Internet Algemeen Hackers braken in op computernetwerk van Belgische overheidsdienst

Status
Niet open voor verdere reacties.
Het drama is niet dat ze aangevallen worden, dat gebeurt dagelijks over de ganse wereld en is op zich eigen geworden aan het internet.
Maar wel ... dat het 2 jaar (!) duurt voor ze het in de gaten krijgen ... zoveelste slechte belgenmop.
 
En dan nog beweren dat er geen gevoelige data werd buitgemaakt... Die man is echt klaar om in de politiek te stappen, liegen zonder schroom.
Ze weten amper hoe de systemen gehacked zijn, maar wel zulke hoogmoedige beweringen de wereld insturen. Liegen tegen je bevolking komt dus overal voor e. Moet je niet tot in Wit Rusland voor gaan.
 
Onderfinanciering van ICT en verouderde apparatuur eist zijn tol. Europees geld zou ons nu een digitale boost moeten geven, toch?
"Optimism is a moral duty" !
 
En dan nog beweren dat er geen gevoelige data werd buitgemaakt...
Inderdaad, ze zijn 2 jaar lang ingebroken geweest in het systeem maar hebben er niets gedaan ! Die hack wordt duidelijk omschreven als professioneel, complex, ingrijpend en dus heeft dat véél geld en middelen gekost. En dan ... hebben ze er niets mee gedaan en zijn ze 2 jaar braaf geweest.

Wie dat gelooft is rijp voor het gekkenhuis !

Zou zo iemand zelf nog maar een sekonde denken dat er iemand is die hem gelooft ? Dat vraag ik me dan altijd af bij dit soort ongein.
 
Onderfinanciering van ICT en verouderde apparatuur eist zijn tol. Europees geld zou ons nu een digitale boost moeten geven, toch?
"Optimism is a moral duty" !
Beste, ik heb héél vaak en lang intens met de overheid samengewerkt in IT vb. in verband met de ontwikkeling van DIMONA versie 1 en re-engineering versie 2 + LIMOSA etc... Toepassingen binnen Sociale Zekerheid die elke werkgever in dit land maar al te goed kent (en verwenst...).
Ik had daar inbreng als vertegenwoordiger van de grootste werkgeversorganisatie in dit land én komende uit één van de tot voor enkele jaren grootste industriële ondernemingen in België.

Wat ik duidelijk heb gemerkt is dat je die vermeende onderfinanciering behoorlijk moet relativeren. Als ik zag welke delegaties van een dozijn mensen of meer de overheid, de sociale zekerheidsdienst en hun IT provider daar telkens afvaardigden naar zelfs de kleinste overlegmeeting dan kan ik eerder besluiten dat er te véél geld werd besteed, maar verkeerd.
Aan werkgeverskant zetelden werkgeversorganisaties, de sektoren, de sociale secretariaten, etc... tegenover de overheid en toch waren wij vaak in de minderheid !

Aan alle projecten die achteraf 'witte olifanten' bleken te zijn en voortijdig zonder resultaat werden stopgezet na jaaaaaren aanmodderen zijn tientallen miljoenen verkwist. Geld zal het nooit oplossen wel méér besluitvaardigheid, méér competentie ipv. politieke steun, méér respect voor timing, ...
 
Onze data zijn gewoon gepikt.
Tegenwoordig gaat er veel bureauwerk over en "t weer via satelliet naar laagloners, als daar een lek zit
 
...

Aan alle projecten die achteraf 'witte olifanten' bleken te zijn en voortijdig zonder resultaat werden stopgezet na jaaaaaren aanmodderen zijn tientallen miljoenen verkwist. Geld zal het nooit oplossen wel méér besluitvaardigheid, méér competentie ipv. politieke steun, méér respect voor timing, ...
Ik volg je volkomen!
Toch deze kleine nuance : "Geld alleen zal het nooit oplossen wel méér besluitvaardigheid, méér competentie ipv. politieke steun, méér respect voor timing, ... " lijkt mij iets gepaster.
Tegenover prestigeprojecten (overfinanciering) staat nog altijd de (dag)dagelijkse dienstverlening dikwijls met verouderde of zelfs afwezige hard- en software (onderfinanciering)
Een goed ICT-beleid vergt een aanhoudende financiële inspanning. Hoe substantieel die moet zijn, laat ik even in het midden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan