Redactioneel Apple geeft ons al jarenlang bedrogen – schrijft Owen Williams in ‘Medium Daily Digest’

In het (betalend) online tijdschrift ‘Medium Daily Digest’ schrijft Owen Williams de blog hieronder. Hij is niet de eerste de beste en het is, voor wie zinnens is de nieuwe Macbook Pro aan te schaffen, zeker goed om te weten. Daarom plaats ik hier een Nederlandse vertaling.

Owen Williams heeft 77.000 volgers
Schrijft over zichzelf: Fascinated by how code and design is shaping the world.
I write about the why behind tech news.
UX Manager @ Shopify. https://twitter.com/ow


Quote:

Het bedrijf zegt dat het een nieuw Magic Keyboard voor de 16-inch MacBook Pro heeft gemaakt omdat het 'luistert' naar hun gebruikers. Maar: klanten klagen al jaren.
De nieuwe 16-inch MacBook Pro debuteerde eerder deze week met een onverwacht belangrijk kenmerk: een werkend toetsenbord.
Sinds 2016, toen de "opnieuw ontworpen" MacBook Pro voor het eerst werd uitgebracht, hebben gebruikers geklaagd dat het toetsenbord erg storingsgevoelig is. Alleen voedselkruimels of stofdeeltjes zouden een computer van € 3.000 onbruikbaar kunnen maken. De toetsen gaven het langzaamop - één voor één, waardoor een tijdrovende reparatie nodig was voordat het toetsenbord weer bruikbaar was.

Phil Schiller, marketing chef van Apple, vertelde de Independent dat dit soort klachten van klanten meespeelden in de beslissing van Apple om een zogenaamd "nieuw Magic Keyboard" te maken voor de onlangs aangekondigde MacBook Pro. Het nieuwe laptopmodel bevat het ontwerp van de schaarschakelaar van Apple's stand-alone Magic Keyboard. Schiller zei dat "klanten zich niet realiseren welke macht ze hebben - om onze richting te beïnvloeden en wat we doen met hun feedback." Hij maakte geen aanstalten om zijn fout toe te geven of excuses aan te bieden.

Maar Schiller had zijn excuses moèten aanbieden, want Apple heeft ons al jaren opgelicht over dit vreselijke toetsenbord (hun gewoonte, als er iets misgaat).
Het bedrijf heeft er herhaaldelijk op aangedrongen dat er niets aan de hand was en beweerde tot in maart dat slechts een klein aantal gebruikers werd getroffen. In plaats van hun fouten toe te geven, lanceerde Apple stilletjes een serviceprogramma dat klanten gratis toetsenbordreparaties aanbood. Interne documenten verkregen door MacRumors laten ook zien dat het een oplossing voor het stofprobleem van het toetsenbord heeft toegevoegd aan een model dat vorig jaar werd uitgebracht, zonder te erkennen dat het dit had gedaan. En eerder dit jaar ging Apple zelfs zo ver om aan te kondigen dat zijn vernieuwde MacBook-modellen het toetsenbordprobleem hadden "opgelost" en tegelijkertijd een vervangend programma naast de gloednieuwe computer hadden gelanceerd.

Het is absurd dat Apple zo lang er mee weg zou kunnen komen door het verkopen van defecte computers - die allemaal nog steeds beschikbaar zijn, zelfs nadat deze nieuwe (en erg dure) machine is gelanceerd.
Apple-klanten hebben inmiddels meerdere class-action rechtszaken aangespannen met betrekking tot defecte toetsenborden. Omgaan met de toetsenbordproblemen was vooral moeilijk voor ontwikkelaars en schrijvers die hun brood verdienen met, je weet wel, typen. Hoewel Apple gratis toetsenbordreparaties aanbiedt, betekent dit dat ze een tijdje zonder computer moeten. Online hebben gebruikers gemeld dat het weken kan duren - soms langer. In mijn geval duurde de eerste reparatie die ik nodig had twee weken, waardoor ik gedwongen werd reservelaptops van andere mensen te lenen terwijl ik wachtte. Sommige mensen die voor hun werk op hun laptop vertrouwen, hebben er zelfs voor gekozen om het kapotte toetsenbord te verdragen of een extern toetsenbord bij zich te hebben, totdat ze een vakantie kunnen plannen of een andere laptop kunnen lenen.

Terwijl Apple de MacBook Pro van 2019 lanceert, staan leidinggevenden zoals Schiller erop dat ze luisteren en gooien ze de klagers ‘een wortel toe’ met functies zoals een geheel nieuwe fysieke ontsnappingstoets. (Apple had de sleutel verwijderd en virtueel gemaakt in de vorige revisie). Maar het idee dat Apple reageert op zijn gebruikers komt als onoprecht over als er jarenlang tevergeefs klachten worden ingediend over kapotte toetsenborden.

Problemen met mijn eigen machine waren het begin van een zoektocht van twee jaar naar de beste alternatieven voor Windows-laptops, omdat ik gewoon geen werk meer kon gedaan krijgen op een MacBook Pro. Ik ben uiteindelijk overgestapt op de Surface Book 2, na jarenlang een trouwe MacBook-gebruiker te zijn geweest, en sindsdien niet meer achteromgekeken.

Ik zal niet liegen - de nieuwe MacBook Pro is verleidelijk omdat hij een waslijst bevat met dingen waarvan ik had gehoopt dat ze jaren geleden al in de machine zouden komen. Het scherm met hoge resolutie ziet er fantastisch uit en ik ben onder de indruk van de verbeteringen voor de levensduur van de batterij, maar ik ben sceptisch dat deze computer niet veel meer is dan een ‘wortel’ die bungelt om de luidste critici van het bedrijf de kop in te drukken.

Er is geen reden om erop te vertrouwen dat Apple deze keer eindelijk zijn toetsenbord goed krijgt, en als je deze computer überhaupt overweegt, is mijn advies simpel: wacht maar af. Misschien is deze MacBook geweldig, en heeft Apple gelijk, maar ik zou er mijn eigen geld niet op inzetten.

Unquote
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan