Varia verificatiecode

Beste,

Telkens ik wil inloggen op vb. Facebook- MyMega en andere krijg ik steeds de melding dat ik een verificatiecode moet invullen die ik krijg via e-mail.
Dit is vervelend want ik voeg die toe aan mijn favorieten en krijg steeds dezelfde melding dat ik eerst die verificatiecode moet invullen. Hoe zou ik
dat kunnen oplossen?

Mvg

in geval van Facebook :

Hoe ontvang je de code?​

Afhankelijk van je instellingen kan de verificatiecode worden verstuurd via:
  • sms;
  • e-mail;
  • een authenticatie-app;
  • WhatsApp (in sommige landen);
  • een hardware-beveiligingssleutel (dan is er geen numerieke code).

Wanneer vraagt Facebook normaal geen code?​

Als je:
  • inlogt op een vertrouwd toestel;
  • dezelfde browser gebruikt;
  • vanaf dezelfde locatie werkt;
  • en tweestapsverificatie niet hebt ingeschakeld,
dan zal Facebook meestal alleen om je wachtwoord vragen.

Als je onverwacht een verificatiecode ontvangt terwijl je zelf niets hebt gedaan, is dat een belangrijk signaal. Dat betekent vaak dat iemand je wachtwoord kent of probeert te raden. In dat geval is het verstandig onmiddellijk je wachtwoord te wijzigen en tweestapsverificatie in te schakelen als die nog niet actief is.

Staat het niet in een cookie?
Die bewaren dan, ik hoef nooit te verifiëren, vrougah bewaard met Ccleaner maar die is ... geworden, nu met Privazer, die kan ook cookies bewaren.
Dat lost niets op ... als je in de instellingen van de betrokken leverancier of contact de 2-stapsidentificatie staan hebt zet die meteen de cookie terug... Het is een beveiligingsmechanisme.

Er zijn 2 mogelijke situaties naar gelang de betrokken firma :
  1. Ze laten je de keuze - dan zie je in de instellingen van je account bij de betrokken firma / website een item 2FA. Als je dat afzet ben je er van af ;
  2. Ze laten je de keuze niet maar verplichten het gebruik van 2FA : in dat geval zie je de keuze niet en kan je deze beveiligingsmaatregel niet omzeilen ... meer en meer het geval met websites waar een klant-leverancier bij betrokken is, gezien de steeds groeiende phishing en ander onheil.
In dit laatste geval zal je er moeten mee leven of ... de webpagina niet meer gebruiken voor die leverancier.

In het geval van Mega :

Vast staat dat Mega op verschillende plaatsen extra verificatiecodes gebruikt:
  • Bij het aanmaken van een myMega-account wordt een sms-code gestuurd ter verificatie van het gsm-nummer. (Mega)
  • Voor sommige handelingen (bv. activeren van een simkaart) worden eveneens verificatiecodes gebruikt. (Mega)
Als jij sinds kort bij elke aanmelding op de energieklantenpagina een code moet invoeren, dan zijn er een paar mogelijke verklaringen:
  1. Mega voert de maatregel gefaseerd uit voor bepaalde accounts.
  2. Je logt telkens in vanaf een "nieuw" toestel of browser, bijvoorbeeld omdat cookies automatisch worden verwijderd.
  3. Je browser wist de sessiecookies (bij afsluiten of door een privacy-extensie), waardoor Mega je elke keer opnieuw verifieert.
  4. Er is een risicogebaseerde beveiliging actief: bij een onbekend IP-adres, VPN of gewijzigde browserconfiguratie vraagt Mega extra bevestiging.
===

Kortom : door de cookies te wissen maak je het probleem ERGER, want dan vraagt Mega het elke keer opnieuw.
Als het cookie blijft staan is dat normaal gezien niet het geval en doet het cookie zijn werk !

Dat lost niets op ..
Had alleen een verificatiecode nodig toen ik de cookies had gewist, wat na omschakelen van CCleaner naar Privizer gebeurde, dus werkt gewoon....
En mocht je het zelf hebben ingesteld, zet het uit.

Terug
Bovenaan