mustang-mach-e

Status
Niet open voor verdere reacties.
Of het allemaal realistisch en of we het ons niet zullen beklagen, ons gedrag moeten veranderen, inboeten op mobiliteit etc... dat weten we allemaal niet maar het ZAL WEL zo'n vaart lopen... zeker weten ! Om de simpele reden dat het alternatief nog véél ergere gevolgen heeft. Regeringen worden nu één voor één door rechtbanken veroordeelt als ze de normen van de klimaatverdragen niet halen. Daar zullen andere, meer draconische maatregelen worden genomen om de 'twijfelaars' te overtuigen, wees gerust !

Ik weet niet welk wagentje je hebt gekocht, maar het is duidelijk géén optimale implementatie van het concept electrisch. Zo is je advies 'zo weinig mogelijk remmen', in mijn geval niet van toepassing omdat bij elke vertraging, remmen of in de automatische recuperatie-modus een generator voor het terugvoeren van energie naar de batterij zorgt. Ik slaag er zo in tussen de 10 en de 20 % van verbruikte energie met een normaal rijgedrag (incl. dus stoppen, optrekken, remmen ...) terug op te slaan. Mijn boordcomputer houdt dat allemaal bij en levert een mooie statistiek daarvan af ...

Als je normaal gezien 50 Kw hebt in gemiddelde temperaturen mag je verwachten dat dit terugloopt tot ongeveer 35 Kw als het vriespunt wordt bereikt. Kilometers dalen dus navenant, maar als het warmer wordt komt dat weer terug.

Mijn wagen rijdt het zuinigst electrisch tussen 120 en 140 km per uur op de snelweg.

Airco, verwarming en een aanhangwagen hebben inderdaad bij electrisch rijden een grotere negatieve invloed dan bij een verbrandingsmotor.
 
Heb de wagen nog niet zo lang, er gebeurt dus recuperatie als je het gas loslaat, dan wordt er geremd op de motor en levert de motor terug energie naar de batterij, maar effectief op het rempedaal staan levert niks op hé.
Onlangs ergens gelezen dat de economische snelheid bij een elektrische wagen ligt op 70 km/h, zie dus ook bij het rijden het verbruik, en boven de 120 km/h zie ik het verbruik KWh/100 km enorm toenemen tov van een lagere snelheid.
Denk als je aan 120 km/h rijdt toch zeker aan 20 KWh/100km zit, in optimale omstandigheden.
Tevens gelezen dat er 10 % aan energie verloren gaat tijdens het opladen van de wagen.
En ja de wagen houdt al die gegevens bij zelfs in grafiek op te vragen.
 
Heb de wagen nog niet zo lang, er gebeurt dus recuperatie als je het gas loslaat, dan wordt er geremd op de motor en levert de motor terug energie naar de batterij, maar effectief op het rempedaal staan levert niks op hé.
Dat is bij mijn wagen expliciet niet het geval : als ik rem - en vrij fors - geeft de laadindicator een maximale 'charge' aan...
 
Onlangs ergens gelezen dat de economische snelheid bij een elektrische wagen ligt op 70 km/h, zie dus ook bij het rijden het verbruik, en boven de 120 km/h zie ik het verbruik KWh/100 km enorm toenemen tov van een lagere snelheid.
Dat kun je zo niet stellen : hangt af van het vermogen van de wagen vs. gewicht.
Kleine wagentjes hebben een hoger relatief gewicht tov. hun geleverd vermogen denk ik.
Mijn vrij forse SUV levert 300pk en heeft een acceleratie die je tegen de leuning plakt als je dat wil... Aan 120 - 130 km/u consummeert hij zo'n 14 Kwh/100 km.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan