Smartphone GrapheneOS

Status
Niet open voor verdere reacties.
Heeft er iemand ervaringen met het GrapheneOS van Edward Snowden?
Het word verkocht op kant en klare toestellen van Google, de Pixlelserie van 6 tot 7 pro.
Oorspronkelijk zou volgens geruchten HTC deze hebben gebouwd.
Binnenkort wil ik dit installeren op onze HTC U11 eyes.
Of ik dit voor elkaar ga krijgen zal ik dan wel zien.
De basis van linux, oude toestellen langer kunnen gebruiken is opnieuw aan de orde, nu de updates niet langer gegarandeerd zijn tijdens de waarborgperiode.
Zijn er nog alternatieven?
Een bewerkte rom zou steeds een groot risico inhouden?




Voor HTC (universeel eerder) kom ik terecht bij https://www.needrom.com/download/lineageos-17-0-android-10/
 
Laatst bewerkt:
Miss. heb je hier wat aan, staan ook reviews bij.

Dank u wel, mijn vrees bevestigd. Je moet een Google pixel kopen, of de snowdenphone met voorgeïnstalleer OS.

Daarnaast moet je bijna wel specifiek een telefoon kopen hiervoor. GrapheneOS draait namelijk alleen op Google Pixel-telefoons: een mooie ironie. De Pixel 2-telefoons worden nog ondersteund als 'legacy', terwijl de Pixel 3 en 3a volledige ondersteuning hebben. Enkele weken geleden kwamen de eerste builds voor de Pixel 4 online.


alternatieven?
jazeker LineageOS 19

Bij deze kom ik ook uit, maar driver suport voor onbekende merken, wordt dat bijgewerkt? Zijn er taboe?
In het verleden heb ik veel met linuxdistro gewerkt op PC, 1 maal ook op een Apple. Dat zal ruim 10 jaar terug zijn geweest.
Drivers die onmisbaar zijn ontbraken steeds, ofwel de muis, ofwel toetsenbord weigerden dienst.
Met linux ben ik voorzichtig geworden.
Een gekend merk is meestal geen optie voor ons omdat ze de kleuren veranderen bij hun foto app.
Geel te geel, groen te (fluo) groen etc.
Mijn vrouw deed vroeger qwality control bij een fotoontwikkelingsfabriekje en weet wanneer de kleuren goed zijn en wanneer niet.
Zo werd het nieuwe mobieltje de 'zte axon 40 ultra'
De tweede global die de fabrikant uitbracht, gekocht aan gereduceerde prijs, en waarvan de myos versie 13 is aangekondigd waar we nog op wachten.

Wat is de support bij LineageOS, is er een community waar je terecht kan om een driver te vragen bvb of een app store waar voldoende app beschikbaar zijn, en waar je bvb kan vragen een app aan te passen die het niet doet op bvb een HTC?
Eenmaal de flash gedaan is er bij deze HTC geen weg terug. Er is geen rom van de android 8 werkomgeving, anders had ik deze er op gezet een aantal jaren terug.
Er is ook geen rom te vinden van de android 7.1.1 die nieuw op de smartphone staat en nog steeds de originele rom is van 5 jaar terug.
Kan ik een copy maken en terugzetten van het huidige systeem?

Ik vermoed dat deze smartphone een testersversie is geweest, want andriod 8 stond er pas op na de officiele release. De versie die naar testers werd gestuurd had nog android 7.1.1, daar kwam ik te laat achter om het toestel nog terug naar afzender te sturen.
Maar mogelijk is dit de reden dat er nooit support is geweest voor dit toestel.
Dit vergroot nog meer mijn zorgen wat betreft een upgrade naar een andere OS.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan