.
Dat kost bij elkaar wel wat tijd. Misschien weet ik een snellere methode voor jou om de upgrade naar versie 23H2 uit te voeren. Een methode die bij elkaar hooguit 2 minuten in beslag neemt.

Doe eerst het volgende zodat ik weet welke versie en welke build van Windows 11 jij nu gebruikt:
Klik op het vergrootglas (of in het zoekvak) dat naast de knop Start staat. Typ dan winver en druk daarna op de Enter-toets.
Het venster Over Windows zal verschijnen. Dat ziet er dan op mijn Windows 11 pc zo uit:

6575e73368052-2023-12-10_17_24_17-Over_Windows.png


Welke versie en welke build heb jij? Je kunt dat overtypen of je plaatst een screenshot van het venster Over Windows. Zorg ervoor dat er geen persoonlijke informatie zichtbaar is, zoals je e-mailadres!
je mag mij deze in dit forum mededelen
 
@mdc1756 Zie post #9 in dit topic. Daar leg ik het uit.

Let op: die werkwijze hoef jij niet toe te passen op jouw Dell OptiPlex 7410 AIO. Die is zo nieuw dat hij volledig zal voldoen aan alle voorwaarden die Microsoft stelt voor Windows 11. Op die AIO van Dell zul jij de upgrade naar versie 23H2 automatisch aangeboden krijgen.
De werkwijze in post #9 is alleen bedoeld voor computers die niet voldoen aan de eisen die Microsoft gesteld heeft voor Windows 11.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan