zin om met linux te werken

Status
Niet open voor verdere reacties.
P

parasiet

Gast
zelf ken ik er niets van ,linux interseert me wel om eens te proberen
laat zeker iets weten hoe het verloopt met linux....
groetjes hackyhaha
 
Wanneer hij vraagt dat je de bootvolgorde GRUB of LILO moet installeren, heb je dat dan ook gedaan?
Dat is namelijk het programmatje dat ervoor zorgt dat je bij het opstarten kan kiezen welk OS je wil opstarten.

Heb je Windows XP Pro? Dan kan je deze aanpak proberen. Ga naar Configuratiescherm en neem daar Systeem. Klik op het tabblad Geavanceerd en bij opstart- en herstelinstellingen klik je op instellingen. Daar zie je het aantal besturingssystemen die geïnstalleerd zijn op je PC. Daar kan je eventueel op bewerken drukken en kijk eens of daar Linux bij staat.

Als dat niet het geval is, misschien eens een herinstallatie doen en dan daar eens extra op letten? Normaal zou alles zonder problemen moeten laden tijdens het opstarten.
 
normaal gezien moet je eerst XP erop zetten en dan linux erbij zetten . linux zal de schijf partitioneren d.w.z. handmatig of automatisch bij automatisch kan ook nog de grootte van elke partitie bevestigen later kan je dan bij het opstarten kiezen welk besturingssysteem je wil gebruiken , indien je niet kiest zal automatisch het linuxbesturingssysteem opstarten
 
freaky zei:
ok heb dat dus geprobeerd, zoals je hiervoor wel kan lezen maar heb dat zelfs 4 x geprobeerd en geen 1 keer is me dat gelukt zoals jij het beschrijft, enkel wanneer ik windows eraf gesmeten had en dan linux installeerde kon ik met linux werken
wat gebruik je van linux ? Het beste voor beginners is Ubuntu en dat kan zonder problemen naast Xp gezet worden kubuntu is eveneens geen probleem , daar is layout een beetje te vergelijken met Mac
 
Laatst bewerkt:
Hopelijk heb ik hier wat vragen met opgelost

Linux naast Windows installeren : een voorbeeld

Zoals de titel al aangeeft wordt ook hierbij de installatie behandeld van een Linuxdistributie naast windows dat op het C-station staat .
Het C-station wordt verdeeld tussen Windows en Linux ( middels partitioneren ) .
Lees de handleiding eerst helemaal door .
Werk rustig en bekijk het hele (beeld)scherm nog eens voor U uw keuze bevestigt.
Als voorbeeld van een distributie wordt hier Ubuntu besproken .
De installatie van andere distributies verloopt vaak globaal hetzelfde .

° Noteer de hoeveelheid beschikbare ruimte van het C-station . (voor Ubuntu heb je voor de installatie ongeveer 3Gigabites nodig alle nodige programma's staan reeds op de CD ).
° Defragmenteer Het C-station zoals U dat regelmatig moet doen bij Windows .
° Stop de install-CD in de pc en herstart die .
° Druk bij het eerst verschijnende , stilstaande (beeld)scherm op de ENTER-toets . kies en bevestig (ENTER) in de volgende drie schermen “Dutch/Nederlands” , “België” en type toetsenbord “ latin-Be” .
° In de volgende één of meer schermen probeert het programma een internetverbinding aan te leggen( via DHCP ) . Mocht het er niet in slagen , kunt U gerust kiezen voor het overlaan van de netwerkconfiguratie .
° Vul een computernaam in . Het maakt niet uit wat U hier invult .
° Kies “ schijfindeling handmatig bepalen “ . ( Als U alleen Linux op je pc wil , kiest U hier “ volledige schijf wissen “ ) .
° Kies de regel die begint met #1 . dit is het C-station . de partitie die we in dit veelvoorkomende voorbeeld verkleinen . Druk op ENTER .
° Kies “ Grootte “ en verander “ Nee “ in “ Ja “ .
° Vul het aantal Hele Gb's in dat voor Windows behouden mag blijven .
° U komt weer terug bij een eerder venster . Hier is een extra regel bijgekomen waarin staat “ VRIJE RUIMTE “ . Kies die regel en druk op ENTER .
° Kies “ De beschikbare vrije ruimte automatisch indelen “ en druk op ENTER .
° Mocht er een vraag komen over hoe U de schijven in wilt delen , kies dan “ Desktop “ .
° Kies nu “ Schijfindeling afsluiten & veranderingen naar schijf schrijven “ en dan “ Ja “ .
° De harde schijf wordt nu ingericht en beschreven . Dit kan even duren .
° Nu wordt er gevraagd of de paketten voor de Nederlandse taal moeten gedownload worden , kies “ Ja “ tenzij U zeker weet dat de computer geen toegang heeft tot het internet .
° Kies bij “ is de klok ingesteld op GMT? “ “ Nee “ .
° In het volgende scherm staat: tijdzone Europa/Brussels . druk op ENTER .
° Vul in de volgende schermen uw naam , gebruikersnaam en wachtwoord in. Bevestigen met de ENTER-toets . ( onthoud Uw gebruikersnaam en wachtwoord goed je hebt het steeds nodig om op te starten en als root ) .
° Kies bij de GRUB-opstartlader “ Ja “ en in het volgende scherm op “ volgende “ .
° De Cd-romlade opent . Verwijder de install-cd en druk op ENTER . Uw computer wordt nu opnieuw opgestart .
° Hoe ouder Uw pc hoe langer u nu moet wachten . Gemiddeld is dit een half uur . U kunt gerust de pc op U laten wachten .
° U wordt gevraagd of U bepaalde resoluties wel of niet wilt gebruiken ( selecteren kan door op de spatiebalk te drukken ) . Normaal hoeft U hier alleen op de ENTER-toets te drukken .
° Weer na 5 tot 15 minuten krijgt U een inlogscherm . Vul Uw gebruikersnaam ( + ENTER ) en wachtwoord in . Uw Ubuntu-installatie is nu klaar voor gebruik !
° VEEL PLEZIER MET LINUX!!!!!!
 
Laatst bewerkt:
Je krijgt normaal dat in je mailbox toe --> Hello!

Thank you for registering at Launchpad. To complete your registration,
please follow the instructions here:

https://launchpad.net/token/XXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Launchpad is a suite of applications for open source developers,
including easy Web-based translation and bug management. We'll be
adding new features based on your suggestions, so feel free to
contact us on #launchpad on irc.freenode.net with your ideas.

Thanks
The Launchpad team

maar dan moet je wel een geldig e-mail adres nalaten natuurlijk alsook uw postadres moet goed zijn want anders komen de cd's nooit goed toe(vr)
 
Laatst bewerkt:
Magistermagic zei:
Ik ben naar die site geweest om er eventueel eentje te bestellen, maar dat gaat daar niet, als ik dan registreer krijg ik nooit een email in mijn box om de registratie voort te zetten, wat nu? of is het omdat ik een hotmail adres gebruik?
ik zou geen hotmailadres gebruiken daarvoor , ik zou een telenetadres of een skynet adres gebruiken kortom uw regulier adres
 
Magistermagic zoekt linux software wie wil er voor zorgen ,spreek eens af wat hij juist wilt, leg het klaar en ik bezorg het hem wel ,iemand in tielt???of wortegem??? mag zelfs nog brugge zijn kan je hem helpen ?????groetjes
 
hackyhaha zei:
ja is ook te zien wat ie wilt he Magistermagic er zijn verschillende versie s zeker of niet?
bedankt om zo vlug te reageren
Kubuntu 6.06 LTS ; Ubuntu 6.06 LTS ; Edubuntu 6.06 ( is meer voor scholen lees educatie ) Xubuntu , maar niemand zegt dat je ze zelf niet kan bestellen of gaan halen bij verdeelpunt in de buurt zie in vorige berichten van mij voor adressen in je buurt
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje Mandriva One gebruikt.
Dat is een livecd met installeer functie.
Volledig grafische installatie en erg makkelijk in gebruik.
Je start gewoon op van de CD en je zit in Linux. Wanneer het je bevalt, kan je hem installeren door gewoon op het desktop icoontje install te klikken en hij begint.
 
Wel ik heb die ubuntu geinstaleerd naast men xp en heb wat probs gehad, pc starte niet meer op na enkele keren opstarten had een foutmelding "error 17" of zoiets ... harde schijf geformateerd en trug xp opgezet en ik ga eerst ff die live cd gebruiken en ik zien dan wel.
ik heb even gezocht en heb dit gevonden voor error 17 op te lossen Find a blank floppy disk.

Find this two files from internet(google):

grub.img
rawrite.exe

if you are using MS windows:

Write grub.img to a blank floppy disk using rawrite.exe.

Reboot your computer with this floppy.

And enter this command:
grub> find /boot/grub/stage1

It gives the result like this:
(hd0,5)

Put it in this command:
grub> configfile (hd0,5)/boot/grub/grub.conf
and hit enter.

If it is ok, linux on your partition will boot.

Then from your linux command console, type this as root(su root) to install GRUB to MBR(Mastr Boot Record) of the first IDE harddisk drive:
grub-install /dev/hda

or wherever you want to install it.

And reboot.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan