klok (weetje)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wisten jullie dat meer en meer (jonge) mensen, hoewel ze het 'skeuomorf' klokicoontje/pictogram herkennen op hun computer, NIET kunnen kloklezen van een analoge klok?
Wtf!
 
Ik moest er meerdere opzoeken, maar hoe oud is jouw besturingssysteem wel niet als jij een klokje op je buroblad hebt staan.
klokje.jpg
 
Bij uitbreiding en algemeen in verband met skeuomorfisme en Windows icomen (klokken,mail, mappen, ...), heb ik eens aan ChatGPT volgende vraag gesteld:
'Waarom worden er skeuomorfe iconen gebruikt in Windows10?'
Antwoord:
"Skeuomorfisme wordt in interface-ontwerp gebruikt om virtuele objecten een "echte" uitstraling te geven door ze op te bouwen uit elementen die bekend zijn uit de fysieke wereld. Dit helpt gebruikers bij het snel herkennen en begrijpen van de functie van een knop of pictogram, omdat ze vergelijkbare beelden hebben gezien in het echte leven.

In het geval van Windows 10 werden skeuomorfe iconen gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren en het besturingssysteem een visueel aantrekkelijke en consistente uitstraling te geven. Het skeuomorfische ontwerp van iconen, zoals papieren documenten, vergroot de herkenbaarheid en begrijpelijkheid voor de gebruiker, wat de gebruiksvriendelijkheid verhoogt.

Echter, sinds de opkomst van het flat design en de trend weg van skeuomorfisme, is er in recentere versies van Windows, zoals Windows 10X, een verschuiving waarneembaar naar een meer gestroomlijnd en modern ontwerp."

Die "automatische taalmodellen" doen het niet slecht, vind ik.

Maar waarom die (Windows-)programmeurs (meestal toch jonge mensen) toch nog steeds gebruik maken van voor hen minder herkenbare fysieke voorwerpen (analoge klokken, enveloppes, floppy's, ...) voor icoon-creatie, blijft me toch verwonderen.
 
Deze iconen in modernere versies van Windows verwijzen niet naar de overeenkomstige voorwerpen uit de werkelijke wereld, want die zijn inderdaad geen referenties meer voor jongere mensen en/of programmeurs.
In de kwestie van een uurwerk is dat wat ambigue want er is een trend weg van digitale aanwijzing terug naar analoog : polsuurwerken (al dan niet smart) met een analoge wijzerplaat winnen weer veld en onze interieurs is een doos met digitale uuraanduiding aan de muur helemaal passé : jaren zestig gevoel !

Deze iconen in Windows 11 vb. verwijzen daarentegen naar hun eigen voorgangers uit Windows 95, 7 en volgende. MS houdt op die manier de traditie in ere en evolueert geleidelijk. En toch blijft iedereen, zowel wie evolueert als wie instapt, zich erin herkennen.
Hoeveel jonge mensen zouden er niet zijn die vb. niet kunnen plaatsen dat de 4 vierkantjes van het opstartscherm van Win 11 een evolutie is van het kleurrijke en elegante Win95 opstartbeeld ?

post_360412_0_03818100_1366521768.png
 
Traditie en een zeker 'conservatisme' zit als het ware in ons DNA 'ingeprent' (zelfs bij hen die zich progressief noemen); gewoonte-'dieren' dat we ook maar zijn!
Maar 'ontwerpers' bij de grote tech-bedrijven mogen toch soms wat creatiever worden en hun iconen niet alleen qua stijl maar misschien ook 'inhoudelijk' wat opfrissen. Meer interactie tussen designers en programmeurs?

Alhoewel ik aversie ertegen van velen ook zou begrijpen.
First world problem, nietwaar?
 
Voor de duidelijkheid: iconen/pictogrammen moeten net zoals verkeers- en andere signaleringsborden: eenvoudig, eenduidig en herkenbaar zijn. PUNT!
Dat zijn ze ook!
#6 is dus in deze draad eigenlijk overbodig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan