Windows 11 Win11_24H2_Dutch_x64

Heb een vraag omdat ik wil zekers zijn voor ik de update van W10 naar W11 doe, is die update van Win11_24H2_Dutch_x64 wel te vertrouwen of zitten er nog kinderfoutjes in ?

bij wifi verbindingen zijn div problemen bekend, idem div drivers werken wel op windows 10 en niet op 11.
Wat een larie. Ik zie dat jij al snel bij één probleem het woordje "diverse" gaat gebruiken. Als het 999 keer op de 1000 goed gaat, zal jij telkens die ene keer gaan benadrukken en dat is totaal uit zijn context getrokken. En vaak ligt het ook gewoon aan de persoon die voor het scherm zit. Wat een slecht advies is dat.
Veel mensen stonden wat argwanend tegenover die Windows 11 omdat vernieuwing/verandering een mens vaak wat afschrikt. Ik heb ondertussen al vele van mijn klanten overgezet naar Windows 11 (zelf oudere mensen van boven de 80!!) en ik heb ondertussen geen enkele klacht of geen enkel probleem meer mogen ontvangen (ik denk dat ik ruim over de 500 klanten zit door de jaren heen). Het gebruik ervan is persoonlijk en voor iedereen anders, wij kunnen enkel onze eigen ervaringen meegeven zonder te gaan roepen over dingen die we even snel via Google hebben opgezocht en gevonden.

... wij kunnen enkel onze eigen ervaringen meegeven zonder te gaan roepen over dingen die we even snel via Google hebben opgezocht en gevonden...
Dat is inderdaad een groot probleem de jongste tijd ... effe iets opzoeken en dan uitbazuinen wat gevonden wordt zonder proef op de som of eigen ervaring. Ik kan hier overigens nog wel een paar andere namen noemen van bezoekers die dat steevast doen... :mad:

Gelukkig zijn er ook een pak anderen die met kennis van zaken spreken en hun kennis - gelukkig maar - willen delen.

@ArtstudioG, ik weet heus wel hoe windows 11 geinstalleerd moet worden,
ik heb zelf steeds een issue dat windows de verkeerde driver installleerd
en mijn performance zakt. Gebruik ik de driver van de fabrikant zelf gaat het goed.
dus wel degenlijk driver issues!

en PhilipV , die insinuatie opmerking (uitbazuinen wat gevonden wordt zonder proef op de som of eigen ervaring.) hou ik niet van!
dat vind ik een vorm van arrogantie!

Ms wil eigenljk alleen WHQL drivers in zijn final release hebben of opnemen.
Drivers die geen WHQL-certificering hebben, worden ook grondig getest door Intel of AMD, hebben dezelfde functionele kwaliteit als WHQL-gecertificeerde drivers en zijn ondertekend door Microsoft. Het belangrijkste verschil is dat Non-WHQL-drivers niet de volledige Windows Hardware Lab Kit-test hebben voltooid vóór de release. Dit staat bekend als een attest-signed driver.

Dat kan iedereen ook opzoeken hoor ! Graag praktische hulp bieden aan de TS.
Ik ken er niets van en toch kan ik het onderstaande debiteren :

=====
WHQL (Windows Hardware Quality Labs) certificering is een proces dat door Microsoft wordt aangeboden om de compatibiliteit en betrouwbaarheid van hardware en drivers te waarborgen met Windows-besturingssystemen. Het is bedoeld om gebruikers een veilige en stabiele ervaring te bieden bij het gebruik van Windows-gebaseerde apparaten.

Hoe werkt WHQL-certificering?

1. Voorbereiding:
    • Hardwarefabrikanten of driverontwikkelaars moeten voldoen aan de specificaties en richtlijnen van Microsoft. Deze richtlijnen worden gedocumenteerd in de Windows Hardware Lab Kit (HLK).
  2. Testen:
    • Fabrikanten voeren tests uit met de HLK op hun hardware of drivers. De HLK bevat een reeks geautomatiseerde tests die controleren op compatibiliteit, stabiliteit en prestaties.
    • Het testproces richt zich onder andere op:
      • Correcte werking van de hardware/driver.
      • Compatibiliteit met verschillende versies van Windows.
      • Geen conflicten met andere hardware of software.
  3. Indienen:
    • Zodra de tests zijn voltooid en succesvol zijn doorlopen, worden de testresultaten ingediend bij Microsoft via het Windows Hardware Developer Center.
  4. Evaluatie:
    • Microsoft beoordeelt de resultaten en controleert of ze voldoen aan de vereisten.
    • Als alles in orde is, wordt een WHQL-handtekening toegewezen.
  5. Distributie:
    • De hardware/driver ontvangt een WHQL-certificaat, en de driver wordt opgenomen in het Windows Update-systeem. Gebruikers kunnen deze gemakkelijk downloaden en installeren.

Wat is het standpunt van Microsoft over WHQL?

Microsoft ziet WHQL-certificering als een belangrijk kwaliteitsborgingsproces om:
  1. Betrouwbaarheid te garanderen:
    • Gebruikers moeten erop kunnen vertrouwen dat hun hardware en drivers goed samenwerken met Windows.
  2. Veiligheid te verbeteren:
    • Het voorkomt de installatie van onbetrouwbare of schadelijke software op Windows-systemen.
  3. Gebruikerservaring te standaardiseren:
    • Een WHQL-handtekening biedt een uniforme ervaring en vermindert problemen zoals crashes of compatibiliteitsproblemen.
  4. Ondersteuning van het ecosysteem:
    • Het helpt hardwarefabrikanten en ontwikkelaars bij het bouwen van producten die naadloos aansluiten bij Windows.

WHQL is vooral belangrijk in omgevingen waar stabiliteit en compatibiliteit cruciaal zijn, zoals bij bedrijven en OEM's (Original Equipment Manufacturers). Hoewel WHQL-certificering niet verplicht is, verhoogt het het vertrouwen van eindgebruikers en IT-afdelingen in een product.

Terug
Bovenaan