Software LibreOffice/defecte toets

Goeiemorgen, ik werk met LibreOffice. Op het toetsenbord van mijn Lenovo-laptop is de letter 'n' defect. Werken met een schermtoetsenbord vind ik niet zo handig. Met een apart klavier ook niet, aangezien ik mijn laptop op een klein laptoptafeltje plaats. Mijn voorkeur gaat uit om te werken met 'ALT-toetsencombinaties' en dat ben ik ondertussen ook zo gewend... Het geeft wel één probleempje. Als ik bv. op facebook/messenger een lang bericht wil typen, maak ik dat eerst in LibreOffice tekstdoc. zodat ik het op mijn gemak kan verbeteren. Ik voer zo lange conversaties met mensen die liever niet per mail werken, wat ik nochtans wel handiger vind voor lange berichten... Ik denk omdat zij de berichten op smartphone lezen/schrijven en ik op mijn laptop ? Als ik echter de toetsencombinatie 'ALT110' wil gebruiken om de letter 'n' te vervangen, opent zich telkens een standaardopmaakprofiel rechts van mijn scherm. Eigenlijk al vanaf dat ik ALT1 typ, denk ik. En vervolgens kan ik daar dus ook niet de letter 'n' typen, tenzij toch met het schermtoetsenbord......Kan ik ergens een instelling aanpassen, zodat dit niet gebeurt ? Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Alvast bedankt voor jullie reacties... Ter info : ik bezit zelf geen smartphone !

1721031906218.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, maar ik heb gewoon mijn tekst getypt. Ik heb dat niet bewust op 'bold' overgeschakeld ??? De tweede regel vind ik trouwens ook geen normale reactie, als ik eerlijk mag zijn... Ik ging ervan uit dat pc-leken hier ook welkom waren om hun vragen te stellen. Dat gevoel kreeg ik toch tot hiertoe ? Ik ben altijd goed geholpen... Normaal vermeld ik dat trouwens elke keer, maar ik dacht : ze zullen ondertussen wel weten dat ik er niet veel van ken.
 
Elke reactie op een publiek forum als dit is enkel voor rekening van de poster zelf.
Op de leiding hebben we vat, op de (bereidwillige ?) bezoeker minder.
Als het de spuigaten uitloopt tikken we hen wel op de vingers, maar ieder beslist zelf of hij/zij wil helpen bij een vraag of liever niet...
Dan is er vaak wel iemand anders die wél bereid is te helpen...

Elke vogel zingt zoals hij gebekt is, nietwaar ?
We rekenen op ieders begrip daaromtrent.
 
PhilipB #5

Ik typ het cijfer inderdaad altijd op het numeriek blok. Ik gebruik die toetsencombinatie trouwens altijd als ik een 'n' wil typen. Hier ook. Daarom dacht ik dat het typisch iets voor een tekstdoc. was ? Dat het toevallig daar de toetsencombinatie is om dat profiel te openen ? En dat ik dat bijgevolg misschien ook kon uitschakelen ?
 
Dat zou kunnen - mogelijke oplossing hieronder (ik heb zelf geen LibreOffice en kan het niet testen ) :

In LibreOffice kun je specifieke ALT-toetsencombinaties uitschakelen of wijzigen door de sneltoetsen aan te passen in de instellingen. Volg deze stappen om dit te doen:

1. **Open LibreOffice** en ga naar het startscherm of open een nieuw document.

2. **Ga naar de menu-opties**:
- Klik op "Extra" in de menubalk.
- Selecteer "Aanpassen..." in het dropdownmenu.

3. **Ga naar het tabblad "Toetsenbord"**:
- In het venster dat nu opent, zie je verschillende tabbladen bovenaan. Klik op het tabblad "Toetsenbord".

4. **Zoek de ALT-toetsencombinatie die je wilt uitschakelen of wijzigen**:
- In de lijst met sneltoetsen zoek je naar de specifieke ALT-combinatie die je wilt aanpassen.

5. **Wis of wijzig de toetscombinatie**:
- Om de toetsencombinatie te wissen, selecteer je de betreffende regel en klik je op "Wissen".
- Om de toetsencombinatie te wijzigen, selecteer je de betreffende regel en vervolgens selecteer je een nieuwe functie of toetscombinatie.

6. **Opslaan en toepassen**:
- Klik op "OK" om de wijzigingen op te slaan en het venster te sluiten.

7. **Test de wijzigingen**:

- Probeer de eerder ingestelde ALT-toetsencombinatie om te controleren of deze nu is uitgeschakeld of gewijzigd.
Met deze stappen kun je specifieke ALT-toetsencombinaties in LibreOffice uitschakelen of aanpassen.
 
Bedankt PhilipV, het is gelukt ! Ik wou hetzelfde doen voor de hoofdletter 'N' en dat is tot hiertoe nog niet gelukt wat ik raar vind, want ik zou denken dat dit dan toch volgens hetzelfde principe werkt. Ik zal straks nog wat experimenteren. Ik weet nu waar ik moet zijn... Had ik het maar eerder gevraagd... Al dat gesukkel...
 
PhilipV... Die hoofdletter gaat niet lukken, want momenteel werkt cijfer 8 niet in het numerieke gedeelte en de code is ALT 78... Ondertussen weet ik ook waarom ik 'aan het roepen was'. De bedoeling zal geweest zijn dat ik op CTRL V drukte en dat ligt naast CTRL B...
 
OK... maar het is nu wel duidelijk - dat klavier moet gewoon gerepareerd worden - géén ontkomen aan, wil je nog een beetje efficiënt kunnen werken. Zoals in #2 al meteen werd gesteld.

Maar ... ik weet, spijtig genoeg uit ervaring, dat dit bij Lenovo niet evident is.
Je kan bij hun laptops immers niet zomaar enkel de toetsenmat vervangen - de module met toetsen omvat bij Lenovo de ganse bovenkant van de laptop en kost eigenlijk teveel geld + het werk.
 
PhilipV... Tja, dat klopt van het klavier, dat wist ik al. Dat gaat ook alleen maar erger worden. Maar ik herinnerde mij ook van een andere topic, dat je had gezegd, dat je vermoedde dat het voor een Lenovo een aardige duit gaat kosten, zoals je nu hier ook zegt... En dat gaat volgens mij in verhouding te duur zijn. Daarom vond ik het in dit stadium en voor mijn gebruik een goed alternatief om met die ALT combi te werken. Dan kan ik er ondertussen over nadenken welke actie ik verder ga ondernemen... Nog bedankt voor de hulp, dan kan ik toch hopelijk weer even verder ...
 
Bestaat de optie Autocorrectie niet in LibreOffice?
Geef een (bijna) nooit gebruikt teken in en laat dat vervangen door de letter n.
Geef een ander (bijna( nooit gebruikt teken in en laat dat vervangen door de letter N
 
Terug
Bovenaan Onderaan