Tesla vraagt lichte inlevering op rijbereik in Model 3

Status
Niet open voor verdere reacties.

PhilipV

Beheerder
Forumleiding
Admin
Tesla informeert kopers van het Model 3 dat ze voor de nieuwe versies een beetje zullen moeten inleveren op het beoogde rijbereik. De nieuwe AMD Ryzen processor in de wagens is hiervoor o.a. verantwoordelijk. Die blijkt immers behoorlijk wat meer energie te verbruiken vergeleken met oudere processoren en vooral méér dan was ingeschat.

De nieuwe processor zorgt voor een betere, snellere verwerking op het dashboard en maakt het mogelijk apps daarop bliksemsnel te laten openen. Ook de mogelijkheid om grafisch veeleisende spelletjes te spelen op die dashboard-tablet (als de wagen stilstaat !) eist zijn tol van de batterij.

Bij wijze van voorbeeld : de nieuwe 'Long Autonomy 2022'-versie vermeldt nu een theoretisch bereik van 602 km (WLTP cyclus) en dat is 22km ofwel 3,5% minder dan wat werd aangekondigd.
De verschillen van alle versies en uitrustingsniveaus besparen we u...

Bron : TESLASCOPE
 
In een Tesla is er een Energy-scherm die kan opgeroepen worden. Ik heb er nu al veel ervaring mee en stel vast dat de aangeduide range op dit scherm bijzonder nauwkeurig is. Hierdoor durfde ik het aan om héél ver te gaan met het verbruik. Zo ben ik aangekomen in Oostenrijk, redelijk hoog in de bergen, met slechts 8 km reserve. Voor de terugreis kwam ik thuis met 12 km overschot. [1000+ km gereden in één dag en nog fit aangekomen door de tussentijdse verplichte stops om bij te laden. Twee keer drie uur gereden en een klein uurtje verplichte rust tussendoor. Dat is eigenlijk een goede zaak om niet vermoeid aan te komen]. Maar de belangrijkste ervaring is dat een e-auto toch snel minder efficiënt rijdt naarmate de snelheid toeneemt. Tot 130 km/u is de range zoals verwacht, maar bij 160 bv. is de pret snel over! De Duitse Autobahn laat toe om héél snel te rijden, maar dan moet er meer gestopt worden om bij te laden. Indien het je interesseert, bekijk dan eens deze video:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan