Office Office evtl kopen met gekende bestandsnaam (.png .jpeg . txt)

Ik heb nu een andere laptop met W11 erop. Op mijn vorige zit een ms Office 10 prof op, of ik deze op mijn W11 kan zetten weet ik niet. Het languagepack heb ik verhuisd maar mist de MS Office bb.
Powepoint, Word gebruik ik nogal graag daaom Libre Offfice erop. Opslaan als geeft rare bestandsnamen weer, foert.
In the cloud moet het niet zijn. En welke bestandsnaam zou een andere Ms office of vrije Office gebruiken vind ik niet meteen.

idd. VBA wordt absoluut niet ondersteund, want is niet aanwezig in LibreOffice, maar binnenkort overigens ook niet meer in de MS Office toepassingen. Wordt dan Python, stuk ontoegankelijker denk ik.

dat kan zijn maar ... heb je ooit iets geprogrammeerd in Python ???
Ik ben professioneel jaren lang bezig geweest met het opzetten en uitvoeren van VBA-gebaseerde toepassingen in Excel en bereikte daarmee erg goed ogende en werkende "apps".
Ooit eens begonnen met Python en dat viel DIK DIK tegen ...

heb je ooit iets geprogrammeerd in Python ???
LoL nee, ik heb bijna nog nooit ergens iets in geprogrammeerd. Ja in Turbo Pascal lang geleden een heel dom rekentooltje, maar dat was ook alles. Het maken van batchfiles met errorlevel exits noem ik geen programmeren. En een database maken ook niet dus zo gezien heb ik dan alleen ooit eens dat tooltje geprogrammeerd.
Maar ik ben ook geen ontwikkelaar of programmeur, noch me daarmee bezig gehouden.
Het gaat mijns inziens om de ondersteuning. De ontwikkelaars van Libre Office kunnen die python ondersteuning beter/gemakkelijker inbouwen dan de VBA ondersteuning, dat is waar ik op doelde.

Voor mensen die bezig zijn geweest met VBA scripts maken zal het een heel ander verhaal zijn. Een andere taal leren. Of het erg moeilijk is kan ik niet bepalen, dat verschilt van persoon tot persoon. Ik kan het wel redelijk lezen maar daar is het dan ook mee gezegd.
Hier een voorbeeld stukje van een python scipt en wat het doet.
Code:
# Replace complex bodypart with simple text/plain explanation
def nuke_part(part, print_stderr, text):
    for hdr in ['Content-Transfer-Encoding', 'Content-Disposition']:
        if part.has_key(hdr):
            del part[hdr]

if part.has_key('Content-Type'):
        part.replace_header('Content-Type', 'text/plain')

part.add_header('X-Mime-Autoconverted', text)
    part.set_payload(text)
    if print_stderr:
        sys.stderr.write("FIXUP NEXT: " + text + "\n")

En een stukje VBA scipt:
Code:
Sub BestandsLijst()
ToonBestandsLijst ("C:\temp\")
End Sub
Sub ToonBestandsLijst(MapPad)
'liever 1 macro? Verwijder (MapPad) en zet de volgende regel neer:
'MapPad = "C:\temp\"
'of: MapPad = ThisWorkbook.Path & "\"
Dim S$, Rij%
Rij = 1
S = dir(MapPad & "*.*", vbHidden + vbNormal + vbReadOnly + vbSystem)
Do While S <> "" And Rij < 32766
If (GetAttr(MapPad & S) And vbDirectory) <> vbDirectory Then
Sheets("Blad1").Cells(Rij, 15).Value = S
End If
S = dir()
Rij = Rij + 1
Loop
End Sub

Voor mij als leek op dat gebied is het allebei lastig. Maar ik ben al blij dat ik het een beetje lezen kan wat er gebeurd. Zelfde als met PHP.
En dat vindt de een ook weer heel eenvoudig en de ander ook weer heel lastig.
Gelukkig hoef ik er niet aan te beginnen. ;)

Ik volg je gedachtenflow.
De code die je laat zien is echter vooral procesflow.... maar met VBA kan je ook volledige scherminhoud sturen, dialoogboxen en forms definiëren met code. En dat kan niet met Python.

Python is wel goed, begrijp me niet verkeerd, maar beperkt zich tot dit soort flows. Het visuele aspect laten ze over aan de moeder-app zeg maar. Daarom is het vooral bruikbaar als taal binnen een volledig uitgewerkte app/sofware.
VBA echter is onstaan uit Visual Basic 6.0 - los van de A (applicaties) uit de naam. Daar heb ik nog behoorlijk wat uren, weken, maanden studie aan besteedt en kon ik daarmee werken. Wat je schreef in die omgeving moest dan apart gecompileerd worden voor gebruik als *.exe op een Windows-omgeving. Die Office-integratie kwam pas later. En dat merk je aan de verregaande 'display'-sturing in deze Visual language. (what's in a name hé ....)

Daarom zie ik de aanvaarding van VBA-opvolger Python binnen kantoorapplicaties van welke maker dan ook fris tegenvallen, mocht MS die stap werkelijk zetten.
Daarmee zouden ze het meest opmerkelijke verschil/voordeel tegenover de talrijke freeware versies als LibreOffice, OpenOffice en andere laten vallen. Dat zal zeker niet door de marketingafdeling zijn aangedragen. Maar anderzijds zal het aanpassen, bijwerken en aanpassen van de VBA taal op die sterk en snel evoluerende Office-producten wellicht véél geld, véél mensen en inzet vragen.

De kans is dus groot dat de 'inplanting' van Python op Office zodanig zal gebeuren dat het beheer ervan volledig buiten MS kan worden gehouden. En dan zie ik weinig amateur- of hobby gebruikers nog met Office automatisering in zee gaan.

En dat kan niet met Python.
Nou dialoogboxen wel zo te zien (klik). Maar ik geloof je best dat bepaalde andere zaken niet mogelijk zijn.
Zoals gezegd heb ik totaal geen verstand van programmeren en al helemaal niet van python.

Maar van Visual Basic heb ik vroeger wel gehoord en daar kon je heel veel mee. Vroeger kende ik wel wat mensen die daar programma's mee maakten voor in Windows.
Je heb zeker gelijk dat het marketingtechnisch niet verstandig is om het grootste verschil t.o.v. de freeware versies laten vallen. Vroeger was er totaal nog geen sprake van dat ze Python zelfs wilden overwegen, in tegendeel. Maar het is er dus toch ingegroeid.
De vraag is waarom en waarom zo'n marktleider als Microsoft er nu toch denkt overstag te gaan.
Want ik denk net als jij dat zo'n actie er eigenlijk toe zal leiden dat nog meer mensen dan juist de gratis alternatieven gaan gebruiken.

Of ze moeten gedacht hebben bij BS om dat deel op te geven en alleen nog alles online in de Cloud te gaan verzorgen en het voor hun zelf misschien op die manier met Python eenvoudiger is. Beetje koffiedik kijken wat de gedachte daar achter is.
Dus de stap verbaast mij eerlijk gezegd ook.

Terug
Bovenaan