Microsoft scam via de telefoon

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin
1599051889331.png
De laatste tijd krijgen we veel meldingen van mensen die telefonisch (meestal via de vaste lijn) gecontacteerd werden door oplichters die zich voordoen als medewerkers van Microsoft of een andere computerfirma. Vaak spreken zij (gebrekkig) Engels. Zij laten het slachtoffer geloven dat er een veiligheidsprobleem is met zijn computer en stellen voor om zijn computer te beveiligen. Er wordt gevraagd om de computer op te starten en naar een bepaalde website te surfen. Vervolgens wordt gevraagd om een applicatie te downloaden die de dader toelaat de computer over te nemen.


De dader opent dan een aantal bestanden met zogenaamde "foutboodschappen" en vraagt geld om het slachtoffer voort te helpen.De dader probeert ook persoonlijke gegevens van het slachtoffer te ontfutselen.


Ga nooit in op dergelijke telefoontjes. Noteer indien mogelijk het nummer van waar gebeld wordt en doe aangifte bij de politie.

 
Telefoontjes komen altijd uit het buitenland, dus de politie erbij betrekken zal niets opleveren.
Als we met zijn allen hier niet op ingaan, stopt het wel (maar komt er weer iets anders ...)
 
Telefoontjes komen altijd uit het buitenland
Nee, dat was vroeger zo. Nou ja, het telefoontje komt wel uit het buitenland, maar het lijkt uit je eigen land te komen. Ook telefoonnummers schijnen gespooft te kunnen worden. Zie bijvoorbeeld hier: https://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/gemist/item/cybertip-spoofing-van-je-telefoonnummer/

Telefoonnummerspoofing

Bij spoofing met telefoonnummers nemen de oplichters een ander telefoonnummer aan. Ze bellen bijvoorbeeld met een Nederlands nummer terwijl zij zich helemaal niet in Nederland bevinden. Deze truc wordt veel gebruikt bij helpdeskfraude, waarbij oplichters je bellen namens een helpdesk van grote bedrijven zoals Microsoft. Uiteindelijk hopen ze je ertoe aan te sporen om de beller de controle over jouw computer te geven, zogenaamd om een bepaalde bug te verhelpen.


De laatste keer dat ik gebeld werd door zo'n bedrieger die vertelde namens Microsoft te bellen, stond op het display van mijn telefoon het Nederlandse telefoonnummer van iemand uit Veenendaal (Nederland dus). Die persoon zal er echt geen weet van hebben dat zijn telefoonnummer misbruikt wordt.
 
volg ik, porrelaar, maar het resultaat is hetzelfde : de politie kan de oplichters achter deze telefoontjes niets doen !
 
Kijk wij zijn mensen met kennis van zaken he. Ik ben slimmer als die mensen die bellen. Porrelaar, PhilipV, Qtex en nog een aantal zijn dat vast en zeker ook. Wel wij hebben ook al zulke telefoontjes gehad. Mijn vrouw is heel erg ongeduldig, maar ik kan wel uren lullen over weet ik veel wat. Dus ik kan ze aan het lijntje houden. Ben slim genoeg om niet in de val te trappen. Maar zeker slim genoeg om hun de kriebels te doen krijgen. Mijn engels is ook met heel veel haar op. Dus ik speel een heel mooi spelletje met hun. Geen rotte euro krijgen ze te zien van mij. Maar wel heel veel what do you mean? how do i do? en nog zo veel meer verder. Op den duur smijten zij neer, geloof me en het bellen stopt meteen. Wij kregen hier ook regelmatig telefoon. Sinds ik er mij eens bij gezet heb en het hen lastig heb gemaakt, ze werden kwaad. Er kwam ook een andere taal als gebrekkig Engels uit op een gegeven moment, HUN ECHTE taal, maar wat? Daar heb ik het raden naar, verstond er wel niets van. Dan ik lekker door doen op een heel kalme stem, en maar vragen, hoe doe ik dat? Het lukt me niet? Help me eens verder? Op den duur komen ze horendol en smijten ze neer. Mijn ervaring als verkoper en te kunnen omgaan met lastige klanten helpt hier echt wel enorm. Maar ik heb me toen echt wel geamuseerd. Sinds dien geen rare telefoontjes meer. Je moet er wel geduld voor hebben, want ze geven niet snel op.
 
Heb ik recentelijk ook gekregen. Telefoonnummers beginnend met 0046 0039 0033 (Zweden, Italië en Frankrijk).
Spreektaal is Engels met (voor mij) een Indisch accent.
Ik ben er niet ingelopen hoor !
 
Deze middag ook tel gehad van 0033 enz zet ze in mijn blokkeerlijst van mijn vast toestel of het veel helpt weet ik niet ze zijn wel zo slim om meerder nummers te gebruiken denk ik die tip van cve die ga ik de volgende keer zeker eens doen bedankt voor den tip
 
Ook al aan de lijn gehad. Ik heb zo een fluitje waarmee ze jachthonden africhten en geloof me als ik ze aan de lijn heb fluit ik uit volle borst in de hoorn zodat hun trommelvliezen wel één en ander moeten verwerken. Resultaat direct inleggen aan de andere kant en geen telefoons meer gehad.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
weet je wat ik doe in het plat dialect beginnen praten en ze leggen zelf dicht
 
  • Leuk
Waarderingen: Ivan
Ik speel het spelletje tot op een zekere hoogte mee. Ik vraag of ik naar de dokter moet omwille van het virus. Ik zeg ook dat ik geen PC heb of ik doe alsof ik er niets van begrijp. Ik weet dat volgens het Engels accent dat ze praten, dat ze van ergens in Indië of Pakistan zijn. Je moet gewoon luisteren, dan een periode niets zeggen, dan vraag je over welk virus het gaat, enz. enz. . Je moet gewoon met hun voeten rammelen, je vraagt hun naam en familienaam en zoals hiervoor al gezegd werd, ze hangen dan wel vanzelf op.
 
Ik los dot zo op. Eerst vertel ik ze dat mijn PC op het 2e verdiep staat, dus kan het even duren voor hij aanstaat. Daarna geven ze mij een website waar ik moet naar surfen. Dus terug naar boven
1f609.png
en enkele minuten later vertel ik hen dat ik " Page not found" krijg. Ze geven me opnieuw de website en ik probeer opnieuw, maar weer " Page not found" Als ik voor hen de website moet voorlezen blijk ik ergens een punt vergeten te hebben. Dus opnieuw naar boven. Dan is mijn PC vastgelopen en moet ik opnieuw opstarten. Zo kan ik hen wel een 20 minuutjes bezighouden, terwijl ik ondertussen rustig verder werk op mijn PC.
Een tweede, kortere optie is: er ligt in een schuif onder mijn tf een scheidsrechtersfluitje. Een ferme stoot daarop en ze kunnen hun trommelvlies laten herstellen
 
Kort en helder : "Sorry, géén interesse. Ik ga nu ophangen. Nog een prettige dag" en inhaken... Ben ik saai ?
 
Ook ik heb al verschijdene telefoonjes gehad van dat geboefte,na een paar foontjes was ik het zo zat dat ik in engels ze verrot heb gescholden.Hierna geen foontjes meer gehad.Dat was in2017 2018 en 2019,gelukkig in 2020 geen last meer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan