Linux / Unix Opsteker voor Linux? Als er zo nog veel volgen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deus
  • Startdatum Startdatum

Deus

Steunend lid
Vip Lid
Zelf geen linux gebruiker maar af en toe al wel eens gebruikt of nodig gehad, volg het daarom wel wat op.
Concurrentie is nooit slecht, helaas nog te weinig maar ben toch benieuwd...
(Artikelen in weblinks zijn wel Engelstalig.)

Denmark’s Government Ditches Microsoft for Open Source
Yet another European government is ditching Microsoft for Linux - here's why

Bij Schleswig-Holstein zou later dan ook het onderwijs volgen.
Zou een goede zaak kunnen zijn als leerlingen/studenten met Linux en gratis open source software leren werken...

Als er later nog landen, of mogelijk de EU, zouden volgen wordt die markt nog groter.
Als scholen dan ook open source software of standaarden gaan eisen...
(Open source wil trouwens niet zeggen je er geen geld mee kan verdienen, mag verkocht worden, ook als closed source. mits..)

5 factors steadily fueling Linux's desktop rise
Of het ooit een Windows vervanger wordt.... 4%, Is niet veel...

Laatst bewerkt:
Oh, ze zijn echt niet de eerste hoor. En ook niet de laatste die uiteindelijk toch terug naar Microsoft schakelen.
Denemarken is voorlopig enkel LibreOffice
Deze topic is ondertussen helemaal ontspoort.
De titel in postje #1 is al fout.
Denemarken is nog niet van plan om Windows te vervangen door Linix, misschien hebben ze lessen getrokken door een poging die ze geprobeerd hebben ergens in een Duitse deelstaat waar deze poging compleet is mislukt.
Denemarken wil alleen libre office introduceren. Ik wens de Denemarkse regering veel succes om weet ik veel hoeveel ambtenaren om te scholen.
Zie quote 1 (van dragon)
En linux en Libre office hebben weinig met elkaar te maken buiten het feit dat ze beide open source zijn.

De titel in postje #1 is al fou

Deze topic is ondertussen helemaal ontspoort.

Waarom is die fout?
En waarom zou het helemaal ontspoort zijn?

Artikel vermeld dat Schleswig-Holstein wel degelijk overstapt op Linux.
Denemarken idd voorlopig enkel LibreOffice met later evenuteel een overstop naar Linux.

Het gaat bij beide vooral ook om het gebruike van meer open source OS en/of applicaties.

Er zijn ook nog landen die paar jaar geleden voor bepaalde diensten, bv leger, veiligheidsdiensten...
overgestapt zijn naar Linux en het nog steeds gebruiken.
"In fact, the US Army is the single largest installed base for RedHat Linux and the US Navy nuclear submarine fleet runs on Linux"
Frankrijk ook voor bepaalde diensten.
China, India, Indonesië, Tsjechië en nog wat voor de overheid, of een deel ervan.
Ook veel gebruikers in Brazilië.

Waarom is die fout?
En waarom zou het helemaal ontspoort zijn?
Moet ik daar echt op antwoorden, Denemarken gaat een poging wagen om microsoft office te vervangen door libreoffice, niets meer of minder, daar heeft linux geen flikker mee te maken. Ik wens Denemarken veel succes om pakweg 500.000 ambtenaren om te scholen.
Ik heb Office 365 en libreoffice beide op mijn laptops staan, draaiend onder Windows 11.
In fact, the US Army is the single largest installed base for RedHat Linux and the US Navy nuclear submarine fleet runs on Linux
Klopt voor geen meter. RedHat linux heeft niets te maken met de US Navy.
De Us navy heeft een eigen systeem ontwikkeld, n.l.
SELinux (Security-Enhanced Linux), een beveiligingsuitbreiding voor de Linux-kernel, dit is een apart project en niet de basis van Linux zelf.

Laatst bewerkt:
Ok, " Opsteker voor Linux en Open Source? "had een betere titel geweest.
In post #12 trouwens al gezegd dat het eigenlijk over 2 dingen gaat, Linux + Open Source.

Ivm Denemarken staat in het artikel en was ook nog eens vermeld in post #2, #3 en #12.

Is de Linux kernel niet de basis van Linux?
Ook zullen de meeste landen, uit veiligheidsoverwegingen, aanpassingen doen, maar blijft Linux.

Besef en heb ook niet de bedoeling dat iedereen naar Linux zal overstappen.
Zal altijd slechts een klein percentage blijven.

En forums zijn toch bedoelt om elkaar te helpen en/of discussiëren?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan