mustang-mach-e

Als mijn volgende wagen elektrisch wordt, zal die klein en compact zijn. Ik hoop verder nog lang en meer te fietsen.
 

stallion

Medewerker
Forumleiding
Vip Lid
Electrisch zou pas na 700.000 km rijden ecologischer zijn dan benzine...
 

WaWa

Medewerker
Forumleiding
Onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen willen geloven dat ze met de oude fossil-auto's nog verder kunnen. Leven die nog in de vorige eeuw?
 

Skippy

Beheerder
Forumleiding
Admin
Klopt WaWa
Ik weet niet of wij het nog mee gaan maken maar eens zijn de fossiele brandstoffen op.
Iets wat er miljoenen jaren over gedaan heeft hebben we er dan in ruim 100 jaar doorheen verbrast.
Als we alles willen blijven doen en leven zoals we gewend zijn zullen er alternatieven moeten komen en dat kost uiteraard geld.
Eens zal er geen keuze meer zijn omdat dan de olie op is.
Daarom zijn het hele goede ontwikkelingen dat er nu gezocht wordt naar vervanging.
Eigenlijk is het niet aan de orde om nu gemakken en ongemakken en de kosten te gaan vergelijken.
Het is zelfs als je er goed over nadenkt bijzonder egoïstisch om het probleem bij onze nakomelingen te leggen.
 

DDragon80

Beheerder
Forumleiding
Admin
Er zijn nog meer dan voldoende fossiele brandstoffen hoor. Die gaan bijlange nog niet zo snel op zijn.
De reden waarom ze de mensen dat wijsmaken heeft andere oorzaken. Afhankelijkheid van bepaalde landen willen afbouwen, millieubellasting willen verminderen, ...

De grondstoffen nodig voor (de huidige) batterijen daarentegen, gaat andere koek zijn. Het is ook naïef om te denken dat die veel beter zijn, en dat die grondstoffen daarvoor aan de bomen groeien. Elektrisch "rijden" is de toekomst ja. Ongetwijfeld moeten ze daar op inzetten. En tevens heel goed dat ze de batterijtechnologie willen verbeteren. En hopelijk ook deftig recycleren. Anders sta je evenver, al dan niet verder van huis.

Ze zijn goed op weg om elektrisch rijden aanvaardbaar te maken voor iedereen. Maar er blijven factoren waar je niet blind voor mag zijn. Zoals waar al die elektriciteit vandaan moet komen. Of de capaciteit en millievriendelijkheid (of impact) van de huidige batterijen.
 

J.W.

Steunend lid
Vip Lid
<< Het is de vrees van velen die overwegen een elektrische wagen te kopen: kunnen we wel ver genoeg rijden zonder plots met een lege batterij te stranden? 512 bestuurders misrekenden zich dit jaar al. “Mensen moeten duidelijk nog wennen aan dat elektrisch rijden.”
Vorig jaar moest Touring 871 keer uitrukken om een gestrande elektrische wagen te gaan opladen met hun speciale interventiedienst voor dat type auto’s. Nu zitten we nog niet eens aan de helft van het jaar en kregen ze al 512 zulke oproepen. Wat natuurlijk te maken heeft met het feit dat er almaar meer elektrische wagens rondrijden, maar ook met het feit dat mensen nog niet gewoon zijn om ermee te rijden.
“Je kan het niet vergelijken met een klassieke motor”, zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. “De autonomie van zo’n wagen wordt veel meer dan een diesel- of benzinewagen beïnvloed door snel optrekken, vol gas door de bochten rijden, met veel mensen in de wagen zitten, een volle koffer, een fietsrek op de trekhaak... Die dingen leiden er stuk voor stuk toe dat de batterij sneller leegloopt dan tijdens een rustige rit waarbij je alleen in de wagen zat. En zo is het telkens wat rekenen. Hetzelfde met de temperatuur. Bij zeer koud of zeer warm weer, kun je minder ver rijden. Met als gevolg dat mensen vaak denken dat ze nog net thuis of aan een laadpunt zullen raken, maar toch plots stranden. En dan rest er geen andere keuze dan hulp in te roepen.”
Laden tegen 1 km per minuut
Want in tegenstelling tot een klassieke motor kun je niet even met een jerrycan een paar kilometer stappen om benzine of diesel. “Je moet opgeladen worden, zo simpel is het. Daarom hebben we nu al twee speciale wagens in dienst die uitgerust zijn met een booster. Die laadt batterijen op tegen een snelheid van 1 km per minuut. Hangt de wagen er dus een minuutje of twintig aan, dan kunnen ze twintig kilometer rijden richting huis of een laadpunt. Nu we vaststellen dat best wel wat mensen op die manier in de problemen komen, is de kans groot dat we onze vloot met boosterwagens nog zullen uitbreiden. Het zal nog even duren voor mensen dat elektrisch rijden helemaal onder de knie hebben.”>>
 
Bovenaan Onderaan