Browser Online vertaling van webpagina's

Status
Niet open voor verdere reacties.
@DDragon80

Mijn kennis van de Engelse taal is beroerd en ik ben dan ook zielsgelukkig dat Google Chrome de tekst van een pagina op welke Engelstalige website dan ook, desgewenst snel en op zeer eenvoudige wijze omzet in het Nederlands en daarbij de rest van de pagina ongewijzigd laat.

Heeft Edge die mogelijkheid ook ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
op klikken

1707749184614.png
 
PS: DeepL heeft hier niets mee te maken, de vraag gaat over het onmiddellijk omzetten van een website pagina naar een andere taal.
Ik vertaal dagelijks en omdat DeepL hier aangeprezen wordt, wil ik hier wel mijn ervaringen meedelen.
DeepL geeft vaak nonsens weer door té letterlijk te vertalen. Probeer maar eens een uitdrukking of spreekwoord te vertalen, dan zie je direct waarover ik het heb. Meer dan 95% kans dat AI de uitdrukking omzet in een uitdrukking die in de andere taal dezelfde betekenis heeft, tegenover meer dan 95% kans dat DeepL woord voor woord vertaalt zodat enige betekenis in de andere taal compleet verloren gaat.
 
Een voorbeeld dan: “Cuando el río suena, agua lleva” vertaalt DeepL letterlijk als “Als de rivier stroomt, voert hij water mee” terwijl ChatGPT deze uitdrukking correct vertaalt als “Waar rook is, is vuur”. Als Nederlandstalige zul je de vertaling van DeepL niet begrijpen.
 
Dat is logisch ... AI is een evolutie op een letterlijk vertaalmodel door er een 'intelligente' laag aan toe te voegen.
Als dit niet zo was zouden we niet van 'intelligence' spreken maar bleef het gewoon een vertaling.
 
Persoonlijk gebruik ik DeepL om een tekst die ik gewoon in het Nederlands schrijf te vertalen naar een tekst in bijvoorbeeld het Frans. Ik kijk dan of het gepresenteerde Frans correct lijkt. Of klinkt zoals ik het persoonlijk zou zeggen. Op deze manier noem ik DeepL "perfect als het om een taal gaat die je kent". Maakt het leven gemakkelijker. En dat waardeer ik zeer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan