Een netwerk vraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
Een kennis van mij in de buurt heeft het volgende probleem en dan ben ik natuurlijk de persoon die hier het eerst op aangesproken wordt.


Het volgende is aan de hand:

Het internet komt binnen in de hoek van de kamer op een modem/router van Thomson TG789vn van KPN.
In dezelfde hoek staat de televisie en de stereoinstallatie en een mediaplayer.
Met deze internet aansluiting kijkt hij digitale TV en er gaat een netwerk kabel naar een ACRayan Media Player en er gaat een netwerk kabel naar de 1e etage naar de computerkamer.


De thomson heeft 192.168.2.254 als IP adres en de mediaplayer heeft 192.168.2.1 als vast IP adres.

Met de mediaplayer wordt in principe alleen Internet radio beluisterd en zo af en toe via de USB poort een film.

Op de eerste etage bevind zich een tweede router. Een Linksys E4200 met het IP adres 192.168.1.1 waarop 2 pc's en een NAS server zijn aangesloten. Met IP adressen in de range van de Linksys.
Tot zo ver is er niets aan de hand. Alles werkt goed.

Maar nu komt het volgende, met deze opstelling is het niet mogelijk om op de NAS server te komen met de mediaplayer. Tenzij er volgens mij een tweede netwerk kabel naar boven getrokken wordt en daar zit nou juist het probleem. Dit gaat niet meer lukken zonder wanden te slopen.
Want hij wil graag via het netwerk ook de films en popconcerten die op de NAS staan af kunnen spelen via de mediaplayer, zonder telkens een USB stick te gebruiken. Op zich logisch, want zo zou ik het ook willen.

Ik zie zo snel de oplossing niet zonder een tweede kabel te leggen, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
 
Wel, het probleem is; 1 thuisnetwerk, verschillende netwerken (subnetten). Dat zou je moeten voorkomen. Die Linksys E4200 werkt als NAT apparaat en creëerd een 2de netwerk.
De eerste vraag die je kan stellen is volgende; hoeveel clients zijn er mogelijk op het KPN netwerk? Hoeveel DHCP leases maw.

Indien dit voldoende is om alle clients te voorzien kan je volgende doen;

Gebruik die linksys E4200 niet als router, maar als Access Point.
- Zet de DHCP functionaliteit uit.
- Stel een vast IP adres in, in dezelfde range als het KPN netwerk (kijk na dat die DHCP deze niet overlapt).
- Sluit de netwerkkabel aan op het interne LAN gedeelte ipv de externa WAN (internet) poort.

Op die manier worden alle clients in één netwerk gezet, voorzien door de DHCP van de modem/router. En werkt de Linksys E4200 niet als NAT device maar als Access Point.
Op voorwaarde dat de modem voldoende IP's kan voorzien voor het gehele thuisnetwerk.
 
Ja, officieel is dit niet "mogelijk", of maw die functionaliteit is er offcieel niet, de knopjes om het met een paar muisklikken simpel in te stellen ontbreken... Maar volgens de procedure in men vorige beschrijving kun je dit wel een draai geven zodat deze zich gedraagd als een Access Point (DHCP uitzetten, LAN connecteren ipv WAN, ...).
Dat zou toch moeten werken. Indien niet doe je ergens iets fout...
 
Ga je de linksys dan nog benaderen dan op z'n eigen IP? Want dan zet je hem als router uit en gaat hij dienst doen als Switch of Hub.
Hij wil zowiezo de draadloze DUAL band willen gebruiken van de Linksys en tevens de uitgebreidde beveiligingsinstellingen, want de Thomson is speelgoed.
 
Normaal ga je nog op ze'n web interface raken langs zen interne kant. Extern bestaat dus nietmeer dan. Die gaat idd enkel dienst doen als switch.
Betreffende de beveiligingsinstellingen, WiFi ga je kunnen beveiligen met de gebruikelijke mogelijkheden. Maar IPS enzo gaat hier ook weer van geen nut meer zijn en daarbij dus niet toepasbaar. Das wel een "nadeel". In dat geval moet je de Linksys vlak achter de modem plaatsen en alles daarop aansluiten (buiten de digitale TV dan). Heb je ook wel dubbele NAT, maar is een aanvaardbaar offer...
 
Heb eens zo'n adaptersetje geleend van iemand om te proberen, maar dit lukte niet.

Daarna ben ik eens gaan meten en kwam tot de conclusie dat de gebruikte wandcontactdozen verschillende fasen zijn in de meterkast. Nou weet ik dat hier dan ook weer apparaten voor in de handel zijn om zo'n probleem op te lossen, maar ik vind de aanschaf hiervan te risicovol.
 
Heb eens zo'n adaptersetje geleend van iemand om te proberen, maar dit lukte niet.

Daarna ben ik eens gaan meten en kwam tot de conclusie dat de gebruikte wandcontactdozen verschillende fasen zijn in de meterkast. Nou weet ik dat hier dan ook weer apparaaten voor in de handel zijn om zo'n probleem op te lossen, maar ik vind de aanschaf hiervan te risicovol.

En dan lukt het uiteraard niet.
 
Ik ben er vandaag nog geen steek verder mee.

Zodra ik de netwerkstekker verwissel met de internet poort naar de ethernetpoort, is dat kreng niet meer te vinden op z'n vast ingestelde IP adres.

Image3.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan