Hardware Bekabeling ATX voeding

Status
Niet open voor verdere reacties.

GuntherM

Steunend lid
Vip Lid
Dag allemaal,

ik heb hier een MSI moederbord, waar de CPU (i7- 950 LGA 1366) twee voedingen nodig heeft.
Nu mijn voeding heeft hier maar één connector voor voorzien. Een splitter heb ik niet helaas.
Kan ok daar bvb een connector voor gebruiken van een grafische kaart? De layout van de pinnen klopt in elk geval.
Maar hoe zit het met de voltages? Per pin? Lang geleden wist ik dat allemaal maar als een mens ouder wordt, dan vergeet je dat.
Ook rare layout van het moederbord, ergens in het midden moet dit moederbord stroom hebben om een grafische kaart te poweren.
Ook de chassis fans staan op rare plaatsen. Maar goed, ik moet dit moederbord gebruiken.

Hier een foto van de dubbele connector voor de CPU
IMG_1908.JPG
 
Is een extra 12V voeding voor de CPU dacht ik. Ik werk de laatste jaren helaas ook niet zoveel meer aan computer hardware, dus het zit wat verder...
Maar ik dacht zelfs dat je mogelijks met 1x (4pin) 12V stekker kon werken ipv de volledige 2x (8pin) connector. Moet je eens nakijken in de manual van je moederbord.

"Als" die connector van je grafische kaart past, kan je die ook gebruiken ja. Kwestie dat de juiste kabels op de juiste connectie terechtkomen. Maar daar moet je wel zeker van zijn.
Het is echter wel aan te raden een dedicated kabel voor deze voeding te voorzien. Ervan uitgaande dat die voeding apparte circuits voorziet voor elke 12/5V lijn.
 
Thanx, ik kan die kabel ook snel eens uitmeten. Dan weet ik het zeker. In de manual van het mobo staat dat ze beiden moeten aangesloten zijn, ik neem aan één voor de CPU en de andere voor de Northbridge, geheugen controller? Dit moederbord kan je serieus overclocken, wat ik niet ga doen. enkel de juiste waardes ingeven in het bios qua timing en voltage voor het geheugen. Het is de bedoeling dat deze pc 24/24 kan ingezet worden en dan kan je maar beter niet overklokken.
 
Heb je hier iets aan ?
Ik denk dat je de ATX 4 pin 12Volt power connector bedoeld.

Powersupply-connectoren-uitgelegd-02.gif

Hmm hier heb ik heel veel aan, dus blijkbaar staan de pins juist tegenovergesteld. Mja dan zal ik er een EATX voeding moeten voor gebruiken, heb hier nog een Thermaltake van 900w en die heeft modulaire stekkers, oké bedankt allen :) altijd leuk even een reminder te krijgen van jullie. Hou jullie veilig. Bedankt.
G
 
  • Leuk
Waarderingen: Quit
Als je wilt gaan meten aan een voeding zonder dat deze op een pc is aangesloten, moet je even een draadbrug maken van het Power On pennetje naar een Ground pennetje.

Ik doe dit meestal met een paperclip. Een losse voeding zonder pc doet helemaal niets en dan valt er niets te meten.

Powersupply-connectoren-uitgelegd-05-20-pin.png
Powersupply-connectoren-uitgelegd-05-24-pin-2.png
 
Jep dat weet ik nog, toch bedankt, heb eerder al een smps ingebouwd in een zelfbouw elektronica project :)
Dat is dus mijn werk nu. Maar nu met Corona even wat tijd om enkele pc's te onderhouden, waarvan één het moederbord het begeven heeft.
Ik heb ook een home studio waarvoor deze twee PC's voor dienen.

Kijkje ;)
42992883_1995895257141213_6558760165909200896_o.jpg
 
De opzet is dat, behalve de mengtafel, digitaal is, door het Dante protocol.
in het onderste rack, Furman stroomverdeler, 2 Motu 828mkIII FW gemount op Dante.
Er steekt nog een Drawmer verdeelversterker in, om geluid af te leiden naar de RTW, MD en cassettedeck (apart rack)
Verder een managed 16 poorten switch van Zyxel, een Baracuda C300 firewall en een 1U server van Synology.
Ook een Zyxel USG die niet meer gebruikt wordt. Het andere rack...
Furman stroomverdeler, TC Fireworx, TC Goldchannel pre amp, een gemodificeerde Berhringer DEQ2496, zit bijna niks meer origineel in.
Alles digi, daaronder 2 rack pc's. Monitors zijn van Yamaha. er zijn ondertussen ook wat dingen verdwenen, vooral de dbx lim/ comp's.
Sober maar wel in orde hoor, ook de A&H mixer is helemaal gemodificeerd. En links onderaan een FM exciter van 50w om testen uit te voeren van FM DSP's
 
Wat doe je met het Dante netwerk in een homestudio?
De CL3 in de afbeelding van #8 heeft ook Dante naar een Yamaha RIO digital stagebox, maar daar gaan dan alle 64 input en 16 output channels doorheen. ( sends and returns )

En met een digitale CL3 had ik geen analoge FX's en Dynamics meer nodig omdat die er in zitten. Behalve de Avalon VT737SP met z'n lekkere warme buizen die toch wel lekker was om er bij te hebben voor de lead.
 
Ik heb overal in huis muziek staan, daarom het Dante netwerk. Bespaard mij enorm aan kabel :)
In mijn slaapkamer heb ik ook een PC staan met ProTools op, om zelf mijn arrangementen te maken, jingles etc.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan