Status
Niet open voor verdere reacties.

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Windows 10 maakt voor elke User automatisch enkele standaard mappen aan , waarmee verondersteld wordt dat de gebruiker die zal gebruiken.

De map Documenten (destijds Mijn Documenten) is er zo een, zoals enkele andere mappen, welke op de systeempartitie C: staan, maar welke men gelukkig nog kan verplaatsen.



Mijn probleem is ontstaan doordat ik een eigen gemaakte map ‘Mijn Documenten’ heb genoemd op de E: (gegevens). Dat was te onderscheiden van de accountmap Documenten.

Later werd de “windows native” gebruikersmap verplaatst naar de E: schijf en werden beide mappen onbewust door elkaar gebruikt en weet ik ze niet te onderscheiden. Vermoedelijk heeft

Windows het nu waarschijnlijk zelf voor !
Ik weet niet of er nu nog wel twee onderscheiden mappen bestaan maar 1 is er alvast gelokaliseerd en die heb ik zelfs een eigen icoon gegeven.


Hoe kan men een een windows standaard gebruikersmap onderscheiden van een zelfgemaakte map met mogelijk identieke benaming ?
Vermoedelijk is de oplossing slechts te vinden in het register. Met ‘Eigenschappen’ weet ik niet meteen hoe standaard account mappen te identificeren.


Bedankt
 
De zoektocht gaat verder

De zoektocht gaat verder

rechts op de map klikken, eigenschappen, tabblad algemeen, type (bij zelf aangemaakte map): bestandsmap, bij originele map: systeemmap

Bedankt J.W. Het lijkt er op dat alle mappen welke ik (vanwege hun bestandsnaam lijken op een systeemmap) kon vinden hebben type "File Folder" (engelse windows 10)
De zoekfunctie van Windows 10 helpt me niet verder. Mogelijk is het type van die standaard mappen toch niet aangeduid als "systeemmap" ?
Ik weet dus echt nog niet of de gevonden mappen systeemmappen zijn, maar ik vermoed van wel.


  • Een map welke ik een andere benaming meegaf bestaat al lang, waarin het leeuwendeel van mijn data.
    Kan een echte 'systeemmap' als Documenten of Mijn Documenten of Music wel zonder probleem worden van naam veranderd ?
    Elke software die wat wil opslagen of rondneuzen wil daar allereerst naartoe.
  • Welke register entry geeft de locaties aan van type systeemmap (account-mappen zou ik ze eerder noemen) ?
 
map.jpg

Zo ziet een systeemmap er uit in W10.
In het gele mapje staat een afbeelding.
Die afbeelding staat niet in zelfgemaakte mappen.
In de map muziek staat een muzieksleutel, in de map downloads staat een pijltje naar beneden enz.
 
Als je wilt weten waar o.a. de systeemmappen staan in het register moet je hier eens kijken.
Open regedit en ga naar HKEY_CURRENT_USER
Dan Software - Microsoft - Windows - CurrentVersion - Explorer - Shell Folders
 
Bedankt J.W. dat is mij heel duidelijk geworden.
Bedankt Skippy, heb er een screenshot van opgeslagen. Ik zie tevens welke mappen naar de E: schijf werden verhuisd.
 
Met de wetenschap dat alle standaard account-mappen (systeem-mappen) worden vernoemd in het register als hierboven opgegeven, ben ik ze gaan opzoeken in de locaties (hetzij originele locatie op C: hetzij op de verplaatste locatie op E:)

Het is blijkbaar totaal verschillend op Windows 10 Professional (ENG) dan in de versie van J.W, omdat in geen enkele de terminologie wordt gebruikt 'SystemFolder' . Die zijn stuk voor stuk van het Type : File Folder

Voor de rest zijn de karakteristieken dezelfde (passend icon en Read Only)

In tab Location vindt men wat meer uitleg, zoals bijvoorbeeld
"De inhoud van 'My Music' is ondergebracht in de map Music " (maar dan in het Engels)
een benaming door gebruiker gemaakt, dus zonder moeite gewijzigd naar eigen voorkeur.
 
Ik heb de map "Downloads" verplaatst en het icoontje erbij heeft een pijltje meegekregen. Zie afbeelding :
Bekijk bijlage 18662
Bedankt Mik
Heeft U als ik een Engelstalige versie ?

Desgevallend had ik graag geweten (bij "Properties") wat er precies bij Type is aangegeven.
Er ziet er naar uit dat ik nergens een folder kan vinden waar woord "System" is vermeld zoals bij Nederlandstalige versie.

Desgevallend (even als test) kan U het pijltje vervangen door een ander icoontje ?
Men zou verwachten dat bij een systeemfolder dit niet is toegelaten, zelfs voor de account.Mogelijk is dat een foute redenering.
(Windows 10 rechten doen dikwijls vervelend)
 
het pijltje hoort bij de map Downloads en deze geeft aan dus dat de map"Downloads" van locatie verplaatst werd van de C naar elders in mijn geval dus naar de G partitie ..ook geeft deze bij de eigenschappen (properties ) aan dat het dus een systeemmap is ..
927ef3f9b0-Ashampoo_Snap_2017.09.25_17h54m41s_001_.png
 
Bedankt Mik
Heeft U als ik een Engelstalige versie ?

Desgevallend had ik graag geweten (bij "Properties") wat er precies bij Type is aangegeven.
Er ziet er naar uit dat ik nergens een folder kan vinden waar woord "System" is vermeld zoals bij Nederlandstalige versie.

Desgevallend (even als test) kan U het pijltje vervangen door een ander icoontje ?
Men zou verwachten dat bij een systeemfolder dit niet is toegelaten, zelfs voor de account.Mogelijk is dat een foute redenering.
(Windows 10 rechten doen dikwijls vervelend)

Het gaat om een bestandsmap. Maar ik zie op mijn C: drive de map Downloads ook staan en die staat daar ook als bestandsmap. Als ik echter op de map "Downloads" klik links (zie in rood) dan staat daar die map wél in als systeemmap.
En neen, ik heb de Nederlandstalige versie.

Knipsel.jpg

Knipsel 2.jpg

Op de D: drive zie ik dezelfde bestandsmap staan met dezelfde eigenschappen als ik op de C: zie.
 
Het onderscheid tussen zelf gemaakte mappen en de Win10 Systeem die je hebt verplaatst van users naar E: is simpler dan je dacht.
Bij de Systeem mappen (bureaublad, downloads etc) zie je bij rechtsklikken een tab Locatie.
Deze zul je niet vinden bij zelf gemaakte mappen.
Zie voorbeeld van Mik. Waarom Mik een map users\mik\downloads heeft aangemaakt (en zelfs het icoontje heeft aangepast) ontgaat me.

Je kunt ook altijd weer terug naar de oorspronkelijke locatie (standaard instellingen herstellen (onder locatie)).
Daarna kun je ze weer opnieuw naar een andere locatie verplaatsen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helemaal geen icoontje aangepast. Heb gewoon de map laten verplaatsen. Dat resulteerde in hetgeen ik hier toonde.
in jouw afbeelding heb je dus een mapje met de blauwe pijl ..in Windows 10 geeft de blauwe pijl de Download map aan ...
zelf heb ik hier de Download map verplaatst naar de G partitie en zie ik hier enkel en alleen de blauwe pijl vermeld staan ...open ik dan de eigenschappen dan zie ik zowel het mapje als de blauwe pijl vermeld staan .. op de G partitie zie ik hier ook enkel de blauwe pijl vermeld staan maar ook hier weer bij de eigenschappen het mapje en de pijl.


1ste afbeelding is van de C waar dus enkel de blauwe pijl vermeld staat je zie bij de eigenschappen dan het mapje en de pijl.
de 2de afbeelding is de Download map op de G partitie enkel bij de eigenschappen heeft deze ook het mapje ..

a1a849352f-Ashampoo_Snap_2017.09.26_11h10m20s_004_.png


a1aa382034-Ashampoo_Snap_2017.09.26_11h12m12s_005_.png
 
Ik heb een nederlandse versie W10- versie 1703. Alle zogenaamde systeemmappen (persoonlijke mappen) zijn voorzien van een mapicoon,zoals hierboven aangegeven, maar de aanduiding is in alle gevallen Bestandsmap in plaats van Systeemmap.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan