Een netwerk vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Een kennis van mij in de buurt heeft het volgende probleem en dan ben ik natuurlijk de persoon die hier het eerst op aangesproken wordt.


Het volgende is aan de hand:

Het internet komt binnen in de hoek van de kamer op een modem/router van Thomson TG789vn van KPN.
In dezelfde hoek staat de televisie en de stereoinstallatie en een mediaplayer.
Met deze internet aansluiting kijkt hij digitale TV en er gaat een netwerk kabel naar een ACRayan Media Player en er gaat een netwerk kabel naar de 1e etage naar de computerkamer.


De thomson heeft 192.168.2.254 als IP adres en de mediaplayer heeft 192.168.2.1 als vast IP adres.

Met de mediaplayer wordt in principe alleen Internet radio beluisterd en zo af en toe via de USB poort een film.

Op de eerste etage bevind zich een tweede router. Een Linksys E4200 met het IP adres 192.168.1.1 waarop 2 pc's en een NAS server zijn aangesloten. Met IP adressen in de range van de Linksys.
Tot zo ver is er niets aan de hand. Alles werkt goed.

Maar nu komt het volgende, met deze opstelling is het niet mogelijk om op de NAS server te komen met de mediaplayer. Tenzij er volgens mij een tweede netwerk kabel naar boven getrokken wordt en daar zit nou juist het probleem. Dit gaat niet meer lukken zonder wanden te slopen.
Want hij wil graag via het netwerk ook de films en popconcerten die op de NAS staan af kunnen spelen via de mediaplayer, zonder telkens een USB stick te gebruiken. Op zich logisch, want zo zou ik het ook willen.

Ik zie zo snel de oplossing niet zonder een tweede kabel te leggen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
 
Ja, wat ik zag was dat alle apparaten een IP adres uitgedeeld kregen in de range van de Thomson router.
Maar de linksys was niet meer te benaderen en dat moet nu juist wel de bedoeling zijn.

De Thomson is een speelgoed apparaat dat verstrekt is door de KPN ( ISP )
Dit ding is afgeschermd wat instellingen betreft en heeft verder weinig instelmogelijkheden en tevens maar 100mb poorten.

De E4200 is een goed apparaat en heeft gigabit LAN poorten en dualband voor de wifi. Hier zijn ook gast accounts in te stellen. Dus wil hij natuurlijk in het configuratiescherm kunnen komen van deze Cisco. Alles in de configuratie heeft gigabit poorten, behalve de mediaplayer.

Voorlopig heb ik alles weer geconfigureerd zoals het was.
 
Ik kan nu wel aannemen dat je af en toe in zen config moet kunnen. Maar als deze niet onmiddellijk bereikbaar is (wat op zich idd niet erg handig is), zie ik eigenlijk weinig problemen. Die router is eigenlijk een blackbox op dat moment. Die stuurt je netwerk door, meer niet. Als je op zeer regelmatig basis in deze configuratie iets wilt "wijzigen", dan is er structureel iets fout met het idee van zo'n ding denk ik zo.
 
Hij krijgt regelmatig vreemde mensen over de vloer die wel gebruik moeten kunnen maken van z'n wifi. Z'n kantoor zit inpandig met z'n woonhuis.
Met de E4200 zijn gastaccounts aan te maken met een wachtwoord. Dit wachtwoord wil hij regelmatig veranderen en moet doorvoor dus in kunnen loggen in z'n router.

Sterker, hij heeft juist deze router gekocht omdat deze dit via een simpele manier kan.
 
Dat is wel een argument ja. Weet daar ook niet onmiddellijk een kant en klaar alternatief voor.

Wat me wel vreemd is, is dat die nietmeer bereikbaar is op een intern IP adres wanneer de internet poort nietmeer verbonden is. Ik had al zoiets gelezen, en nu bevestigd door jou. Maar ik heb wel volgende gevonden;
To solve the "can't access web managment portal" problem (I had it as well), just enable remote managment. When I did, the first thing I noticed is that the device showed up in the Network browse. Then when I tried to access it using the address I supplied for the LAN IP address... bingo! it worked fine. So, from the adminstration page (I think), enable remote management and the annoyance should go away.
Zeker de moeite om eens naar te kijken...
 
Het was er nog niet van gekomen, maar vanochtend heb ik dit werkend gekregen.

Maar toch nog een vraag !!

Ik heb de Linksys E 4200 in Bridge gezet en toen werkte het.

De Thomson werkt nu dus als router en deelt dus de lokale IP adressen uit via DHCP en de E4200 werkt nu dus als switch met extra wifi punt.

Maar de Thomson heeft 100MB LAN poorten en de E4200 heeft 1GB poorten.

Daarom mijn vraag: Alle hardware ( pc's en NAS en server met GB poort ) dat op de Linksys is aangesloten, loopt dit dataverkeer nu alleen binnen deze Linksys of gaat dat ook langs de 100MB poort van de Thomson die de IP adressen uitdeelt?
In dat geval heeft het Gigabit netwerk dus geen nut meer en is het probleem in principe nog niet opgelost. Want het gigabit netwerk moet uiteraard wel gebruikt kunnen worden.
 
Die Thomson handeld alleen de IP adressering af. Je standaard IP packet switching gebeurd op het knooppunt waar het doormoet. In het geval dat alle toestellen op de Linksys GB poorten hangen, gaat die snelheid verdergezet worden naargelang het kunnen van die Linksys. Even een kleine verduidelijking waar meestal misvattingen over plaatsvinden. Het is niet gegarandeerd dat je snelheden haalt van GB bij een switch die GB poorten heeft. De effectieve snelheid hangt af van effectie throughput van die switch. Als deze bijvoorbeeld helemaal volzet is kan die effectie snelheid lager liggen dan GB.
 
Dan is dit probleem opgelost. TNX

Uiteraard begrijp ik dat 1 GB een theoretische snelheid is die gedeeld moet worden door het dataverkeer door de diverse poorten.

Ik zet er een slotje op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan