Hoe je al die Microsoft Apps verwijderd !

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Windows 10 en Microsoft Apps
Een veelgehoorde klacht over Windows 10 is dat na installatie er meteen een enorme hoeveelheid Microsoft Apps geinstalleerd zijn.
Sommige apps zijn handig, maar sommige hebben ook totaal geen nut.
En eerlijk is eerlijk : We willen gewoon een schoon systeem hebben !

Het is mogelijk om met slechts 1 commando al die apps te verwijderen, inclusief de Windows App Store !
Bedenk wel, voordat je dit uitvoert, dat als je apps uit de store gebruikt, deze hierna niet meer zullen werken !


De Apps verwijderen
OK, als je zeker weet dat je alle Apps wilt verwijderen, dan gaan we nu aan de slag, het is heel eenvoudig !
Open de Windows Powershell door op start te drukken en powershell te typen.
Bij de resultaten zie je deze verschijnen. Klik met de rechtermuisknop hierop en kies Als Administrator uitvoeren.
Het openen van Powershell werkt door de verschillende updates van Windows soms ook weer net iets anders. Rechtermuisklik op de Startknop kan ook werken, hier zie je dan meteen Powershell als administrator staan.
Vervolgens zie je onderstaand scherm : ( scherm kan er soms iets anders uitzien, zoals de gebruikersnaam )

Windows-10-Al-die-onnodige-apps-verwijderen-01.png


Nu geef je in dit scherm het volgende commando in, gevolgd door Enter :
Get-AppxPackage | Remove-AppxPackage
Je zult hierna van alles door het scherm zien flitsen, rode foutmeldingen, gele mededelingen etc.
Laat dit uitlopen tot het klaar is en voila ! Je systeem is vrij van de Apps.
Als je in het startmenu kijkt zal je zien dat alle apps verdwenen zijn.
Mocht je apps vanuit de store geïnstalleerd hebben, dan werken die nu niet meer. Je krijgt dan onderstaande melding :


Windows-10-Al-die-onnodige-apps-verwijderen-04.png


Je kunt nu verder met het gebruiken van je Windows 10 computer.
Hier en daar zul je misschien een extra programma moeten installeren voor bijvoorbeeld foto’s, mail etc.

Help ! Ik heb mij vergist en wil toch alles weer terug hebben !
Je kunt alles weer terughalen en ook dat gaat met slechts 1 commando regel.
Echter de achteraf via de store geïnstalleerde apps, zal je hierna weer moeten installeren.
Alles zal dan ook weer als vanouds werken !


Open weer een Powershell in Administrator modus en kopieer/plak het volgende commando gevolgd door Enter:

Get-AppxPackage -allusers | foreach {Add-AppxPackage -register “$($_.InstallLocation)\appxmanifest.xml” -DisableDevelopmentMode}
Je ziet hierna weer van alles door het scherm vliegen en even later is dit ook weer klaar.
Nu staan de standaard apps er weer op, evenals de Windows App Store.
Je kunt dus weer Apps installeren en gebruiken die je nodig hebt.

Bron: ICT Tips and Tricks
 
Euh heeft O&O daar al geen tool voor? Just asking? Kan je ook ineens die telemetrie dinges verwijderen. Als je ze niet gebruikt uiteraard.
Mijn Win10 Pro machines zijn helemaal kaal bij installatie. Ik moet er wel bij zeggen dat op die machines maar een paar programma's draaien.
Onderandere afspeel automatisatie voor radio, en enkele scripts en een database server. De andere loopt met ProTools, en Audition.
En de derde zorgt voor muziek op een stream en FM MPX. Dus bij al deze computers is het belangrijk dat ze zo weinig mogelijk "bagage" aan boord hebben.
Ik vraag me af waarom MS daarvoor gekozen heeft al die brol er mee bij te betrekken, misschien voor win10 home? Maar voor de Pro? Daar heb ik toch mijn twijfels bij.
 
Verzenden van telemtry data kan je niet uitzetten in Windows 10. Je kan hooguit het telemtry level bepalen. Minimum is "Security" related. Uiteraard kan je dit verkeer "blokkeren" dmv traffic rerouting naar localhost ofzo (betreffende URL's toevoegen aan de hosts file met locatie 127.0.0.1), als je de juiste URL's kent.
 
Als je zelf wil kiezen welke app je wil verwijderen zonder de app store ook kwijt te spelen. Kan je hier op deze Youtube pagina een hoop regels vinden die je kan copieren en plakken in je via powershel met administrator rechten blad. Dat is minder drastisch als alles is weg. Maar je kan er een hoop mee verwijderen. Deed dit vroeger met mijn kleine netbookje om ruimte te besparen. Nu met mijn laptop heb ik dit nog niet gedaan.
 
Als ik het niet verkeerd heb, komen die verwijderde apps na een grote update er gewoon weer in te staan. Ik kan dit helaas niet met zekerheid zeggen. Want ik deed iedere keer een clean install, Want mijn netbookje had slechts een eMMC van 32GB en had dus de benodigde 8GB vrije ruimte niet om een update te kunnen uitvoeren niet.
 
Heb dat ook al gehoord : na elke feature update (6 maand dus...) is het weer allemaal terug... Waarom niet gewoon gerust laten ? Niemand verplicht je om ze te gebruiken hé ...
 
Heb dat ook al gehoord : na elke feature update (6 maand dus...) is het weer allemaal terug... Waarom niet gewoon gerust laten ? Niemand verplicht je om ze te gebruiken hé ...
Ja nu laat ik ze ook gewoon staan, maar met mijn eMMC kaartje verwijderde ik ze om op die manier toch nog net dat beetje meer ruimte op mijn o zo kleine kaartje over te hebben.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan