Status
Niet open voor verdere reacties.

wimdehelpdesk

Niet meer actief
Windows 8: mijn eerste bevindingen

Er is al veel over Windows 8 en de vernieuwende, eenvoudige interface (Modern UI) geschreven en de kritieken zijn niet mals. Nu ben ik van mening dat je geen zinnig oordeel kunt geven voordat je uitgebreid hebt kennisgemaakt en, belangrijker nog, oude gewoontes hebt afgeleerd. Als Microsoft TechNet-abonnee heb ik nu een maand lang met de definitieve versie van Windows 8 mogen experimenteren, tijd om de balans op te maken.

Wat houdt die nieuwe interface Modern UI in?
Hoewel het werken met de nieuwe interface eenvoudig aan te leren is, zal het zelfs voor de doorgewinterde computergebruiker toch echt even wennen zijn. De startknop is vervangen door een overzichtelijk startscherm met nogal groot uitgevallen tegels (knoppen voor het activeren van tools, apps, weblinks, e.d.) en een prima functionerende zoekfunctie. Apps (programma's die gebruik maken van de nieuwe, eenvoudige interface) kunnen alleen nog schermvullend worden weergegeven en afsluiten met het kruisje is er niet meer bij. De nieuwe Windows 8-interface bevat dan ook geen windows meer...




Via het bureaublad functioneert alles nog als vanouds
Het aantal direct beschikbare instelmogelijkheden is zeer beperkt. Gelukkig zitten de geavanceerde instellingen nog grotendeels op dezelfde plek als voorheen, maar daarvoor moet wel eerst naar de oude vertrouwde interface worden geschakeld: het bureaublad. Ook voor de programma's "oude stijl" moet worden teruggekeerd naar het bureaublad, deze kunnen namelijk niet overweg met de nieuwe Windows 8-interface. En dan blijkt gelukkig al snel dat alles nog als vanouds functioneert, de startknop en de doorzichtige vensters behoren alleen tot het verleden.




Eenvoud versus functionaliteit
De minimalistische Windows 8-interface is prima geschikt voor de minder veeleisende (veelal mobiele) gebruiker maar eigenlijk té beperkt voor de (op productiviteit gerichte) desktop-gebruiker. Het is nog even wachten op de ontwikkeling van nieuwe apps die de huidige programma's op termijn moeten vervangen. Ik vraag mij daarbij hardop af of oude programma's daadwerkelijk zijn om te zetten naar de nieuwe interface zonder in te boeten op functionaliteit. Zelfs het later dit jaar te verschijnen Office 2013 schakelt nog terug naar het bureaublad, zo eenvoudig is het ombouwen blijkbaar niet. Wellicht komt de nieuwe interface ook pas goed tot zijn recht wanneer deze volledig is uitgekristalliseerd en geoptimaliseerd...

Workarounds voor de dubbele gebruikersinterface
Het regelmatig schakelen tussen de nieuwe en de oude interface begon mij al snel te irriteren en zorgde af en toe zelfs voor verwarring. Het startscherm is echter niet zomaar uit te schakelen, ook al wordt deze nauwelijks gebruikt. Ik verwacht daarom dat desktop-gebruikers massaal een tool als Start8 (download bèta: Start8 for Windows� 8 - Bringing back the Windows Start menu) gaan installeren. Met deze tool zijn zowel programma's als apps standaard via het bureaublad toegankelijk, kan Windows automatisch naar het bureaublad worden doorgestart, kan de oude vertrouwde startknop en bijbehorend startmenu weer in ere worden hersteld en kunnen de navigatiehoeken van het Windows 8 bureaublad (de hotspots) worden uitgeschakeld.




De toegevoegde waarde van een Microsoft-account
In plaats van het gebruikelijke lokale gebruikersaccount wordt in Windows 8 geadviseerd om met een Microsoft-account (een e-mailadres van Hotmail, MSN, Live of het nieuwe Outlook) in te loggen zodat instellingen online opgeslagen kunnen worden.



Windows 8 bevat daarmee een mooie oplossing om de instellingen van Windows 8-apparaten (al dan niet openbare computers, laptops, tablets, smartphones, e.d.) met elkaar te synchroniseren. Denk daarbij aan instellingen aangaande de Windows 8-interface, bureaubladinstellingen, taalvoorkeuren, browserinstellingen, instellingen van apps en... wachtwoorden (zie afbeelding). Door tevens de online opslagdienst SkyDrive te integreren, kunnen de persoonlijke bestanden online worden opgeslagen zodat ook deze overal toegankelijk zijn.



Er zijn wel twee nadelen: het Microsoft-account wordt min of meer verplicht gesteld omdat anders geen enkele app via de Windows App Store gedownload kan worden. En wanneer alle instellingen (inclusief de wachtwoorden) online worden opgeslagen, komt een potentieel veiligheidsprobleem om de hoek kijken. Ook al vindt voor elk apparaat een controle per SMS plaats en is het synchroniseren van de afzonderlijke instellingen uit te schakelen, blijft het in privacygevoelige situaties verstandiger om alleen met een lokaal account te werken. De voor- en nadelen moeten dus voor elk apparaat afzonderlijk zorgvuldig worden afgewogen.

Goedkoop overstappen naar Windows 8
Is tussen 2 juni 2012 en 31 januari 2013 een computer met Windows 7 aangekocht, dan kan deze installatie voor 14,99 euro worden geüpgrade naar Windows 8 Pro (Upgrade) (Windows Upgrade Offer - Landing Page). Wellicht omdat Microsoft erbij gebaat is dat de ontwikkeling van nieuwe apps zo snel mogelijk op gang komt, kan ook iedere Windows 7-, Vista- èn XP-gebruiker tijdelijk (vanaf 26 oktober 2012 tot en met 31 januari 2013) tegen het gereduceerde tarief van omgerekend circa 40 euro plus eventuele verzendkosten overstappen (bron: The Windows Blog, The Windows Blog). Wordt daarbij tevens de harde schijf vervangen door een snelle SSD-schijf dan kan een oudere computer vrij goedkoop weer nieuw leven worden ingeblazen (en altijd nog worden teruggebracht naar de oorspronkelijke Windows-installatie door deze weer van de oude harde schijf op te laten starten). Besef wel dat een computer na 4-5 jaar economisch gezien echt is afgeschreven, het is dan niet verstandig om er nog geld aan uit te geven!

LET OP: Vanwege de relatief hoge kosten van codecs voor het afspelen van DVD's is Windows Media Center niet in de standaardversie van Windows 8 opgenomen. Deze functionaliteit kan echter achteraf nog (via het configuratiescherm, onderdeel Functies toevoegen aan Windows 8) tegen een kleine vergoeding (naar verluid 10 euro) worden toegevoegd.

Mijn voorlopige bevindingen
Technisch gezien is Windows 8 een hele verbetering ten opzichte van Windows 7, naast de nieuwe interface zitten er namelijk nog tal van nieuwe features en verbeterpunten in. Daarnaast start het besturingssysteem veel sneller op en stelt het minder hoge eisen aan de hardware. De kanttekeningen zitten hem echter in de visuele elementen, deze gaan ten koste van de gebruikersvriendelijkheid. Daar is echter wel overheen te komen, mits men bereid is om nieuwe gewoontes aan te leren en/of een tool als Start8 te installeren. Dankzij dergelijke workarounds kan ook de op productie gerichte desktop-gebruiker snel en efficiënt met Windows 8 werken. Zodra ik een alternatief heb gevonden voor het ontbreken van de (voor mij belangrijke) Windows XP Modus zal ik zeker de overstap maken.

[edit]Edit Timo: Zullen we het gewoon maar op Windows houden en niet gaan bashen in de titel? ;)[/edit]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Professionele review! Zeer objectief bekeken.
Ik heb hem nog steeds niet "getest". Ben wel benieuwd hoe deze in een zakelijke omgeving gaat staan. Ik vermoed dat Windows 7 hier nog steeds de voorkeur gaat krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan