Netwerk tracert

Status
Niet open voor verdere reacties.

mdc1756

Steunend lid
Vip Lid
Hallo,

Weet er iemand waar ik de header van yahoo en telenet mails vind en hoe ik dan het ip adres kan achterhalen waar het vandaan komt.
Heb het vroeger geleerd in de les maar kan er niet meer opkomen
gewoon benieuwd hoe het weer moet.

bedankt

ed
 
dat was vroeger zo, YAHOO: selecteer de e-mail, klik onderaan op "Full Headers",dit staat daar niet meer
en als ik de header heb kan ik nog altijd niet tracen,
ik weet het commando niet ik denk traceert....IP adres
 
bij telenet is het juist


1691694053624.png



bij yahoo moet moet je zien dat uw mail open staat

1691746256418.png
 
In mailclients, zoals Outlook, is dat ook voorzien en makkelijk bereikbaar.
In het algemeen zal dit wel beter toegankelijk zijn in zo'n app dan in webmail denk ik.
 
We moeten mekaar goed begrijpen hé ...
Om een 'trace' te doen op niveau van netwerk moet je het IP-adres kennen.
In de command line funktie "tracert " uitvoeren, kan je dan laten zien over welke hops de communicatie tussen dat IP-adres en je PC verloopt.

Maar in jouw geval wil je gewoon weten wie die mails stuurt vermoed ik, niet hoe en over welk traject.
Vergeet dan de tracering-funktie.
Je moet als een eerste stap het IP-adres vinden en dat zie je inderdaad in de header van een mail.

Hoe je die headers afleest is afhankelijk van je mail software - op webmail dan ook nog eens afhankelijk van je provider.
Ook die informatie zou ons helpen.
 
nee het ip adres weet ik te vinden dat staat hier al boven geschreven ik wil echt een trace doen, das toch niet raar
ik denk dat je in cmd tracert en ip moet invullen en enter en dat je dan zo je stappen kunt zien hoe de mail verloopt
welke info wil je nog meer, over de header of dat ik ja wil een trace doen.
Heb dit vroeger in de les netwerken gedaan en dan gespeeld met port forwarding etc, ik wil gewoon weer eens een trace kunnen voor te beginnen das al
thanks
 
OK.. duidelijk ...

Hier vind je ongeveer alle uitleg : https://support.microsoft.com/nl-nl...-windows-e643d72b-2f4f-cdd6-09a0-fd2989c7ca8e

Eenvoudig maar niet zo compleet : wikihow

De verwarring bij mij kwam door je vraagstelling : tracert doet immers niets m.b.t. mailverkeer !
Het test en traceert de verbinding tussen IP-adressen. Dus tussen de mailserver en je eigen PC of omgekeerd.
Of (afhankelijk van het IP-adres) tussen de PC van de verzender en jouw PC, maar dat is niet noodzakelijk het pad dat de mail ook heeft gevolgd, want die liep over een mailserver van de provider.
De routing van een mail hoef je overigens niet op te zoeken : die staat gewoon te lezen in de header...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan