Hardware Graag jullie mening

Status
Niet open voor verdere reacties.

GuntherM

Steunend lid
Vip Lid
Hoi allemaal,
na een 20tal pc's geassembleerd te hebben in 2022, ga ik één van mijn PC's vervangen voor de radio afspeelsoftware (in een netwerk) en het reclamescript dat op dat systeem draait. Deze heeft 3 a 4 jaar 24/24/7 gedraaid, dus denk dat die wel aan vernieuwing toe is.
Dit heb ik al, behalve vaste GPU, Moederbord en AIO:

1. AMD Ryzen CPU 5600G < nieuw gekocht voor 115€ bij AMAZON, waren direct uitverkocht.
2. Moederbord nog aan te kopen, maar de chipset zou ik graag een X570 chipset hebben. Veel zal af hangen van de prijs en de beschikbaarheid (want tegenwoordig is er enorme schaarste).
3. BeQuiet AIO cooler ARGB 280 of 360 (*)
4. BeQuiet Voeding 1000w
5. BeQuiet extra case fan onderaan zonder RGB maar wel één van 140mm
6. BeQuiet PC Case PURE Base 500 FX Tower RGB
7. Samsung Pro 2 Tb M2 Nvme SSD Gen4
8. Crucial 2x 2,5" SSD's van 2Tb (ik doe dit omdat de specs toch wat beter zijn met lezen en schrijven tegenover 7200rpm HD's).
9. GPU heb ik hier nog een nVidea Quadro T1000 om tijdelijk te gebruiken, tot ik de middelen heb om een betere aan te schaffen, want de GPU zal 2 schermen moeten aansturen van 1440p @ 145Hz
10. in een later stadium aangepaste kabels van cablemod. Dit wordt dan mijn eerste, min of meer, showcase. Mijn vriendin vindt dat de studio er nogal triest uit ziet. En gaf me dan mee, andere PC = Okee maar dan wat met lichtjes. Mijn anderen zitten in een rack case, en dat is niet zo sexy haha.

(*) Dan de vraag, ik lees veel over hogere temperaturen bij AMD chips, en aangezien ik een AIO ga gebruiken voor de koeling, gaat een 280mm of 240mm voldoen? Of toch maar gaan voor de 360mm?
De kleinere koeler kan ik bevestigen aan de bovenzijde naar achteren toe. De grotere moet vooraan komen, en dan moet die bracket op de voedingstunnel (onderaan) er uit gehaald worden (wat ik graag zou vermijden) losse casefans gaan er wel tussen, aan de voorzijde, zonder de bracket te verwijderen. Ik zou dan helemaal onderaan nog een 140mm intake fan kunnen zetten, voor de GPU iets meer lucht te geven. Wat zou u doen in dit geval?
Alvast bedankt, en een late gelukkig nieuwjaar, ik weet het we zitten al in de helft van januari, maar toch de beste wensen.

Groetjes
Gunther
 
Van ons ook de beste wensen alvast!

Aangezien ik al enige tijd zelf geen toestellen zelf meer assembleer, ga ik niet zo technisch in detail daarover. Paar opmerkingen wil ik wel geven:

Wat de tijdelijke GPU betreft, ik heb er net zo eentje te koop. NVidia T1000. Deze kan probleemloos 2 schermen aan (zelfs 4). Is geen extreme game card, maar zelfs dan nog kan die zen mannetje staan. Heeft ook nietveel cooling nodig en is vrij stil op de kop toe.

Persoonlijk mening... vind ik de RGB toestanden nogal kitscherig. Straalt weinig professionalisme uit. Maar dat is uiteraard puur persoonlijk en moet ieder voor zich uitmaken natuurlijk.

Al eens gedacht aan een workstation? Bijvoorbeeld HP Z2/Z4 Workstations. Kant en klaar, met deftige specs en goede stabiliteit.
Moet toegeven dat ikzelf hier een HP Z2 Small Form Factor G8 workstation heb, 32GB geheugen, 12GB NVidia A2000 GPU, Intel i7-11700 4.9GHz, paar SSD disken in...
Ben zelf jaren computer technieker geweest, 100den computers gebouwd... maar als ik nu moest kiezen. Ben uiterst tevreden met zulk aanbod (HP, Dell, ...).
 
Die rack pc's zijn allen Asus WS Pro stations, die steken er nu bijna 10 jaar in, met de eerste gen intel i7 chips. Ergens in het midden heb ik beiden gereviseerd, alle bewegende delen er uit, en nieuw er in. CPUs en moederborden kan ik nog wel even mee verder, zolang er drivers voor zijn. Want ik ben eigenlijk gestart met een P5E WS Pro moederbord en een C2Q processor. Maar daar bestaan geen drivers meer voor. Het ligt hier nog, en als ik eens tijd en veel zin heb, kan ik er desnoods nog een Linux op zetten. Mijn admin pc waar ik mijn administratie op doe is een SFF PC'tje van Lenovo met een Ryzen 5 Pro 2400G cpu. Die hebben dan ook nog eens hardware bescherming tegen exploits en nog van die ergerlijke dingen. En daar zit momenteel dat T1000 kaartje in. Maar als ik op deze PC, bvb muziek begin te renderen, gaat dat ding in overdrive en throttling is dan niet ver weg, en heel snel. En hier hangen er inderdaad 2 x 27" monitors aan. Dus voor die studio zal ik toch iets volwassener moeten kopen. Liefst van AMD zelf. In totaal hangen er daar 6 monitors aan, drie onderaan, drie bovenaan, en dan deze afdeling. Dan de rest van het appartement ook, maar is meer als muziekdistributie via Dante netwerk. Dat zijn kleine SFF systeempjes van Dell die geupgrade zijn van een C2duo naar een C2Q en die lopen toch maar op mijn intranet, Dus ja, ik ben toe aan iets krachtiger van PC. Vandaar de vraag over het koelen van die Ryzen5.
 
1) De AMD Ryzen CPU 5600G heeft pci-3 Express ondersteuning. PCI-Express 4.0 wordt niet ondersteund.
Een x570 moederboard ondersteund pc-4 express en zal de CPU niet op volle snelheid kunnen aansturen.
Pci3 is nu eenmaal langzamer dan pci-4
 
1) De AMD Ryzen CPU 5600G heeft pci-3 Express ondersteuning. PCI-Express 4.0 wordt niet ondersteund.
Een x570 moederboard ondersteund pc-4 express en zal de CPU niet op volle snelheid kunnen aansturen.
Pci3 is nu eenmaal langzamer dan pci-4
Inderdaad, ik heb net nog een 5600X bijbesteld, en het moederbord wordt voor bijna 80% zeker een GIGABYTE X570S AERO G, ik had het ook in de gaten dat die CPU PCIe gen3 ondersteund. Zelfs die 4x extra sleuf. Dus meteen gecorrigeerd, die G gaat wellicht in een B550 bordje dat ik hier heb liggen waarvan het shield ontbreekt aan het I/O paneel. Maar perfect te gebruiken is, dat is een MSI B-550 Mortar. Komt goed, Ik weet niet of je gelezen hebt dat ik nog een GPU moet aankopen, en tegenwoordig trekken die nogal wat stroom. Dus ik denk dat 1000w de sweetspot is in deze tijden. Het zal wel werken op een 650w voeding, maar ze moeten het wel enkele jaren volhouden en 24/24/7. En wie weet maak ik er nog een custom loop van, voor de CPU en de GPU. Ik kijk graag serieus vooruit altijd in mijn projecten. Maar bedankt alleszins :)
 
Die CPU AMD Ryzen 5600G is een goede chip en komt niet zo heel erg warm.
Daar jij 2 monitoren wenst aan te sluiten kan dit geen enkel probleem zijn met die GPU kaart die jij nu hebt liggen, Dit moet namelijk niet dienen om zwaar grafische dingen te draaien.
De G in de processor staat ook voor grafisch, dus beschikt u processor ook over een GPU ingebouwd. Die GPU is zelfs zo krachtig dat de budget "game" pc's vaak deze processor aan boord hebben "zonder" externe GPU.
 
Inderdaad, heb mijn oor eens bij enkele concullega's te horen gelegd, omdat ik met AIOs niet zo bekend ben. Dus dit is wat ik onthoud
Zolang je niet aan de 7000 reeks begint en niet van zin bent om zwaar te overclocken zijn de 240-280mm radiators okee, vanaf dat je iets harder gaat.
Best een 360mm en van een ander merk. < ook goed om mee te nemen. Verder is de 5600X vandaag besteld, het moederbord heb ik elders besteld en de kast staat in backorder bij Alternate, waarom Alternate? Zulke dingen haal ik liever zelf op, bpost en al die anderen, smijten te graag met hardware. Dus dat gaat niet gebeuren. Die 5600G gaat in een kleiner kastje met dat B550 mortar bordje en een BeQuiet lage luchtkoeler, die ik ergens gerecupereerd heb. En dan gaat alles hier gesorteerd worden, en alles wat weg mag, richting containerpark, ik ben nu van eind jaren 70 met dit en elektronica bezig, tijd om de riem er af te leggen.
Dus deze mag op slot, ik weet alles zowat, waar ik rekening moet mee houden. Allen bedankt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan