Opstartscherm blijft (te) lang staan.

Status
Niet open voor verdere reacties.

WaWa

Medewerker
Forumleiding
@Allemaal,

Nu was ik een beetje in paniek:

[1] Het opstartscherm bleef onberoerd staan.

Pre-Boot.JPG

Her-opstarten hielp geen jota. Zelfs op de F12 klikken om naar de Bios te gaan (voor herstellen) gaf geen kik. Na duizend keren opnieuw opgestart te hebben kwam de Bios dan toch eens te voorschijn, maar alléén de C:-drive en de DVD-drive als optie. Géén flash-drives dus - waarvan ik gewoonlijk heropstart. Gelukkig had ik nog een DVD-opstartschijf en heb zo de situatie kunnen redden en een Systeemkopie kunnen gebruiken.

[2] Nu duurt het nog steeds tergend lang (minuten, i.p.v. seconden) vooraleer Windows opstart.

Ik heb uitgebreid virusscans gedaan met MBAM, SuperantiSpyware en Emsisoft; telkens met diepe scan. Géén malware.

Wat is dat nu?

Walter
 
Mannekes,

't Is OPGELOST..!

Ik heb het 'aangedurfd' om compleet opnieuw op te starten en het "Acer" scherm is maar enkele seconden blijven staan en Windows is ook normaal opgestart. Totale opstarttijd: 30 sec..!

Hoe komt dat nu? Ik heb maar één verklaring - voor wat het waard is: in een vorige melding had ik gezegd dat System Mechanic 14 na analyse vertelde dat het geheugen sterk gefragmenteerd was (weet eigenlijk niet wat dat wil zeggen) en ik kon klikken om het op te lossen. Wel, dat is dan blijkbaar ook gebeurd..!

Begrijpt iemand dat beter?

WW
 
In dit geval heeft SM toch iets goed gedaan. System Mechanic is géén register claener. Het is een goede hulp om dingen te doen waarvoor anders omwegen moeten gemaakt worden. Hoe geheugen kan gefragmenteerd worden had ik graag begrepen.
Voor de rest gebruik ik TimeFreeze2 wel. Anderszijds heb ik altijd gerekend op een Image/systeemkopie van mijn kleine C:-drive: 128 GB SSD met alléén Windows en mijn programma's er op.

Wwu
 
je heb een SSD in gebruik deze mag gefragmenteerd worden maar is in feite af te raden dit verkort de levensduur van een SSD.
standaard herkend Windows een SSD en zal dan ook dit uitschakelen ....
gebruik je echter optimalisatie tools dan kan het zijn dat deze de SSD aanzien als zijnde een gewone HDD bijgevolg zal dan ook de fragmentatie optie aan blijven staan ...deze optie dien je dan zeker uit te schakelen in het programma dat je gebruikt .

*zo gebruik ik de avg pctune up 2015 en deze herkend dus wel de SSD
 
de vraag is hier..wat bedoeld men hier met het "geheugen"
het Ram geheugen of eerder de vrije ruimte op een schijf dat dan dienst kan doen als een tijdelijke geheugen !
m.a.w. het cache geheugen !
zelf denk ik dus dat men deze laatste bedoelde met het *geheugen *
 
Walter weet da ne Brusseleer en Antwerpenaar ...andere taal spreken...vertel me eens waar ik over schijfdefragmentatie spreek;)
mvg
Sorry zit met register in mijn leeg hoofd....rijp voor het...... zeker:lachen78:
 
Ja, dat is wel duidelijk: het blijft een mysterie elk geheugen gefragmenteerd geraakt. In ieder geval de schijf niet, noch het register (of toch?) , noch de RAM. Maar wat dan wel? In ieder geval heeft SM (niet wat je denkt, maar System Mechanic) in een ogenblijk het 'geheugen' gedefragmenteerd.
Toch lees ik af en toe: » het register defragmenteren «.

Blij dat het terug goed werkt, zodat ik ongestoord aan de TopTips Deel XII kan werken.

WW
 
Data in het RAM geheugen verdwijnt vanaf het moment dat men de pc afzet. Dus om hier van een fragmentatie te spreken is ook totaal zinloos. Een windows wisselbestand staat fysiek op de schijf en is een bestand zoals een ander. Alleen relatief groot, maw kan gefragmenteerd raken. Dit is idd ook een soort geheugen voor je OS. Al heeft dit tegenwoordig minder meerwaarde voor modernere systemen met veel RAM geheugen. Dit is "by design" nog in gebruik en bij applicaties zoals databanken kan dit nog nuttig wezen.
Dat je PC tijdens zen boot (BIOS) blijft hangen, kan vrijwel geen gevolg zijn van dingen die plaatsgevonden hebben op je disk of RAM. Dit is "low level". Basic IO. Men praat hier nog niet over een OS. Enkel hardware...
 
Dus: hardware is/was schuldig. En toch heb ik *tig keren gestart zonder succes. Eén keer lukte het en toen heb ik de gelegenheid gebruikt om te herstellen. Vreemd genoeg 'zag' mijn Pc alléén de Dvd-drive en niet de ingeplugde flash-drive. Met een hersteldisk kon ik herstellen, maar de hardnekkige starting bleef enigszins.
Stom misschien, maar na de tussenkomst van System Mechanic (betaald) was het opgelost en dit is nog steeds zo.

Ww
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan