Grote databank ontdekt: Chinees bedrijf volgt stiekem 2,4 miljoen buitenlanders

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Van bekende zakenlui tot de 14-jarig dochter van een politicus. De persoonlijke gegevens van zeker 2,4 miljoen mensen blijken te zijn verzameld door een Chinees bedrijf, dat banden heeft met de Chinese veiligheidsdiensten. De databank is gelekt naar de internationale pers.

Het gaat om tal van gegevens, zoals adresgegevens, berichten op sociale media, persoonlijke foto's en relatiestatussen, maar ook informatie die minder makkelijk online te vinden is, zoals bankgegevens en zelfs complete psychologische profielen. De meeste informatie is van openbare kanalen gehaald, een deel is volgens experts mogelijk verkregen via cyberaanvallen.
De databank van het Chinese techbedrijf Zhenhua Data bevat met name politici, rijke zakenlui, journalisten en mediapersoonlijkheden. Ook hun naasten worden soms in kaart gebracht. Zo is er een profiel opgedoken van de 14-jarige dochter van een Australische politicus.

Gelekt uit China
De databank werd vanuit China gelekt naar een Amerikaanse professor, die tot 2018 doceerde aan de Peking Universiteit maar om veiligheidsredenen het land ontvluchtte. Hij deelde zijn bevindingen met journalistieke organisaties en een Amerikaans cybersecurity-bedrijf.

Zo’n tien procent van de databank kon door de Amerikaanse experts worden geanalyseerd. Daarbij kwamen 52.000 profielen van Amerikanen boven water, 35.000 profielen van Australiërs, 10.000 Indiërs en 9700 Britten. Of er ook Nederlanders zijn gevolgd is nog niet duidelijk. De profielen zijn in de databank gerangschikt op basis van urgentie. Een deel wordt aangeduid als extra belangrijk.

De grootte en de complexiteit van de operatie baart deskundigen zorgen. "Als je een 14-jarige dochter bent van een politicus, dan weten we dus dat de Chinese veiligheidsdiensten je berichten op sociale media in de gaten houdt. En ook alle andere beetjes informatie die in de toekomst mogelijk interessant kunnen zijn", stelt een Australische hoogleraar tegenover nieuwszender ABC.

Zhenhua Data werd in 2018 opgericht en heeft niet op de bekendmakingen gereageerd. Direct bewijs dat de Chinese veiligheidsdiensten opdracht gaven voor het verzamelen is niet gevonden. Wel zijn de Chinese Volkspartij en het Chinese leger klanten van het bedrijf. In het verleden sprak de oprichter zijn voorkeur uit voor psychologische oorlogvoering.

Bron: RTL Nieuws


 
Laatst bewerkt:
Sta ik dan ook op de lijst als ik chinees bestel? :)

Ligt er aan. Alleen als je sambal bij neemt.
ce4d3f0de879c067279bcb90ed3b953c.gif
 
Ik hoop dat ze heel veel data van mij hebben. Dat hun servers vol staan met larie en apekool toestanden van mij. Want daar gaan ze heel veel uit leren. NOT. Met andere woorden, jan met de pet, daar hebben die mannen geen baat bij. Er staat ook duidelijk te lezen dat er prioriteit gegeven wordt aan bepaalde mensen, dat zal zeker jan met de pet niet zijn. Dus wij als gewone stervelingen moeten ons hier nu geen zorgen over maken. Wij zijn niet interessant genoeg voor hun.
 
Maar wat nou als je familie hooggeplaatste mensen zijn en jij bent Jan met de Pet ??

"Ook hun naasten worden soms in kaart gebracht. Zo is er een profiel opgedoken van de 14-jarige dochter van een Australische politicus."
 
Maar wat nou als je familie hooggeplaatste mensen zijn en jij bent Jan met de Pet ??

"Ook hun naasten worden soms in kaart gebracht. Zo is er een profiel opgedoken van de 14-jarige dochter van een Australische politicus."
Dan nog zijn er heel veel mensen die daar niet in passen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan