Opgelost Wisselend contrast beeldscherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Toen Chrome een toch wel heel bruikbare 'Dark Mode' samen met de extensie 'Dark Reader' introduceerde besloot ik het uitgebreid te testen. Maar nu bemerk ik dat bij het overschakelen op scherm van een overwegend donker naar een licht scherm (vb. van de donkere browser naar het heldere Outlook) of omgekeerd mijn beeldscherm een soort in-out faden van contrast en intensiteit toepast...

Iemand enig idee waar dit ev. kan gecontroleerd worden ? Want het is zeer hinderlijk zo ...

Mijn beeldscherm is een curved 328E - scherm van Philips
Mijn display adapter een Nvidia Quadro FX 580, zonder specifieke app of driver interface, geen instellingen te bereiken voor zover ik weet...

Zit het ergens in Windows Settings ?
 
Geen idee of voor de verschillende progjes ook verschillende instellingen mogelijk zijn. Lijkt mij niet mogelijk.

Ik regel het hier met mijn LG scherm. Die heeft 3 reader standen.
 
Geen idee of voor de verschillende progjes ook verschillende instellingen mogelijk zijn. Lijkt mij niet mogelijk.

Ik regel het hier met mijn LG scherm. Die heeft 3 reader standen.
Per programma hoeft niet. Wat ik eigenlijk zoek is waar dat gedrag bepaald is : ik wil gewoon dat er geen 'modulatie' plaats vind op basis van licht of donker.
 
Toch zeg je dat het met Chrome gebeurd en niet met Outlook. Dus een instelling binnen Chrome. Per programma dus.
Als je in het ene programma zo'n instelling maakt is het logisch dat dit niet gebeurd met een ander programma. ?
Dan zou het het programma F.lux eens moeten proberen: https://justgetflux.com/ Hiermee kun je op een bepaald tijdstip het scherm donkerder en weer lichter maken.

Is dat Dark reader een Thema in Chrome
Zo ja zet het dan eens terug naar de standaardthema instellingen via Menu en dan Instellingen. Hier zou je de thema's moeten vinden.
 
@PhilipV je gebruikt waarschijnlijk dan ook de Chrome Versie 80.0.3987.87 heb jij toevallig dan niet in een eerdere versie een donkere thema opgehaald via de chrome web store want ik zie en krijg nergens de extensie Dark reader te pakken en al zeker niet de Dark mode ..
 
Toch zeg je dat het met Chrome gebeurd en niet met Outlook. Dus een instelling binnen Chrome. Per programma dus.
Als je in het ene programma zo'n instelling maakt is het logisch dat dit niet gebeurd met een ander programma. ?

Dat is het punt niet dat ik probeer te duiden ... Outlook heeft geen dark mode en Chrome wel. Wat er nu gebeurt is dat als ik switch van Outlook (helder scherm) naar Chrome (donker scherm) ik over een tijd van enkele seconden mijn scherm zijn contrast/helderheid zie verlagen ... Switch ik terug naar een licht scherm dan wordt het contrast/helderheid terug over meerdere seconden gradueel op gedreven.
Een soort fading effekt dat ik niet wens.
 
@PhilipV je gebruikt waarschijnlijk dan ook de Chrome Versie 80.0.3987.87 heb jij toevallig dan niet in een eerdere versie een donkere thema opgehaald via de chrome web store want ik zie en krijg nergens de extensie Dark reader te pakken en al zeker niet de Dark mode ..
Voor Dark Mode in Chrome optimaal te gebruiken moet je eigenlijk 3 keuzes maken :
* Windows in Dark Mode zetten, gewoon via de Settings ;
* in Chrome een template kiezen die als Dark wordt gecatalogeerd - er zijn er verschillende : ik koos

1581007286565.png

* in Chrome een extensie installeren om in die Dark Mode nog goed leesbaar te zijn én vb. ook bepaalde sites die de inversie niet goed weergeven te kunnen uitsluiten :

1581007339617.png
 

Bijlagen

  • 1581007327724.png
    1581007327724.png
    4.7 KB · Weergaven: 59
das dan uitgesloten om dit hier na te gaan aangezien ik zeker nooit Windows zal gebruiken in de donkere modus ..persoonlijke keuze en niets anders maar ik vind dit nergens op trekken ..ze zeggen het doet minder pijn aan je ogen maar ik vind dat ik zelf meer moeite dient te doen indien ik hier de donkere modus gebruik .
 
Dat is het punt niet dat ik probeer te duiden ... Outlook heeft geen dark mode en Chrome wel. Wat er nu gebeurt is dat als ik switch van Outlook (helder scherm) naar Chrome (donker scherm) ik over een tijd van enkele seconden mijn scherm zijn contrast/helderheid zie verlagen ... Switch ik terug naar een licht scherm dan wordt het contrast/helderheid terug over meerdere seconden gradueel op gedreven.
Een soort fading effekt dat ik niet wens.
Toch denk ik dat we langs elkaar praten en hetzelfde bedoelen.
Zet alles van Chrome eens uit, danheb je alle programma's met dezelfde licht of donker setting.
Als je dan van Chrome naar een ander programma zoals Outlook gaat zal er geen verschil zijn.

Wil je toch op bepaalde momenten of uren een donkerder of helder scherm, kun je daar software voor installeren dat dit op bepaalde tijdstippen doet.
En als deze optie op het beeldscherm is kun je dit handmatig op elk moment dat jij dit wilt.
 
Toch niet @Skippy, ik vrees van niet.

Als ik vb een serie foto's klaarmaken van vb. 5 lichte en 5 overwegend donkere en ik blader daar door vb. in Photoshop dan zal bij de overgang van de laatste lichte naar de eerste donkere mijn scherm, over een verloop van een 3-tal seconden duidelijk merkbaar zijn contrast gradueel verlagen en bij terugbladeren merkbaar terug verhogen. Een beetje het effect als je een laptop-scherm omgevingslicht gevoelig afstelt. Alleen, dit is een desktop met een groot, los scherm ... En het is dus niet de omgeving maar wel de mate van helderheid van het beeld die de beinvloeding veroorzaakt.
 
Philip, ik denk dat je het moet zoeken in de instellingen van je monitor. Wat jij beschrijft is een eigenschap van je monitor.
Hier vind je de beschrijving van je monitor: https://www.philips.nl/c-p/328E8QJAB5_00/gebogen-lcd-monitor-met-ultra-wide-color#see-all-benefits
Lees daar wat er staat onder Smart contrast:
"SmartContrast is een Philips-technologie die het weergegeven beeld analyseert. Kleuren worden automatisch bijgesteld en de intensiteit van de achtergrondverlichting wordt aangepast voor een dynamische verbetering van het contrast bij digitale afbeeldingen, video's of games met donkere kleurtinten. In de modus Economisch worden het contrast en de achtergrondverlichting optimaal ingesteld voor alledaagse kantoortoepassingen en een laag energieverbruik."
 
Philip, ik denk dat je het moet zoeken in de instellingen van je monitor. Wat jij beschrijft is een eigenschap van je monitor.
Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt ! Nu nog vinden waar ik aan de instellingen van dit scherm kan geraken ? Is volledig knoppenloos !
Ik heb de Smart Control - Control Panel geinstalleerd maar daarmee bereik je enkel de meest voor de hand liggende settings. Over die advanced features is niets terug te vinden daar ... Zonet mail gestuurd met mijn vraag naar de support van Philips (mijn ex-werkgever tot voor kort, hihi ....)
 
De bedieningsknop voor je monitor zou aan de achterkant zitten. Erg onhandig, want dan moet je de instellingen op de tast doen. Je komt dat ook wel tegen op digitale fotolijstjes. Hoe kunnen ze het verzinnen!?

Die ene knop aan de achterkant van je monitor werkt als een joystick.
Voor de bediening van je monitor zie blz. 6 en 7 uit de handleiding: https://www.download.p4c.philips.com/files/3/328e8qjab5_00/328e8qjab5_00_dfu_nld.pdf
Met behulp van die ene knop zou je SmartContrast uit kunnen schakelen.
 
@porrelaar Helemaal !!! En weet je wat : ik heb dat bekeken bij de installatie van die monitor, maar was dat al helemaal vergeten !

Nu bij Philips hebben ze al zo lang als ze monitors ontworpen hebben een voorliefde voor OSD van instellingen, maar nooit dreven ze het zo ver dat je de knop niet kunt vinden als je hem niet bij voorbaat weet staan ... Na 32 jaar Philips werknemer te zijn geweest had ik het kunnen weten !

Bedankt !!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan