Ik lees hier al heel wat opties en ook dat je reeds een aankoop hebt gedaan.
Ik geef hier nog wat bijkomende info.
Ik zet regelmatig videos over naar PC. Indien mogelijk gebruik ik Firewire, maar ik heb ook omvormers die van S-video of cinch (tulp) stekkers vertrekken.
Voor jouw camcorder:
Als je PC een firewire ingang heeft dan is dat de beste oplossing. Je kan een verloopkabel van DV naar firewire kopen voor weinig geld.
Op de CD die bij je camcorder zit staat het programma dat je daarvoor nodig hebt.
De informatie staat dan wel digitaal op je tape, je moet de hele tape laten afspelen als zou je de opname bekijken op TV.
De software maakt immers een opname van je Hi8 tape net zoals bij een VHS tape zou gebeuren.
Als je een S-video kabel hebt of kan lenen is dat de tweede optie. Je moet dan wel een adapter hebben die het S-Video signaal omzet naar usb.
Je gaat sowieso kwaliteitsverlies hebben omdat het beeld van digitaal naar analoog omgezet wordt voor de S-video aansluiting.
De adapter die het signaal naar usb omzet doet dan weer het omgekeerde, van analoog naar digitaal.
Opnames maak je met OBS die het beeld van de video naar usb adapter opneemt.
De derde optie is gebruik maken van de kabel die je al hebt en een cinch (tulp) naar usb video omvormer gebruiken. Ook hier heb je kwaliteitsverlies doordat het beeld van digitaal naar analoog omgezet wordt voor de audio/video uitgang.
De adapter die het signaal naar usb omzet doet dan weer het omgekeerde, van analoog naar digitaal.
Opnames maak je ook hier met OBS die het beeld van de video naar usb adapter opneemt.
Let wel, bij elke omzetting heb je kwaliteitsverlies, maar hoeveel hangt af van de gebruikte methode.
De opnames van de usb omvormers is gemakkelijk te doen met het reeds genoemde OBS.
Misschien moet je eens kijken naar het volgende filmpje op Joeptjoep. Daar wordt uitgelegd hoe je een interlaced signaal zo kwalitatief mogelijk overzet naar je PC :
How to convert VHS videotape to 60p digital video
Het gaat over VHS tapes, maar het principe geldt voor alle interlaced video apparaten.
Interlaced video is een oud principe gebaseerd op de werking van de televisietoestellen van vroeger. Het beeld werd opgebouwd door twee beelden na mekaar op het scherm te plaatsen. Het eerste beeld besloeg de oneven lijnen op het scherm, het tweede beeld de even lijnen. Zo kreeg je een tamelijk goed beeld. Die interlacing moet in OBS opgevangen worden om een zo goed mogelijk beeld in de opname te krijgen.
Hoe je dat instelt in OBS wordt dus in het filmpje uitgelegd.