Smartphone (Dringend) Welke (liefst gratis) app is het meest geschikt voor het inscannen van foto's uit een album?

Rikkie

Steunend lid
Vip Lid
Mijn Schoonvader is vorige week overleden.
Nu zou ik dringend foto's moeten inscannen voor zijn uitvaart, vanuit zijn fotoalbums.
Wie weet welke app ik het beste zou gebruiken om foto's uit een album in te scannen met mijn smartphone?
Alvast bedankt!

Voor zover ik het inschat kan je met een smartphone géén fysieke foto's 'inscannen', in de ware zin van het woord.
Daar heb je een scanner voor nodig, met glasplaat of ander model, maar alleszins een scanner-toestel.

Wat je wél kan met een smartphone is een foto nemen van de foto... en dat kan je als je een ietwat recente smartphone hebt met de cameratool die standaard aanwezig is.
Je moet daarvoor vooral letten op een goede omgeving, zonder weerkaatsing - beetje goed gekozen hoek van belichting en een goede cadrage. Bijschaven nadien met een fotobewerkingsprogramma (en dan verkies ik toch PC) is misschien geen overbodige luxe, maar ik begrijp eruit dat je weinig tijd hebt.

Dit zou zo een app zijn

Bijlagen

• Fotoscan van Google Foto's.jpg
    Fotoscan van Google Foto's.jpg
    70 KB · Weergaven: 33
Thanks Philip, dat heb ik dan ook reeds gedaan en moet de foto's nu bewerken (op pc).
Maar mijn zoon had zo'n app op zijn smartphone staan en de kwaliteit was beter dan mijn scans (kan ook afhangen van de kwaliteit van het fototoestel en software in je smartphone, de mijne is 8 jaar), maar die app was eigenlijk voor documenten in te scannen vandaar mijn vraag.

Mijn Schoonvader is vorige week overleden.
Nu zou ik dringend foto's moeten inscannen voor zijn uitvaart, vanuit zijn fotoalbums.
Wie weet welke app ik het beste zou gebruiken om foto's uit een album in te scannen met mijn smartphone?
Alvast bedankt!
Ik gebruik: my scans

wil je opgeslagen foto's snel verbeteren is dit een heel mooi tooltje:

@Rikkie: Wie heeft de originele foto's gemaakt? Die persoon heeft de foto's misschien digitaal beschikbaar.
Informeer daar eens, dat spaart een hoop scan-werk uit.

Indien niet:
Je kan met een smartphone goede scans maken, maar dan moet je eigenlijk een glazen of plexiglas plaat over de foto leggen zodat die helemaal vlak is. Belichten langs beide zijkanten en zonder flits fotograferen. Ook NIET inzoomen, want dan krijg je ruis in het resultaat.
Levert behoorlijke resultaten op.

wil je opgeslagen foto's snel verbeteren is dit een heel mooi tooltje:
Ja, spijtig van de discrete reclame onderaan de verbeterde foto en de stevige prijs die maandelijks wordt aangerekend.
Dus niet geschikt voor eenmalig gebruik (wel twee gratis gecorrigeerde foto's, daarna betalend , deze betaling kan wel stopgezet worden).
Wel goede resultaat, mensen zijn soms wat wassenbeeldachtig, wat spijtig is.

Tip: stuur een foto door met onderaan een extra (gekleurd) dat je nadien kan afsnijden (croppen) van de verbeterde versie, waarschijnlijk kan je zo de reclame verwijderen.

@Rikkie: Wie heeft de originele foto's gemaakt? Die persoon heeft de foto's misschien digitaal beschikbaar.
Informeer daar eens, dat spaart een hoop scan-werk uit.

Indien niet:
Je kan met een smartphone goede scans maken, maar dan moet je eigenlijk een glazen of plexiglas plaat over de foto leggen zodat die helemaal vlak is. Belichten langs beide zijkanten en zonder flits fotograferen. Ook NIET inzoomen, want dan krijg je ruis in het resultaat.
Levert behoorlijke resultaten op.
Ja, dat weet ik.
Maar hij was amateurfotograaf wat inhoud dat hij heel veel foto's had, maar meestal aan de verkeerde kant van het fototoestel stond.
Velen waren ingescand, maar de database is zo groot dat het te veel tijd kost om die helemaal te doorzoeken.

De meeste foto's komen uit een album en zijn vastgeplakt.
Het is, voor de nabestaande, niet de bedoeling van deze foto's of albums beschadigd terug te geven.

Ik heb ook met een glazen plaatje gewerkt bij losse foto's, in een album is dit nog moeilijker dan zonder.
Nadeel is dat er toch een weinig reflectie is waarop de smartphone en maker te zien is.

Met een smartphone is het ook niet makkelijk, de foto's staan wat gebogen en de lens moet zo centraal mogelijk boven de staan, ander krijg je foto's die niet perfect rechthoekig zijn, lees vervorming van de genomen foto's.
Ook het afdrukken van de foto zorgt dat de smartphone altijd wat beweegt, een vast structuur had beter geweest.

Ik heb het inderdaad met mijn smartphone gedaan, bijgesneden en, daar waar kon, de belichting/kleur aangepast.
Het resultaat is niet perfect maar toch beter dan goed.

Ja, spijtig van de discrete reclame onderaan de verbeterde foto en de stevige prijs die maandelijks wordt aangerekend.
Dus niet geschikt voor eenmalig gebruik (wel twee gratis gecorrigeerde foto's, daarna betalend , deze betaling kan wel stopgezet worden).
Wel goede resultaat, mensen zijn soms wat wassenbeeldachtig, wat spijtig is.

Tip: stuur een foto door met onderaan een extra (gekleurd) dat je nadien kan afsnijden (croppen) van de verbeterde versie, waarschijnlijk kan je zo de reclame verwijderen.
Afsnijden heb ik inderdaad ook gedaan. En klopt, is inderdaad niet gratis, maar wel makkelijk om het eens eenmalig te proberen,

Terug
Bovenaan