Smartphone snel laden of niet

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik werk met smartphone S20 galaxy ultra
Mijn vraag was is het nadelig of niet voor de battery bij heel snel laden en ik heb ergens gelezen van maar op te laden tot 80%
Graag een antwoord,
Dank bij voor baat,
Lowie12
 
Ik zie geen reden daarvoor. Ik vermoed ook dat je mogelijks het verkeert geïnterpreteerd hebt. Snel laden gaat meestal zeer snel tot 80%, de overige 20% iets trager.
 
Dus volgens uw mening DDragon 80 kan het geen kwaad dat je heel snel oplaad voor de levensduur van de battery mag die dan ook voor 100% geladen worden inplaats van op 80% te stoppen zoals door sommigen word beweerd,
Alvast bedankt voor uw reactie
Lowie12
 
Tenzij iemand dit technisch kan weerleggen mbv feiten en testen, zie ik geen reden waarom je niet tot 100% zou opladen.
 
De nuance zit hem hierin ...

Eens de laadsnelheid afneemt (en dus boven de 100 %) verhoogt evenredig de warmteproductie.
Als je nu de 100 % bereikt zou je ook onmiddellijk moeten afkoppelen om verdere warmteproductie te beperken, want zoals iedereen weet gaan warmte en de capaciteit van je batterij niet samen.

Bij vb. autoladers is de lader/voeding zo gesofistikeerd dat deze een 100 % lading detecteert en zorgt voor een shut-off. De hybride wagen of electrische wagen kan je dus zonder risico insteken tot in de ochtend als je vertrekt, ook als je de volledige lading al bereikt om 4 u. 's nachts.
Maar bij een smartphone is dat niet zo : die lader is maar een domme plug ! En die blijft onder spanning staan en dus ook spanning naar de smartphone sturen.
En dan hangt het er maar van af hoe goed die smartphone daar mee om kan/omspringt ... het risico op problemen en vb. brand in de nacht bij het laden verhoogt er door.

Daarom geven Coolblue en anderen altijd de raad niet tot 100 % te laden (dan kan je er ook niet overgaan) of - beter - nooit 's nachts te laden. Tenzij je bereid bent om 4u. uit je bed te komen om die stekker uit te trekken.

Als je dus gewoon onthoudt :
  1. indien 100 % bereikt meteen plug uit stopcontact
  2. niet opladen tijdens te lange afwezigheid zoals 's nachts
ben je goed bezig ...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan