Focusrite 2i2 2nd Gen. /Mixpad

Status
Niet open voor verdere reacties.

gibsonmil

Steunend lid
Vip Lid
Vorige week dacht ik terug een gitaaropname te maken met hogervermelde combinatie, doch merkte dat om de een of andere reden de wave-form van 1 van de stereo kanalen op de track slechts 1 lijn weergaf. De weergave was navenant: geluid slechts hoorbaar langs 1 kant ! M.a.w. stereo opname lukt tot hiertoe niet meer terwijl dit al maanden geen probleem was !? De mono-opname gaf een volle balk, doch met merkbaar minder volume !?
Vooreerst de ASIO-usb driver totaal verwijderd en opnieuw de meest recente bij Focusrite/Scarlett opgehaald en geïnstalleerd zonder resultaat. In geluidsbeheer de Focusrite USB driver (niet langer ASIO(Focusrite USB)) als standaardapparaat ingesteld - van opnamestandaard 2 kanalen 44000 naar 1 kanaal cd/studio kwaliteit gewisseld - microfoon uitgeschakeld - volledige systeemscan gedaan met Bitdefender - usb en andere kabelverbindingen veranderd en 2de ingang uitgeprobeerd - enz.. doch allemaal boter aan de galg !!
Tot slot gisteren nog succesvolle update naar 1903 gedaan, doch eveneens zonder invloed op stereo-opname !
Iemand enig idee wat er aan de hand is of wat ik nog kan proberen ? Bedankt bij voorbaat.
De focusrite is pas enkele maanden oud en geeft wel een L-R perfect afspeelgeluid op beide uitgangen
 
Ik probeer even te volgen wat je aan het doen bent.

Aan de Focusride twijfel ik niet.

Kijk eens in Mixpad in de Track waar je de opname wilt maken bij de sleutel. De audio opties dus. Staat dit op stereo of op mono ? Bij mono heb je maar 1 balkje en bij stereo krijg je twee balkjes. Staat de audio device ook goed naar de Focusride ?

mixpad.png



mixpad2.png
mixpad mono.png
mixpad stereo.png



Heb je daarna nog maar 1 kanaal, check dan beide ( links en rechts ) inputs. Deze moeten naar de Focusride gaan.
 
Bedankt voor je respons, doch dat heb ik allemaal al geprobeerd zonder resultaat. Net zoals ik schreef krijg je op die manier inderdaad PER TRACK een mono signaal doch met verminderd volume. Wat raar is (en wat ik vergat te vermelden): telkens wanneer ik 'geluidsbeheer' of 'apparaatbeheer' open kreeg ik een melding dat het Windows process rundll32 de microfoon opent en gebruikt !!?? Daarom ook heb ik de microfoon uitgeschakeld, zelfs verwijderd doch nu krijg ik via Bitdefender een popup dat Mixpad zelf de microfoon gebruikt i.p.v. de Scarlett !!! Ik werk al vele maanden met deze interface en had tot hiertoe nog geen enkel probleem. Het is gewoon plotseling gewijzigd. Ik ben vanmiddag nog bij mijn vriend geweest die een identieke interface heeft (zij het van de 1se generatie). Bij hem had ikzelf ook de laatste driver geïnstalleerd (op aanraden van Focusrite via mail), en die heeft en geeft geen enkel probleem. Ik heb alle instellingen bij hem geverifiëerd met die op mijn pc en kon geen enkel verschil merken !!??
Het is mij meer dan een raadsel en zou niet meer weten hoe ik het kan oplossen, tenware er opnieuw hulp uit de 'pctutshoek' komt ? Herhaalde dank.
 
Kun je een systemherstel doen met de pc ?
Ik denk in dit geval dat er binnen windows iets is verwijderd of beschadigd gezien de melding in apparaatbeheer.
Dat je via Bitdefender een melding krijgt dat er een microfoon gebruikt wordt door een programma is op zich ook wel iets vreemds. Gebruik je een legale Mixpad ?
 
Laatst bewerkt:
ontbreekt er toevallig geen plugin .. this maar een gedachte .. aangezien ik deze software nooit eerder heb gebruikt .

*indien je voor systeem herstel ga vermits het terugplaatsen van een herstelpunt dient dit buiten Windows om te gebeuren ..
dit kan door op te starten van af een installatie medium en na het ingeven van de taal/land instelling kies je links onder "computer herstellen "
je komt in de herstel modus waar je problemen oplossen aanklikt om vervolgens de geavanceerde herstel modus kiest ..
hier kies je dan systeemherstel vermits het terug plaatsen van een herstelpunt dat eerder opgeslagen werd op deze pc .
 
ontbreekt er toevallig geen plugin .. this maar een gedachte .. aangezien ik deze software nooit eerder heb gebruikt .

Nee, dat lijkt mij niet.
Hij werkt met een externe geluidskaart ( Focusride ) en een audio montage programma. Dit werkt normaal gesproken met de juiste instellingen altijd samen. Dit doe ik zo vaak.
Plugins kunnen de effecten zijn in vst en zijn in dit stadium niet nodig.
 
Beste Skippy en Qtex,
1) omdat ik deze pc speciaal gebruik voor mijn muziek zijn (waren) er niet zoveel herstelpunten - rekening gehouden met een 'beschadiging' van W10, probeerde ik via een herstelpunt (waarvan ik zeker was dat op dat ogenblik nog alles OK was) alles terug te zetten, doch na ettelijke tijd kreeg ik de melding dat toegang tot bepaalde bestanden geweigerd werd allicht door een antivirusprogramma ! Dit laatse uitgeschakeld en 's anderendaags een 2de poging gedaan maar dit herstelpunt bleek niet meer te bestaan !?
2) mijn Mixpad is wel degelijk onder licentie
3) en dit leek me een handiger programma dan ProTools
4) Allicht dringt een systeemherstel zich op, doch ik kijk er tegen die karwei aan zoals jullie wel weten hé
Ter controle van mijn Focusrite zelf ben ik vanmorgen bij mijn vriend teruggegaan met het apparaat zelf. Gisteren had ik daar alle instellingen genoteerd en wanneer ik mijn Scarlett inplugde werkte alles als normaal in zijn Mixpad, BEHALVE dat de TRACKinstellingen nu op DEFAULT input stonden, waar er gisteren (!!) ASIO(Focusrite USB) of Stereo-Mix stond ! Bij "opties" stond zoals normaal die ASIO Focusrite USB Audio. Echter wanneer ik de track op 1 van de andere mogelijke drivers (Asio usb, Stereo-mix) veranderde, kwam er geen WAVE meer op de 'balkjes' !? OK, dus bij heropstarten werkte hij dus wel op alle tracks normaal (?) met de 'default input'.
Echter.... bij het terug aansluiten van ZIJN Scarlette, moest hij het eveneens ook op die wijze doen en deden de vorige instellingen het ook niet meer !! Begrijpe wie kan.
Dit doet me sterk denken dat een recente W10 update, hier terug meer dan 1 vinger in de pap heeft !?
In elk geval, wel bedankt hé jongens voor jullie inspanningen om een oplossing te bedenken, hoewel dit "onderdeel" misschien niet jullie specialiteit is nietwaar ?
Een fijne dag nog en misschien tot mails ?
 
Sedert de installatie van de nieuwe ASIO driver, verschijnt er rechtsonder het scherm telkenmale een pop-up met de Focusrite karakteristieken (Mhz.. enz), maar ook als laatste regel: CLOCK USB: LOCKED . Weten jullie misschien wat dit hier betekent ?
 
Deze Clock melding heeft met de sample rate te maken.
Vraag me even niet wat Clock USB betekend.


Ik heb even een manual voor je gezocht, op pagina 28 wordt hierover het een en ander vermeld https://images-eu.ssl-images-amazon.com/images/I/C1RfQbGMKVS.pdf

En tsja, Windows Updates. Ook ik heb er mee te maken dat bepaalde dingen na zo'n update niet willen werken.

Verstandig is om als iets werkt met geluidsproducties deze pc nooit meer aan internet te hangen en steeds maar updates binnen te krijgen die de kans vergroten op fouten. Dit kan namelijk de werking van bepaalde soft en hardware behoorlijk beschadigen.
Het allesbeste is zelfs over te gaan naar een Mac als je dingen wilt gaan doen met audio of video. Wel een kostenplaatje, maar alles is veel stabieler en er zijn betere programma's voor verkrijgbaar en de ondersteuning met een Mac is beter dan voor Windows.
 
Hierbij zie je maar het nut van een degelijke backup of clone van je systeem. Maar dan moet je het ook regelmatig herhalen. Een clone van 1 jaar oud is niet te doen. Ik maak hem om de 2 weken. Klein werk, grote zekerheid.
 
Ik ben totaal geen fan van MAC, ik zie voor de modale gebruiker het nut niet in om een dure MAC in plaats van een goedkopere Windows machine, maar als het op muziek en video aankomt is het inderdaad bij MAC dat je moet zijn. Alle grote DJ werken uitsluitend met MAC. Ik volg die muziek en je ziet ze nooit met een Windows laptop lopen. Altijd eentje van Apple. Ik ken persoonlijk een vrij grote DJ die op Tomorowland speelt en die doet het ook met een MAC, gewoonweg omdat dit de beste toestellen zijn om mee te werken als het op muziek aan komt zegt hij ook.
 
Indertijd was er ook de discussie over welk videosysteem het beste was. Betamax, VHS of Systeem 2000. Betamax was de beste, maar toch won VHS het. Reden : Er waren het meeste toestellen in omloop. Zo ook de discussie Mac/Windows. Maar je moet kopen en gebruiken waar je mee wilt werken. Het heeft geen nut een Mac te kopen als je alleen maar Word en dergelijke gebruikt. Hier is inderdaad een Mac aangewezen.
 
Indertijd was er ook de discussie over welk videosysteem het beste was. Betamax, VHS of Systeem 2000. Betamax was de beste, maar toch won VHS het. Reden : Er waren het meeste toestellen in omloop. Zo ook de discussie Mac/Windows. Maar je moet kopen en gebruiken waar je mee wilt werken. Het heeft geen nut een Mac te kopen als je alleen maar Word en dergelijke gebruikt. Hier is inderdaad een Mac aangewezen.
Dat is met de Smartphone net hetzelfde, velen hebben een iPhone en waarom? Omdat ze erbij willen horen. Maar dat is dan ook de enige reden, want met een Android toestel van honderden euro's goedkoper kan je net hetzelfde. Dat is een feit. Natuurlijk als je dezelfde goede camera wenst, moet je bij een Android toestel ook meer uitgeven, maar niet perse even duur als een iPhone. Dat zijn feiten. Als het gaat omdat je IOS fijner werken vind is dat jou goed recht natuurlijk, al hangt daar een flink prijskaartje aan. Maar een beter toestel als een veel goedkoper Android toestel heb je daarmee niet. Het werkt gewoon anders.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan