Software Het resultaat mag pas na 4 partijen worden verwerkt.

In het voorbeeld heeft speler 1 een moyenne van 2,61 gemiddeld oftewel hij moet 52 caramboles maken om zijn partij de winnen. Op het eind van de 1e helft van de competitie wordt gekeken of hij eventueel naar een hoger niveau kan. Echter hebben we in de laatste bijeenkomst afgesproken dat dat pas kan als een speler tenminste 4 partijen heeft gespeeld. Pas dan mag de formule in S64 (=20xQ3) in werking treden. Zolang hij maar 3 partijen heeft gespeeld moet cel 64 het begin-moyenne (B3+B5) blijven staan.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven.
 

Bijlagen

Sorry als ik dit keer een beetje cru voor de dag kom.
In het voorbeeld heeft speler 1 een moyenne van 2,61 gemiddeld oftewel hij moet 52 caramboles maken om zijn partij de winnen.
Ik zie geen koloms met caraboles, of moyenes, , alleen in kolom B2 staat er tekst begin Moyene.
In S64 is deze formule zeker niet te vinden =20xQ3, deze cel is gewoon leeg.
In cel S63 staat deze:
Code:
=ALS(P63="";B63;AFRONDEN(ALS(R63<=B63;B63;R63);0))
En je had de zooi verborgen.
Cel 64 zonder kolom letter waar is die te vinden, in kolom de maan of zo?
En de meeste van je formules geven foutmeldingen, weet je zelf waar je mee bezig bent?
Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven.
Neen dus, ik snap er geen bal van.
 
Ik moet toegeven dat ik je vb-bestand ook bekeken heb en er op zich ook geen touw kon aan vastknopen.
Maar dat is niet verwonderlijk of uitzonderlijk bij zo'n erg specifieke toepassingen.

Maar dan je uitleg of probleembeschrijving ernaast gelegd en tja, .... het werd er me niet duidelijker op.

Probeer je nog eens ? Meer systematisch en zonder foute verwijzingen stap voor stap het proces beschrijven zou helpen.
 
Het programma werkt als jaren tot tevredenheid. Dat is uit te proberen door willekeurige resultaten in te vullen op de eerste 2 regels achter elke speler. 1e is aantal caramboles dat is gescoord en 2e de aantal beurten dat een speler daar over doet. Dan verschijnt automatisch op de 3e regel het gemiddelde en op de 4e regel het aantal punten dat hij daarmee scoort. Alleen nu komt er een regel bij dat de speler pas een ander moyenne krijgt als hij tenminste 4 partijen heeft meegespeeld.
 
Het zou doenbaar/makkelijk zijn dat checken voor een speler als dat voor een welbepaalde datum zou zijn, maar ik vermoed dat je het zo wil voor elke mogelijke datum en dat valt met een formule bijna niet op te lossen.
Daartoe zou je in macro'/VBA moeten uitwijken...
 
We moeten nog een stapje verder want als in de eerste helft van de competitie geen 4 partijen worden gespeeld dan moeten in cel S3 en S5 dezelfde waarden blijven staan als in resp. B3 en B5. Als de 4e partij in pas in de 2e helft van de competitie wordt gespeeld dan mag Cel AJ3 en AJ 5 in werking treden, dus het nieuwe moyenne berekenen. Wordt ook in de 2e helft de vereiste 4e niet gespeeld moet gaat de speler met hetzelfde moyene waar hij dit mee begon naar de volgende competitie, dus de inhoud van B3 en B5.
 
Voor de eerste helft heb ik inmiddels zelf wel al iets dat voor een groot gedeelte in ieder geval werkt. Dus niet volledig getest.
=ALS(P3="";B3;ALS(AANTAL(C3:O3)<4;B3;AFRONDEN(ALS(R3<=B3;B3;R3);0)))
Voor cel AJ3 zou dan ook zoiets moeten ontstaan. Dus naast C3:O3 ook de aantal ingevulde cellen van T3:AF3 samen tellen. Ik krijg daar steeds foutmeldingen, dus ik doe iets niet goed.
 
Eenvoudige benadering :

vervang in elke cel met deze formule : =IF(P7="";B7;ROUND(IF(R7<=B7;B7;R7);0))
die voorwaarde -> P7=""
gewoon door -> counta(C7:O7)<4

dan check je niet langer of het totaal 0 is, maar of er minstens 4 cijfernoteringen staan (en dus is het impliciet géén nul)
 
Dat werkt inderdaad. Maar nu verder.
Nu ook nog zoiets voor Cel S9. =ALS(AANTALARG(C9:O9)<4;B9;R9) Hier geeft ook bij 3 ingevulde resultaten al het gemiddelde uit cel R9 en dat mag pas bij 4 gespeelde partijen.
En...... In kolom AJ zou ook zoiets moeten komen. Daar staat nu: =ALS(AG11="";B11;((ALS(AANTAL(C11:O11)+(AANTAL(T11:AF11))<4;B11;ALS(AI11<=R11;R11;ALS(AI11>=R11;AI11;R11)))))). Dit werkt trouwens wel en geeft ook het resultaat wat moet volgens de afspraak. Kan dit ook beter(eenvoudiger) met 'aantalarg' ?
 
Je eerste vraag : cel S9 vervangen door =ALS(AANTALARG(C9:O9)<4; R9) m.a.w. haal die referentie naar B9 er gewoon uit ...

Je tweede vraag : voor kolom AJ - neem de formule uit S kolom (vb. rij 9) gewoon over, maar vervang overal waar de verwijzing "counta(C9:O9)" is dat door "counta(C9:09) + counta(T9:AF9)".
 
Terug
Bovenaan Onderaan