Video Streaming IPTV

BertjeV

Steunende VIP
Vip Lid
momenteel kijk ik op Tv met een originele cam van telenet. dit is voor ons de gemakkelijkste manier om tv te kijken.
daar telenet aan het rammelen is met hun decoders, is het mogelijk dat deze service niet meer werkt begin 2027.
daar ik in december verhuis naar een ander pand, moet ik daar een provider kiezen voor internet. dit zal geen telenet zijn.
daarom zou ik verkiezen vanaf dan een IPTV dienst te nemen. ik wil wel met een legale dienst in zee gaan, dit om sancties en uitval te vermijden.
heeft er iemand ervaring wat betreft IPTV of kent er iemand een betrouwbare provider. het gaat mij alleen om de vlaamse zenders alsook nederland.

Legale IPTV/TV-via-internet in Vlaanderen

AanbiederVormKenmerk
TV VLAANDERENApp TVKan los van internetprovider
BASEApp + eventueel TV BoxGoedkoop, maar gekoppeld aan BASE
TelenetTV-app / TV-boxVeel Vlaamse zenders + opties
ProximusPickx app / decoderVooral interessant binnen Proximus
OrangeTV Go / TV BoxAlleen in combinatie met Orange-internet

De actuele marktgegevens bevestigen dat TV VLAANDEREN momenteel de duidelijkste keuze is als je alleen televisie via internet wilt zonder je internetabonnement te moeten wijzigen.

TV VLAANDEREN is hierbij interessant​

TV VLAANDEREN heeft momenteel:
  • APP TV Light — €9,95/maand — 30+ zenders
  • APP TV Basic — €14,95/maand — 45+ zenders
  • APP TV Plus — €19,95/maand — 60+ zenders
  • kijken via Smart TV, laptop, tablet en smartphone
  • 30 dagen proefperiode en maandelijks opzegbaar. (TV Vlaanderen)
Het aanbod bevat onder meer Vlaamse zenders en afhankelijk van het pakket ook CANAL+, BBC Belgium, National Geographic, History, Crime & Investigation enzovoort. (TV Vlaanderen)

Je moet dus in alle geval een Internet-provider kiezen, los van je voorkeur om TV te kijken... TV Vlaanderen kan los van de internetprovider, maar je moet er wel één hebben of je zit met een dode kabel of mobile verbinding, en dus ook géén IPTV.

volgens wat ik terugvind zijn er dan enkel de bekende internetaanbieders...
Alle andere zijn twijfelachtig qua legaliteit en behoorlijk duur.

1. De vijf diensten​

AanbiederBelgisch aanbodVODEPG / ReplayGelijktijdig
IPTV-BEVRT, VTM, Play, RTBF, RTL96.000+EPG + 7 dagen1
IPTV BelgieVRT, VTM, Play, RTBF, RTL275.000+EPG + Timeshiftafhankelijk formule
IPTV-BE Deluxeidem96.000+EPG + 7 dagen1
IPTelevision.nlVRT, VTM, Play + NL220.000+volgens aanbieder1 standaard
AbonnementTV.beVRT, VTM, Play20.000+geclaimdniet duidelijk

2. Wat ik interessanter vind dan het aantal zenders​

Voor jouw situatie zou ik bij een test vooral deze zaken controleren:
  1. één / VRT Canvas / Ketnet
  2. VTM / VTM 2 / VTM 3 / VTM 4
  3. Play4 / Play5 / Play6 / Play7
  4. VRT Nieuws
  5. Nederlandse NPO 1/2/3, RTL 4/5/7/8, SBS6
  6. EPG: klopt de programmagids met wat werkelijk wordt uitgezonden?
  7. Replay/catch-up: werkt het werkelijk en bij welke zenders?
  8. avonduren 19–23 uur: juist dan testen op buffering
  9. snel zappen tussen HD/FHD-kanalen
  10. sportkanaal tijdens een belangrijke livewedstrijd.
Die laatste test is belangrijker dan "24.000 zenders". Een IPTV-server kan om 14:00 perfect werken en om 20:45 tijdens een populaire voetbalwedstrijd volledig overbelast zijn.

3. Er zit een opvallend verschil tussen IPTV-BE en IPTV Belgie​

IPTV-BE heeft een iets interessanter technisch verhaal. Het biedt een Premium- en Deluxe-lijn. Deluxe zou een minder gedeelde server en een reservelijn hebben. Beide hebben één gelijktijdige stream. De meerprijs voor een jaar is slechts €14. (IPTV-BE)
IPTV Belgie zegt juist dat je eerst één maand voor €19 kunt testen. Dat vind ik vanuit praktisch oogpunt een veel interessantere constructie dan meteen €59 of €75 vooruitbetalen. (IPTV Belgie)

4. Maar hier zit de juridische rode vlag​

De combinatie:
  • VRT
  • VTM
  • Play
  • alle Nederlandse commerciële zenders
  • betaalzenders
  • DAZN/sport
  • internationale betaal-tv
  • tienduizenden kanalen
  • honderdduizenden films
  • alles voor €59–€89 per jaar
is precies het soort aanbod waarvoor de Belgische overheid waarschuwt.

De FOD Economie heeft in België sinds 2024 een specifieke Anti-Piracy-dienst. In 2025 meldde de FOD dat al 147 websites met illegale films, series en sportuitzendingen waren geblokkeerd. In september 2026 is bovendien de nationale #PlayFair-campagne gestart. (FOD Economie Newsroom)
De CSA formuleert het vrij duidelijk: IPTV als technologie is volledig legaal; de dienst wordt illegaal wanneer beschermde inhoud zonder toestemming wordt verspreid. (CSA Belgique)
En er is nog een praktisch risico: een illegale IPTV-dienst kan door een Belgische blokkering ineens verdwijnen. De FOD noemt daarnaast phishing, misbruik van persoonsgegevens en malware als mogelijke risico's. (FOD Economie Newsroom)

Mijn praktische conclusie​

Als je dit technisch wilt uitproberen, zou ik niet beginnen met een jaarabonnement.
Ik zou de aanbieders die een maandabonnement aanbieden eerst testen:
1. IPTV Belgie — €19 voor één maand
2. IPTV-BE — €25 voor één maand
3. IPTelevision — €13 voor één maand

Daarbij zou ik vooral VRT/VTM/Play + Nederlandse zenders + EPG + Replay + een avond met live sport testen.

Ik zou bovendien geen IPTV-box met "12 maanden IPTV inbegrepen" kopen. De hardware is niet het interessante deel; een gewone Smart TV/Android TV/Fire TV met een geschikte IPTV-app volstaat. Ook IPTelevision zelf adviseert hardware en abonnement afzonderlijk te houden. (IPTelevision)

(deze post bevat AI-informatie)

Ik heb geen verstand van IPTV en ik weet niet wat er je interesseert maar wij kijken tv via een Fire tv stick, je hebt daar ook van alles op maar wij kijken enkel naar netflix en naar de F1, dus betaal ik die 2 abonnementen, netflix is iedeere maand te betalen , F1 1x per jaar

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan