Windows 11 Ongevraagd venstertje

Status
Niet open voor verdere reacties.
Halllo beste mensen, elke dag opnieuw verschijnt ongevraagd dit venstertje (zie bijgevoegde afbeelding) op het scherm van mijn Asus Laptop met Windows 11. Geen idee wat dit is en waar het vandaan komt. Wie weet dit wél en dien ik actie te ondernemen?
Dan hoor ik dat nog graag,
Met vriendelijke groet,
Cor Jansen
 

Bijlagen

  • Schermopname (10).png
    Schermopname (10).png
    28.7 KB · Weergaven: 74
Het is een uitvoerbestand (Java) en wordt hier dus door een proces (?) bij opstart aangeboden voor download vanaf een schimmige website. Waarschijnlijk het gevolg van een installatie van een app die je recent heb uitgevoerd ... Zou iets te maken hebben met een of ander GPS of kaartprogramma want daar verwijst de website www.geoplugin.net naar... Maar die site is zelf niet rechtstreeks toegankelijk.

Hoe je dit proces kan verwijderen is mij niet helemaal duidelijk ... het zou kunnen dat er iets in je startup folder staat maar dat zou me verwonderen.

Iemand die @truus22 betere tip kan geven ?
 
wat doet het:
GeoPlugin is de gemakkelijkste manier om uw bezoekers te geolokaliseren, zodat u gegeolocaliseerde content kunt leveren die relevanter is voor hun geografische locatie. Eenvoudige voorbeelden zijn het omleiden van bezoekers naar taalspecifieke pagina's, het verstrekken van uw productprijzen in de lokale valuta van uw bezoeker, weten of de privacyregels van de Europese GDPR van toepassing zijn, en nog veel meer.

wordt gebruikt voor bv:

Lokale weersvoorspelling​

Een Google Map insluiten​

valutaconvertor​

 
Laatst bewerkt:
Een JSON is geen uitvoerbaar bestand. Dit is een bestand wat data bevat. Een vrij algemene standaard dezer dagen welke ik ook zeer frequent (al dan niet constant) gebruik in men job.
Je kan en mag dit bestand gerust openen met notepad ofzo. Maar de inhoud gaat enkel nuttig zijn door een toepassing welke deze gebruikt.
 
Het is een uitvoerbestand (Java) ...
slordig taalgebruik van mij, sorry - het is een bestand dat is gemaakt om door een Java engine te worden uitgevoerd...
Niet uitvoerbaar op zich, maar de kans is groot dat je Java wel op je PC hebt en het bestand, indien opgehaald, door die Java wordt uitgevoerd. Als je niet weet wat het is, vermijd je dat beter...

Dus best ergens downloaden in vb. downloads waar je zoals DDragon80 zegt het kan bekijken...
 
slordig taalgebruik van mij, sorry - het is een bestand dat is gemaakt om door een Java engine te worden uitgevoerd...
Niet uitvoerbaar op zich, maar de kans is groot dat je Java wel op je PC hebt en het bestand, indien opgehaald, door die Java wordt uitgevoerd. Als je niet weet wat het is, vermijd je dat beter...

Dus best ergens downloaden in vb. downloads waar je zoals DDragon80 zegt het kan bekijken...

hmmm nog niet helemaal juist... :)
Dit heeft op zich weinig of niets met Java te maken. JSON is een formaat welke zeer veel gebruikt wordt. Origineel hebben ze dit bij "Java" uitgevonden. Maar dit beperkt zich zeker niet door java. Vrijwel alle programmeertalen (en scripttalen) hebben standaard voorziening om met JSON om te gaan. Ook kan men een JSON niet 'uitvoeren'. Het enige wat JSON bevat is data. JSON heeft velden van strings, integers of booleans.

Maw, die file bevat geen (en kan geen) code bevatten wat iets kan uitvoeren.
 
Als een app (die we nu nog niet kennen bij TS) probeert een data-bestand op te halen met extensie JSON, is het volgens mij wel van plan daar iets mee te doen : anders zou het bestand niet gehaald worden.
Dus kunnen er wijzigingen, configuraties, aanpassingen - noem het zoals je wil op het systeem worden uitgevoerd.
Als je dat géén "uitvoeren" wil noemen, mij goed ... maar er gebeurt hoogstwaarschijnlijk wel iets mee.

Dus idd... de file bevat géén code die iets kan uitvoeren. Maar de app die het ophaalt zal wel de data uit het bestand gebruiken om iets uit te voeren en we weten niet wat dus ... onveilig.
 
Nu .... eens downloaden in een onschuldige folder vb. en doen wat @DDragon80 in #4 zegt.
Misschien weet je dan over welke app het gaat en kan je die verwijderen. Ben je van dit gedrag vanaf.

Je beschermen ... ? Ja, dat kan ... zorgvuldig zijn met je installeert. Vb. eerst installeren in Sandbox en dan pas in je werkomgeving.
 
Ik heb het probleem kunnen oplossen, door een systeemherstel uit te voeren vervolgens een scn gedaan met Windows Defender. Van virus Defender kreeg ik na de scan geen melding van virussen of malware. Het ongevraagde venster verschijnt nu ook niet meer. Ik ga ervan uit dat het probleem zo is opgelost. Nogmaals aan iedereen dank voor iedereen die heeft met mij mee gedacht.
Vriendelijke groet,
Cor Jansen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan