Of het allemaal realistisch en of we het ons niet zullen beklagen, ons gedrag moeten veranderen, inboeten op mobiliteit etc... dat weten we allemaal niet maar het ZAL WEL zo'n vaart lopen... zeker weten ! Om de simpele reden dat het alternatief nog véél ergere gevolgen heeft. Regeringen worden nu één voor één door rechtbanken veroordeelt als ze de normen van de klimaatverdragen niet halen. Daar zullen andere, meer draconische maatregelen worden genomen om de 'twijfelaars' te overtuigen, wees gerust !
Ik weet niet welk wagentje je hebt gekocht, maar het is duidelijk géén optimale implementatie van het concept electrisch. Zo is je advies 'zo weinig mogelijk remmen', in mijn geval niet van toepassing omdat bij elke vertraging, remmen of in de automatische recuperatie-modus een generator voor het terugvoeren van energie naar de batterij zorgt. Ik slaag er zo in tussen de 10 en de 20 % van verbruikte energie met een normaal rijgedrag (incl. dus stoppen, optrekken, remmen ...) terug op te slaan. Mijn boordcomputer houdt dat allemaal bij en levert een mooie statistiek daarvan af ...
Als je normaal gezien 50 Kw hebt in gemiddelde temperaturen mag je verwachten dat dit terugloopt tot ongeveer 35 Kw als het vriespunt wordt bereikt. Kilometers dalen dus navenant, maar als het warmer wordt komt dat weer terug.
Mijn wagen rijdt het zuinigst electrisch tussen 120 en 140 km per uur op de snelweg.
Airco, verwarming en een aanhangwagen hebben inderdaad bij electrisch rijden een grotere negatieve invloed dan bij een verbrandingsmotor.
Ik weet niet welk wagentje je hebt gekocht, maar het is duidelijk géén optimale implementatie van het concept electrisch. Zo is je advies 'zo weinig mogelijk remmen', in mijn geval niet van toepassing omdat bij elke vertraging, remmen of in de automatische recuperatie-modus een generator voor het terugvoeren van energie naar de batterij zorgt. Ik slaag er zo in tussen de 10 en de 20 % van verbruikte energie met een normaal rijgedrag (incl. dus stoppen, optrekken, remmen ...) terug op te slaan. Mijn boordcomputer houdt dat allemaal bij en levert een mooie statistiek daarvan af ...
Als je normaal gezien 50 Kw hebt in gemiddelde temperaturen mag je verwachten dat dit terugloopt tot ongeveer 35 Kw als het vriespunt wordt bereikt. Kilometers dalen dus navenant, maar als het warmer wordt komt dat weer terug.
Mijn wagen rijdt het zuinigst electrisch tussen 120 en 140 km per uur op de snelweg.
Airco, verwarming en een aanhangwagen hebben inderdaad bij electrisch rijden een grotere negatieve invloed dan bij een verbrandingsmotor.