Windows 11 nieuwe sdd dan is windows weg.

ik heb nee laptop die ssd is veel te klein 256 GB.
Dit staat op een ssd m2 nvme.
Als ik een nieuwe ssd plaats ben ik windows dus kwijt.
Is dan de enigste oplossing via een usb aansluiting een hdd aansluiten en ssd klonen, of kun je op een snellere manier de oude SSD kopiëren als de nieuw in de pc zit?? Helaas heb ik geen ssd m2 nvme kopieer poort of zo iets.
Het is gekken werk om een ssd m2 nvme externe behuizing (€ 65) te kopen voor één keer klonen.

Iemand die een truc weet ???
 
met een programma uw schijf klonen naar een externe usb stick; via een opstartbare (gestarte) usb stick. bvb hirens boot cd
nieuwe schijf plaatsen
pc terug opstarten via de opstartbare usb stick - de kloon terugplaatsen op de nieuwe schijf.
de licentie voor windows en office zal vermoedelijk niet meer werken, daar de hardware is gewijzigd
 
met een programma uw schijf klonen naar een externe usb stick; via een opstartbare (gestarte) usb stick. bvb hirens boot cd
nieuwe schijf plaatsen
pc terug opstarten via de opstartbare usb stick - de kloon terugplaatsen op de nieuwe schijf.
de licentie voor windows en office zal vermoedelijk niet meer werken, daar de hardware is gewijzigd
Daar heb ik toch wel heel sterke "twijfels" over. Nog nooit enig probleem mee gehad met het overzetten van het OS naar een andere (grotere) SSD
 
met slmgr kan u de product code van windows laten schrappen bij microsoft en in uw register (commando via admin cmd - slmgr /cpky en slmgr /upk)
zo kan u de product code op een andere pc hergebruiken.
de product code van uw office kan u opzoeken zoals beschreven in de tekst, daarna kan u deze key's des installeren
daarna kan u uw office key's terug hergebruiken op een andere pc (indien het retail versies zijn)
ik heb dit toegepast om mijn vorige pc de keys van zowel windows en office te on registreren
darna heb ik ze terug op mijn nieuwe laptop hergebruikt
 

Bijlagen

Zolang er dezelfde computer, moederbord, laptop verangbare onderdelen onderdelen gewisseld worden blijft dat werken.
Zou je het moederbord vervangen dan heb je volgens Microsoft als het een oem Windows is een andere licentie nodig.

Of je contacteert Microsoft (telefonisch) en zeg het een herstelling was, in het verleden (WinXP) lukte me dat.
(Een Duitse rechter had m$ hier eens voor op de vingers getikt)

Met de huidige digitale licenties nog nooit problemen gehad.
 
Bovenstaande klopt. Maar niet voor een defect aan een harde schijf. Windows check het id / serienummer van de schijf.
Is dit veranderd wil windows wel is moeilijk doen. Windows checkt de hardware die gebruikt is bij bestaande activatie
 
@Aardbei (#12) en @DDragon80 (#9) Jullie spreken mekaar tegen ... wie heeft gelijk ?

Ik denk @DDragon80 want :

Een digitale licentie voor Windows 11 (ook wel bekend als een digitale toekenning) is gekoppeld aan de hardwareconfiguratie van je apparaat, met name het moederbord. Als je alleen de harde schijf vervangt, zou je licentie niet vervallen, omdat de digitale licentie niet specifiek aan de harde schijf is gekoppeld.

Hier zijn de stappen die je kunt volgen om ervoor te zorgen dat je Windows 11 correct blijft geactiveerd na het vervangen van de harde schijf:

1. **Voorbereiding**: Maak een back-up van je gegevens en zorg ervoor dat je je Microsoft-account hebt gekoppeld aan je Windows 11-licentie. Dit maakt het heractiveren eenvoudiger.

2. **Vervangen van de harde schijf**: Vervang de harde schijf en installeer Windows 11 opnieuw. Je kunt een installatie-USB maken met de Media Creation Tool van Microsoft.

3. **Heractivatie**: Nadat je Windows 11 opnieuw hebt geïnstalleerd, meld je aan met je Microsoft-account dat is gekoppeld aan de digitale licentie. Windows zou automatisch de licentie moeten herkennen en activeren.

Als Windows 11 niet automatisch wordt geactiveerd, kun je de probleemoplosser voor activering gebruiken door naar **Instellingen > Systeem > Activering** te gaan en op "Problemen oplossen" te klikken. Volg de instructies op het scherm om de activering te voltooien.

Als je moederbord verandert, is de situatie anders omdat de licentie voornamelijk daaraan is gekoppeld. In dat geval moet je mogelijk contact opnemen met de Microsoft-ondersteuning voor hulp bij de heractivatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan