zin om met linux te werken

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

parasiet

Gast
zelf ken ik er niets van ,linux interseert me wel om eens te proberen
laat zeker iets weten hoe het verloopt met linux....
groetjes hackyhaha
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom ik voor Linux koos







Vrije software
Linux is vrije software, dat betekent dat het helemaal gratis is. De hele wereld rond werken duizenden mensen aan de ontwikkeling van de vrije software. Alle programma's zijn vrij te downloaden, te kopieren en te gebruiken.


Ik heb in Windows xp steeds problemen gehad, waardoor ik geregeld moest herinstalleren. Het programma werd trager, of ik kreeg foutmeldingen nadat ik nieuwe software had geinstalleerd en dan weer gedeinstalleerd. Linux is veel stabieler. Als er een programma crasht, start je het opnieuw op en gaat verder. Het linuxsysteem heeft er geen last van en wordt ook niet trager.
*

Linux is gratis. Alle software die je wilt hebben, kun en mag je gratis van het internet halen en gebruiken en je krijgt nog steeds weer upgrades ook!
*

Linux is weinig virusgevoelig. De virussen worden voor Windows geschreven en daar heb je in Linux geen last van. Bovendien is onder Linux de 'administrator' strikt gescheiden van de 'gebruiker', waardoor een virus bij de gebruiker geen rechten krijgt om onderdelen te wissen, die niet van de gebruiker zelf zijn.
*

Steeds meer Linuxprogramma's worden ook onder Windows uitgebracht: GIMP, Firefox, Thunderbird, OpenOffice, om er maar een paar te noemen. Je onder Linux gemaakte bestanden kunnen dan ook binnen Windows gelezen worden. Bovendien zijn programma's als Firefox en Thunderbird ook minder virusgevoelig dan Outlook en Explorer.
*

Onze server draait op Linux en hoeft nooit herstart te worden, dat is met een Windowsserver wel anders.
*

Onder Linux kan, zeker met Ubuntu evenveel als onder Windows. Alleen met filmpjes binnen Firefox liep het niet helemaal soepel vanaf het begin. Daar hebben we nog wel wat aan te doen gehad. Mijn op de usb aangesloten apparaten worden goed ondersteund.
*

Linux is op allerlei manieren aan te passen aan je eigen wensen. Je hebt twee uitgebreide windowmanagers KDE en GNOME, die beide hun aanhangers hebben. Je kunt de kleuren, randen, vensters, knoppen, iconen veranderen naar hartelust en alles maken zoals je het zelf wilt hebben. Bij windows moet je daar een pluspakket voor downloaden (en betalen) en dan heb je nog niet de mogelijkheden, die Linux biedt. Van alles wat je nodig hebt, zijn meerdere programma's en je kiest diegene, die je het best bevalt. Je hebt keuze!
*

En als laatste: ik ben geen windows-hater, maar het schilt toch niet veel , al vind ik de grapjes over Linux en windows best wel leuk. Ik vind het gewoon grapppig om alles te kunnen wat een windows gebruiker ook kan, maar dan GRATIS.

Met XP leek dat eerst beter te worden, maar ook daar bleven dingen vastlopen, of liepen programma's vast, zoals Corel Draw, op het moment dat je wilde opslaan of zo. Het meest kritieke moment.
Bovendien wordt er veel illegale software gebruikt en dat wordt je steeds moeilijker gemaakt door on line registreren of upgraden.
Microsoft kijkt zelfs op je computer en als je drie keer XP geinstalleerd hebt (je eigen legale versie, bedoel ik dan) dan moet je je opnieuw aanmelden om te bewijzen dat je de originele licentiehouder bent.

Verder wordt er gewaarschuwd dat er in de acceptatievoorwaarden allerlei addertjes onder het gras zitten, maar lezen we die ooit? Tuurlijk niet, je wilt installeren, dus je klikt snel op "accept" om verder te gaan, maar wat accepteer je dan?

Bij veel programma's is Windows traag. Tuurlijk kun je weer een nieuwe computer kopen! Zo blijf je aan de gang. Wat bepaalt nu eigenlijk de snelheid van je computer? De ontwikkeling of de software? Door de pakketten steeds zwaarder te maken ben je wel verplicht een nieuwe computer te kopen. Je kan wel zeggen van niet, maar ik heb niet het eeuwige geduld, dus vroeger of later besluit je daar toch weer toe. De software staat niet ten dienste van de computer (hardware), maar precies andersom. Maak het softwarepakket zwaar genoeg en iedereen koopt wel weer een snellere computer. Tegenwoordig past de hardware zich aan aan de software, in plaats van andersom!

Van Linux wordt gezegd, dat het veel sneller werkt dan windows, en dit is een feit te zijn. Linux is geen speeltje, het is afgeleid van Unix een goed en sterk en stabiel besturingssysteem, waar veel servers onder draaien omdat het zo betrouwbaar is. Bovendien is het vrij, gratis, voor niets.......... En dat blijft het omdat de wet op de Software patenten het niet gehaald heeft.

Omdat Linux aan populariteit wint, proberen andere software giganten Linux buiten spel te zetten, door de wet op software patenten ingevoerd te krijgen. Degene, die ooit het pijltje en het pull down menu heeft ontwikkeld, zit gebeiteld, want die moet geld krijgen van iedereen die een pijltje of pulldown menu toepast. Dat betekent het einde van de gratis software, want het X windows systeem van Linux lijkt op dat van Windows, daardoor is het gebruik juist zo makkelijk geworden. Deze wet is net zo belachelijk, als wanneer de eerste autofabrikant het voor elkaar zou hebben gekregen, dat hij het idee van vier ronde wielen gepattenteerd zou hebben. Alle andere autofabrikanten zouden drie wielen of vierkante wielen moeten toepassen, anders zouden ze fors geld moeten betalen voor het "vier ronde wielen patent". Ik neem aan, dat nu wel duidelijk is hoe belachelijk zo'n wet in feite is. Gelukkig is de wet weggestemd door het Europese parlement. Dus voorlopig is de Vrije Software weer even veilig.Succes van Linux

Linux heeft zijn succes de afgelopen tijd mede te danken aan het feit, dat er meer en meer programma's zijn ontwikkeld, die het kunnen opnemen tegen Windowsprogramma's. Dat zal ook wel moeten, want wie wil zijn Office of Photoshop inleveren om er niks voor terug te krijgen?
Voor bekende programma's komen er steeds meer alternatieven onder Linux. The Gimp is een goede vervanger voor Photoshop, met (bijna?) dezelfde mogelijkheden.
Open Office is een goed alternatief voor Microsoft Office. Het programma kan ook alle Office documenten lezen en vertalen, zodat je na overschakelen gewoon je documenten en presentaties kunt blijven gebruiken. Inmiddels is er een versie van Office uit met een database, maar die vertoont in deze eerste versie nog een aantal kinderziektes. Linux heeft trouwens een uitgebreide database ter beschikking: MySQL, dat evenveel, zo niet meer mogelijkheden biedt als Acces.
Daarnaast is Linux een stuk gebruiksvriendelijker geworden doordat veel functies te bereiken zijn doormiddel van KDE of GNOME, de "Window-managers" van Linux, waardoor het besturingssysteem niet alleen het uiterlijk van Windows heeft gekregen, maar ook een groot stuk van het bedieningsgemak. (zie Linux informatie)
Daar komt bij, dat hoe moeilijker MS het maakt om programma's illegaal te kopieren, hoe meer mensen bereid zijn dan maar moeite te steken in het overschakelen op Linux. Dit geldt zeker voor bedrijven, die zich niet kunnen permitteren om illegale software te gebruiken in verband met de hoge boetes.
Dat dit veel gebeurt, is ook Microsoft wel duidelijk en die besteedt daar aandacht aan op haar site. Daar wordt uitgelegd, dat 'gratis' Linux uiteindelijk duurder zou zijn dan geld investeren in Microsoft producten. Maar ja, zij zijn niet helemaal onpartijdig, lijkt me. :)
Microsoft heeft ook afspraken gemaakt met muziek partijen, zodat sommige CD's niet meer te kopieren zijn. Dit komt door een code op de CD waardoor windows niet wil kopieren. Linux trekt zich niks van die code aan, kopieert hem gewoon mee met de rest van de CD. Of te wel: een beveiligde CD is alleen maar beveiligd omdat niet WIL kopieren. Het KAN dus wel!het zelfde geld uiteraard voor DVD's . Het betekent dat wat je met je computer kunt doen, afhangt van de afspraken die grote partijen met elkaar maken! Daar kun je alleen maar omheen als je een 'onpartijdig' besturingssysteem kiest.

Door onderandere deze feiten heeft Linux de laatste tijd veel successen geboekt. Het is best leuk er hier een paar te vermelden.

* De stad Munchen heeft haar contract met Microsoft niet verlengd. Op 14000 pc's is Linux geinstalleerd en de ambtenaren leren nu met het programma te werken.
* De stad Amsterdam maakt op het moment dezelfde overweging.
* Het hoofdkantoor van de RaBobank draait op Linux.
* In Spanje zijn 60.000 pc's aangeschaft voor het onderwijs waar Linux op draait.
* En voor de belastingbetalers onder ons: er komt een belastingschijf die onder Linux draait. (Leuker kunnen ze het niet maken).
* Naar het zich laat aanzien, zal bij deze groei binnen afzienbare tijd Linux een groter marktaandeel hebben dan de Mac. Dat betekent dat hardware fabrikanten er rekening mee moeten gaan houden dat ze drivers voor Linux mee gaan leveren, in plaats alleen voor Windows en de Mac. Je ziet al steeds vaker de naam Linux verschijnen op de verpakkingen van hardware, wat betekent dat deze hardware ook onder Linux werkt en wordt ondersteund.
* Verder zullen mensen die websites bouwen er rekening mee moeten houden dat hun site niet alleen in Explorer werkt, maar ook onder browsers die onder Linux werken. Tja, als je je site onder Linux maakt, heb je natuurlijk helemaal geen probleem. Gebruik je Linux al, of Mozilla of Firefox, dan is het ook belangrijk om de maker of eigenaar van een site te laten weten, dat de site niet goed werkt onder een andere browser dan Explorer. Op die manier worden meer en meer mensen zich ervan bewust dat er ook nog leven is buiten Windows.



Ubuntu, Knoppix en Kanotix zijn groot en deels verantwoordelijk voor de snelle verspreiding van het gebruik van Linux.
Door hun live- CD's maken veel meer mensen kennis met de mogelijkheden van Linux op de pc.
Een live CD maakt het mogelijk Linux van CD of DVD te draaien en te proberen. Je kunt vaak niet printen, maar wel browsen, emailen e.d. zodat je een goed idee krijgt hoe Linux zich op jouw computer zal gedragen en hoe het werkt.
 
Laatst bewerkt:
mischien eens vergelijken?

mischien eens vergelijken?

.zit nu al een paar weken op linux bezig, en ben te vreden alleen misschien eens wat tips bv: hoe installeer ik flash player macromedia of geeft linux nog een beter in huis dan de 7 flash player macromedia =?is gelukt op 1 pc om flash te instal.
maar nog niet op mijn tweede pc is het gelukt........denk wel als er ergens een info avond en een paar demonstraties hoe.........dat er nog veel kan ondekt worden
met linux; en de mensen die nog nooit linux in aktie hebben gezien versteld zouden zijn van zijn compleetheid eigenlijk is het veel te veel dat je kan inschakelen pppfffff maar anders doe ik alles al zoals vroeger op windows(heb nog 3 pctjes die op windows draaien met andere woorden kan nog virussen zoeken en spyware is het enige dat ik mis hi hi hi hi)voor de liefhebbers om eens goed te serven op gevaarlijke sites xxxxx war.....is linux stabieler kantoor toepassingen zijn ze gewaagd aan elkaar en voor games is windows beter(?) kan ook zijn dat ik linux nog niet goed genoeg ken.

dus misschien eens hier uw ervaring met de twee vrienden besturingssystemen
groetjes hackyhaha(bne)
 
Edgy Eft van Ubuntu

Edgy Eft van Ubuntu

Ik ben nu reeds 3 weken Ubuntu 6.10 Edgy Eft aan het testen en het ziet er veelbelovend uit .
Er zijn soms nog wat bugs maar dit valt reuze mee en voor de gamers zal er bij de uitkomst van de stabiele distributie meerdere oplossingen zijn voor hen. ;)
 
Dit is het overzicht van de computer waar ik wat wil mee doen:

Computer:
Besturingssysteem Microsoft Windows 98 SE
OS Service Pack -
Internet Explorer 6.0.2800.1106 (IE 6.0 SP1)
DirectX 4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
Computernaam TANJA-PC
Naam gebruiker Tanja
Datum / Tijd 2006-10-18 / 17:24

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium II, 350 MHz (3.5 x 100)
Moederbordnaam Compaq Deskpro EP/SB Series
Moederbord Chipset Intel 82440BX/ZX
Systeemgeheugen 128 MB (SDRAM)
BIOS Type Compaq (04/27/98)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM1)
Communicatiepoort Communicatiepoort (COM2)
Communicatiepoort ECP-printerpoort (LPT1)

Scherm:
Video kaart ATI 3D Rage Pro (atir3) (4 MB)
3D-Versneller ATI 3D-Rage Pro
Monitor Compaq V75 [17" CRT] (823CF24AA348)

Multimedia:
Geluidskaart ESS ES1869 AudioDrive

Opslag:
IDE apparaat Intel 82371AB/EB PCI Bus Master IDE-controller
IDE apparaat Primaire IDE-controller (dubbele fifo)
IDE apparaat Secundaire IDE-controller (dubbele fifo)
IDE apparaat USB Product
IDE apparaat USB Product Driver
Diskettestation GENERIC NEC FLOPPY DISK
Harde schijf USB DISK Pro
Harde schijf GENERIC IDE DISK TYPE01
Harde schijf USB DISK Pro
Optische Station COMPAQ CD-ROM CDU611-Q (24x CD-ROM)
SMART Status harde schijf Onbekend

Partities:
C: (FAT32) 5518 MB (4338 MB vrij)
D: (FAT32) 610 MB (225 MB vrij)
Geheugencapaciteit 6128 MB (4563 MB vrij)

Invoerapparaten:
Toetsenbord Standaard- (101/102 toetsen) of Microsoft Natural-toetsenbord
Muis Logitech-compatible Mouse PS/2

Netwerk:

Netwerkkaart 3Com 3C90x Ethernet Adapter (169.254.195.137)
Netwerkkaart PPP Adapter.

Peripherieapparaten:
USB1 apparaat Intel 82371AB/EB PIIX4 - USB Host Controller
USB1 apparaat VIA PCI-USB Universal Host Controller
USB-apparaat USB Product Driver

DMI:
DMI BIOS Leverancier Compaq
DMI BIOS Versie 686T2
DMI Systeem Fabrikant Compaq
DMI Systeem Product Deskpro EP/SB Series
DMI systeem Versie
DMI Systeem Serienummer 8825BVD31087
DMI System UUID CFF13C74-6408D211-8D51F62A-8473BA58
DMI Moederbordfabrikant Compaq
DMI Moederbordproduct 041Ch
DMI Moederbordversie
DMI Moederbord Serienummer 8825BVD31087
DMI chassisfabrikant Compaq
DMI chassisversie
DMI chassisserienummer 8825BVD31087
DMI chassiskenteken 8825BVD31087
DMI chassistype
DMI geheugenblokken Totaal / Vrij 3 / 1
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Veysie ,

Om te beginnen proficiat dat je wil gaan proberen om met Linux te werken .
Wil je Linux alleen op je pc zetten of moet Windows 98 se erop blijven staan ?
Als alles eraf mag , geen probleem enkel een geheugenlatje van 128 MB erbij steken .
Installeer dan Ubuntu 6.06 LTS de nodige plaats op je harde schijf is ca 3 GigaBites maar daar zitten dan ook alle nodige programma's bij op de CD-Rom . ( Deze Cd kan je bij mij verkrijgen , stuur een Pm naar mij met je adres en naam dan stuur ik er een op .
Als Windows 98 se erop moet blijven staan is er wel een probleem zoals je hierboven ziet heb je 3 Gigabites plaats nodig en op je harde schijf is er maar 4 Gigabites over , zodus is er geen extra plaats meer over voor opslag .
Let Wel Op !! : Alle programma's de cd-rom van Ubuntu 6.06 LTS
Er zijn 2 mogelijkheden : Windows eraf doen of een extra harde schijf plaatsen .
Verder vind in de topic van Linux hier op de PCTUTS - site alle hints voor de installatie van Linux op je PC .

VEEL PLEZIER MET JE LINUX ERVARING(y)

Als je vragen hebt stel ze maar maar gerust op PCTUTS .
Ik kom dagelijks op de site kijken om eventueel te helpen waar nodig is .

Groeten Vdalex

P.S. : Nooit je IP-ADRES op een site zetten , er kunnen ook andere niet zo eerlijke individuen op de site komen , Ik zal aan Ivan vragen om Uw IP te maskeren .
 
Laatst bewerkt:
Ik zou Linux er alleen opzetten. Is het installeren van Linux hetzelfde zoals Windows?? gewoon booten van cd en linux instaln?
Is het minimum aan RAM geheugen 256MB??
Zou ik dan beter niet een harde schijf bijsteken van een 20gig of staan de meeste programma's al bij linux geinstald?
Alvast erg bedankt vdalex!!
 
Ik zou Linux er alleen opzetten. Is het installeren van Linux hetzelfde zoals Windows?? gewoon booten van cd en linux instaln?
Is het minimum aan RAM geheugen 256MB??
Zou ik dan beter niet een harde schijf bijsteken van een 20gig of staan de meeste programma's al bij linux geinstald?
Alvast erg bedankt vdalex!!
Als je Ubuntu installeerd , die voor beginnelingen op linux de beste is moet je geen extra progs meer installeren .Als een harde schijf van 20 gig steekt zal je zeker geen problemen hebben .
256 MB werkgeheugen is eigenlijk voor alle moderne besturingssystemen nodig tegenwoordig , want ik ga mij ook verzwaren .
op Ubuntu staat onder andere Open Office , wat je kan vergelijken met microsoft office alsook beeldbewerkingsprogs en vele meer ongeveer 10000 programma's !!!
Ja je kan linux vanop een opstartbare cd booten zoals ubuntu deze cd is zowel een live-cd als een install-cd , hij start op als een live-cd en vervolgens kan je op het install-ikoontje op het bureaublad klikken om te installeren
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan