Eén app voor brandweer, ambulance of politie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ivan

Oprichter
Forumleiding
Admin

Het belangrijkste voordeel van de app 112 BE is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.
Als je de app 112 BE gebruikt met een smartphone, raden we aan om je wifi of mobiel internet aan te zetten als je belt met de app 112 BE, maar ook zonder internetverbinding kan je de app 112 BE zeker gebruiken. De indicatie van de plaats waar je je bevindt wordt dan via sms gestuurd naar de noodcentrale in plaats van via internetverbinding. De operatoren krijgen zo al een indicatie van waar je je bevindt.
https://www.112.be/nl/app
 
Heb die al lang geinstalleerd staan en ik vermoed dat het goed werkt ...
Zijn echter 2 kleine aandachtspunten mee :
  1. Je kan het niet proberen of het werkt tot je het nodig hebt (-;
  2. De interface heeft zo weinig tussenstappen dat het gevaar niet denkbeeldig is dat je een oproep lanceert zonder het te weten, vb. als je phone in je broekzak zit ...
 
Tsja, als je serieus in paniek bent en je kunt het nummer 112 niet meer herinneren vraag ik me af of je nog wel je toegangscode weet om de smartphone te ontgrendelen.

Apple heeft dit dan beter opgelost. Een noodoproep plaatsen vanaf een vergrendelde iPhone - Apple Support

ios12-iphone-x-lock-screen-place-emergency-call.jpg
 
Werkt identiek hetzelfde op een Android-telefoon.

In beide gevallen gaat het echter een pak verder dan gewoon 112 bellen !
Het is nl. meteen een geo-locator : de andere kant kan op basis van de oproep uit de app meteen zien waar je op dat ogenblik bent, als je te opgewonden bent om het alsnog duidelijk te vertellen...
Bij een gewone oproep is dat niet zomaar mogelijk : het is beperkt tot de periode dat je online bent en met tools die de ambulance-diensten niet voorhanden hebben, enkel de opsporingsdiensten van politie.
De app 112 lost dat op.
 
Het schijnt dat hulpdiensten de locatie van je telefoon automatisch via ELS ontvangen tenzij je dit uit hebt gezet.
 
Ja, klopt maar er is een verschil ...
  • bij bellen van 112 : zolang je belt ...
  • bij gebruik van app 112 : zolang je na het bellen de app online hebt.
 
In mei 2019 schreef men dus :

1611647174865.png


Mooi voorbeeld van hoe Apple zich in bochten wringt om te laten uitschijnen dat ze baanbrekend zijn. Terwijl ze in dit geval gewoon later kwamen dan de anderen !
 
Het enige wat me aan die 112 stoort, is dat ze er een IVR menu achter gestoken hebben. "Om de mensen beter te helpen". Ik verwacht natuurlijk ook dat je allerlei keuzes moet maken als er iemand in volle paniek naar dit nummer belt. Is toch logisch, niet? Ipv onmiddellijk menselijk contact te houden die kan anticiperen en inschatten wat er juist moet gebeuren... Moet men eerst een aantal stappen doorlopen met je nummerieke toetsen. Moet echte waanzin zijn wanneer iemand echt in paniek is. Maar ik neem aan dat ze er zeer goed over nagedacht hebben en dat iedereen zoals een robot kan reageren. Hoe eenvoudig dit ook lijkt en mogelijk is, hoe frustrerender dit moet zijn wanneer je amper jezelf bent... "luister naar de boodschap", komaan seg... serieus?

1611649433980.png
 
  • Leuk
Waarderingen: cve
Toch denk ik dat deze app een meerwaarde kan betekenen. Zal hem dan ook wel installeren. Had hem dus nog niet staan. Bedankt om dit dus mee te delen.
 
Het zal inderdaad z'n voordeel wel hebben.

Toch blijf ik onderstaande zin wat raar vinden. De unlockcode van een smartphone kan hier namelijk voor een probleem zorgen.
Je klikt op het ikoontje staat er, maar daar kom je niet als je in paniek jouw unlockcode niet weet of verkeerd in toetst. Dus wat nou noodnummers onthouden.
Gelukkig hebben de nieuwere modellen een Touch ID, maar niet iedereen wil dit en werkt niet altijd, zeker niet bij vochtige vingers.

Het belangrijkste voordeel van de app 112 BE is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.
 
Je kan ervoor opteren het icoontje van 112 BE op je lockscherm te zetten.
Dan kan je de oproep activeren zonder te unlocken - dat is voorzien voor noodoproepen / die werken overigens ook zonder dat je je sim-kaart unlocked, bv. na een opstart van je smartphone.
 
yep, maar hoe zul je even moeten opzoeken want ik gebruik géén lockscherm ...
 
Hier met een iPhone kan ik vooralsnog vele regelaars toevoegen aan het Bedieningspaneel maar geen geïnstalleerde apps ondanks ik "Toegang vanuit apps" aan heb staan.
Of ik zie nog ergens iets over het hoofd.

Deze zouden dan bij Meer regelaars moeten staan, maar geen geïnstalleerde app te vinden bij mij, wel uiteraard de standaard apps.
Het bedieningspaneel op een iPhone of iPod touch openen en aanpassen - Apple Support

Ben benieuwd of dat met een Android wel kan ? cve ???
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan