Linux / Unix Opsteker voor Linux? Als er zo nog veel volgen...

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deus
  • Startdatum Startdatum

Deus

Steunend lid
Vip Lid
Zelf geen linux gebruiker maar af en toe al wel eens gebruikt of nodig gehad, volg het daarom wel wat op.
Concurrentie is nooit slecht, helaas nog te weinig maar ben toch benieuwd...
(Artikelen in weblinks zijn wel Engelstalig.)

Denmark’s Government Ditches Microsoft for Open Source
Yet another European government is ditching Microsoft for Linux - here's why

Bij Schleswig-Holstein zou later dan ook het onderwijs volgen.
Zou een goede zaak kunnen zijn als leerlingen/studenten met Linux en gratis open source software leren werken...

Als er later nog landen, of mogelijk de EU, zouden volgen wordt die markt nog groter.
Als scholen dan ook open source software of standaarden gaan eisen...
(Open source wil trouwens niet zeggen je er geen geld mee kan verdienen, mag verkocht worden, ook als closed source. mits..)

5 factors steadily fueling Linux's desktop rise
Of het ooit een Windows vervanger wordt.... 4%, Is niet veel...

Laatst bewerkt:
Het zou een welgekomen "verfrissing" zijn in het OS landschap.
Maar dan zou de Linux gemeenschap misschien toch eens rond de tafel moeten gaan zitten om met de talloze Linux distributies een beetje komaf te maken, want dat is volgens mij, zeker voor Jan met de pet, een obstakel om over te schakelen.
Als ik goed lees beperkt het zich in Denemarken voorlopig tot een overstap naar LibreOffice ?

Zou inderdaad een welkome verfrissing zijn.

Ivm distros... voor de meesten idd een jungle.

Klopt, Denemarken is voorlopig enkel LibreOffice maar ook Windows 11 en vereisten worden genoemd, denk hier toch ook privacy wel mee gaat spelen. Wie weet...
Ook al is het enkel LibreOffice, dat is imo ook al een goed begin. Vooral als scholen het ook meer zouden gaan gebruiken.
Als bv LibreOffice al meer dan voldoende zou zijn voor velen gaan ze mss ook weleens sneller naar andere open source software overstappen.

Een volgende stap zou dan Linux kunnen zijn...
Het merendeel computers wordt wrs echter nog steeds bij dozenschuivers met kant en klare systemen verkocht.
Of die bij hun consumenten producten Linux ook meer zouden gaan ondersteunen...

Ondertussen zijn er wel goeie distro's die ook games ondersteunen, wat voor velen toch belangrijk is.
Nog niet perfect maar laat zien het wel mogelijk is.

Ben benieuwd of het ooit zover komt...

Het probleem met linux voor mij persoonlijk althans, ik ben nog geen enkele distro tegengekomen die deftig een AZERY Belgisch punt toetsenbord ondersteund.
Ik werk met Linux, daarvoor heb ik echter een refurbished laptop gekocht met QUERTY toetsenbord.

Ik draai hier een Linux op een desktop die ik aanstuur met een klavier dat ik ook voor Windows PC gebruik, want geschakeld via een KVM en nog nooit ook maar de minste afwijking geconstateerd qua klavier en layout... Azerty is er perfect op : Linux Mint 22

Ik heb enkel een laptop met een azerty toetsenbord, ik heb al enkele Linux distro's geprobeerd en ik heb nog geen enkele keer het gevoel gehad dat mijn toetsenbord mij tegen hield. Het was telkens iets anders dat mij tegenhield om de overstap te wagen om compleet naar een Linux distro over te stappen. Heb ook nog een Android op mijn laptop gezet en dat was nog slechter als Linux. Ik probeer heel graag dingen uit, ik heb dan ook een SSD die ik gebruik om iets uit te proberen, zodat mijn Win 11 die eindelijk een beetje naar mijn hand staat niet terug gezet moet worden. In VM heb ik nog nooit gewerkt. Dat zou waarschijnlijk wel een makkelijkere manier van werken zijn als telkens die SSD te wisselen. Maar het is een oude laptop, dus 4 schroefjes later is alles terug up and running.

Ik kan goed overweg met Windows én ik kan behoorlijk overweg met Linux Mint 22.
Maar ik ben ook Digihelper...
Als ik zie hoe de modale 'niet-kenner maar wel gebruiker van een PC met Windows' (90 % van de PC-gebruikers dus) sukkelt voor zelfs de meest basic taken en functies, dan weet ik meteen dat Linux zoals het nu is opgezet nooit dezelfde aanvaarding kan kennen. Er zijn véél elementen die daartoe bijdragen :
  • onbegrijpelijke namen van onderdelen
  • de onmisbare prompt met commando's die voor een leek nonsens zijn en vooral bij occassioneel gebruik niet te herinneren
  • de onmogelijkheid voor een leek om enige controle te behouden over zijn installatie
  • de structuur op disk en in de verkenner(s)
  • de andere technische aspecten (drivers, hardware, ....)
  • .... en zo kan je uren doorgaan.
Maar ! Anderzijds ... hoop ik als niet-leek VURIG dat het zo blijft, want nét die rijkdom aan mogelijkheden maakt Linux zo flexibel.

Laat ons dus niet meer spreken over beter / slechter ... maar gewoon anders. Anders in werking, anders in gebruik, anders in doelgroep.
De eeuwige vraag of Linux ooit Windows zal vervangen/verdringen is volgens mij een 'foute' vraag...

Oh, ze zijn echt niet de eerste hoor. En ook niet de laatste die uiteindelijk toch terug naar Microsoft schakelen. Het gras is altijd groener aan de overkant.
Linux is zeker niet slecht, en ik ga dat zeker niet afbreken. Alleszins goed dat mensen dit minstens willen proberen.

Het gaat eigenlijk over 2 dingen, Linux en open-Source software.

Denemarken gaat voorlopig enkel van Microsoft Office overstappen naar LibreOffice (= open-source).
Als dat goed verloopt mogelijk ook naar Linux.

Schleswig-Holstein naar Linux + open-source software (LibreOffice).
Als dit project lukt en ook scholen meer naar open-source en later mss Linux gaan gebruiken...
Zal mss nooit een windows vervanger maar meer bekendheid zou wel meer gebruikers kunnen geven.
Als er dan meer open-source gebruikt wordt en mensen dan hopelijk ook wat gaan doneren

Er is ondertussen ook wel een verschil tussen Linux pakweg 10-15j geleden en de Linux versies van nu.
De meeste dingen die standaard gebruikers moeten kunnen instellen/aanpassen kunnen, net zoals Windows, vaak via een grafische interface.
Voor software kan je vaak ook installatiepakketten downloaden waarvoor geen command line nodig is.
Veel distros hebben ondertussen trouwens ook grafische packet managers. (Linux Mint heeft dit alles al, net als ondertussen meerdere distros).

Bij open-source software is er ook veel verandert. Als je sommige pakketten vergelijkt met vorige versies...

LibreOffice is hier al een mooi voorbeeld van.
Blender 3D animatiesoftware waar de prijswinnende animatiefilm Flow mee werd gemaakt.
Als je op youtube bv oude FreeCAD (3D CAD) videos vergelijkt met FreeCAD v1.0 - v1.1 (nog een testversie).

Zelfde geld ook, denk vooral, voor KiCAD, software om elektronische schema's en printplaten te tekenen.
In 2013 is CERN (v.d. deeltjesversneller) mee ingestapt om deel te nemen aan de softwareontwikkeling.
Veel kleine ontwikkelaars kochten vroeger EAGLE om hun schema's en printen te tekenen tot AutoDesk het overnam.
Het zou perpetual blijven (= eenmalige aankoop die altijd blijfft werken) maar later toch naar een abo ging.
Velen hebben toen de switch naar KiCAD gemaakt en het bedrag, of een deel ervan, dat ze voor EAGLE zouden moeten betalen aan KiCAD (of CERN) gedoneerd.

Voor diegenen die bepaalde open-source software vaak gebruiken, als je de mogelijkheid hebt doe dan eventueel eens een (kleine) bijdrage.

Laatst bewerkt:
Wat is er dan slecht aan Linux?, gebruik hier naast W10 en 11 ook Mint, veel makkelijker in te stellen dan Windows.
Android via een emulator op een PC werkte ook prima maar gebruik ik niet meer.
Linux is niet slecht, zeker niet @lange pier , Android trekt op niet veel op een laptop vind ik. Linux heb ik wel al vaker een kans gegeven. Voor wat ik mijn computer gebruik is dit eigenlijk meer als goed genoeg hoor. Ik loop niet tegen de problemen aan dat Philip hier mee deelt. Ik heb namelijk toen ik me omgeschoold heb ook een onderdeel besturingssystemen gehad. Linux zat daar ook natuurlijk bij. Dus die commando's zijn niet het probleem hoor voor mij. Maar is eerder niet mijn ding. Zeker geen slecht OS. Ik vind ieder besturingssysteem zijn sterktes en zwaktes te hebben. Als ik eerlijk ben denk ik als Linux langer tijd zou geven dat ik wel zou kunnen meer waarderen. ik heb het minste ervaring met MAC OS. Nu als ik MAC en Linux naast elkaar zie vind ik Linux wel wat trekken van MAC OS ook mee te hebben. Zeker niet alleen Windows trekken. Open source vind ik ook wel een leuk gegeven, dat is dan ook 1 van de redenen dat ik van Android smartphones hou.

@lange pier : niet echt, zover zijn we nog echt niet ... probeer maar eens een NAS-server en zijn shares te configureren voor automatische verbinding bij het opstarten. Of het installeren van Flatpak apps waarbij alle dependencies interaktief door de gebruiker moeten geinstalleerd en geconfigureerd worden. Toch nog wel héél wat zoekwerk, proberen en falen, etc...

Terug
Bovenaan