Hardware DC Power Jack faalt

Status
Niet open voor verdere reacties.
De DC Power Jack van de Medion laptop van een vriend van me doet het bijna niet meer. Door met de stekker van de lader voorzichtig heen en weer te bewegen lukt het soms om de batterij te laden. Ik dacht in eerste instantie aan een beschadiging van de DC Jack of een slecht contact met het moederbord. De soldeerpunten heb ik met een soldeerboutje hersmolten doch zonder resultaat.
Het viel me wel al direct op dat er geen centrale pin in de jack zit en dat heb ik nooit eerder gezien bij andere laptops. Nu moet ik wel toegeven dat ik me de laatste 2 jaar niet goed meer op de hoogte gehouden heb van de nieuwste technieken. Daarom vraag ik me af of er tegenwoordig zulke Jacks bestaan? Mij lijkt het niet echt logisch. Anderzijds is het dan toch zo dat er soms (na wat friemelen en verschuiven)) wel een goed contact tot stand komt.

Ziehier de gegevens van deze laptop.
Medion Acoya laptop E14302

• Model no : MD63600
  • MSN No : 30028908
  • Artcl. No: 3000187
  • Year Code: AA23/20 C
  • EAN: 20070300001876
  • Model: E14302
  • S/N: 30028908763700501479
En hier enkele foto's van het gedemonteerde bordje:

IMG_20241121_203915.jpg

IMG_20241121_204338.jpg

IMG_20241121_204548.jpg

IMG_20241121_203915.jpg

Bijlagen

• IMG_20241121_204138.jpg
    IMG_20241121_204138.jpg
    37.9 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Sorry dat ik nu pas tijd heb om te reageren. Alvast bedankt voor jullie opzoekwerk.
dit is voor jouw toestel:

Klopt. Daar was ik ook al op bezoek geweest. Ik was het jullie vergeten te zeggen. 😊
Jammer dat Medion geen afbeelding toont van dat USB-board. Nu ben ik niet zeker af het om het juiste gaat hé.
Toch denk ik er goed aan te doen het bordje te vervangen want ik ben er eigenlijk zeker van dat dit de beste weg naar een oplossing is.
Betreft #3: die eerste op Ebay is verkocht zo te zien.
Is best prijzig van zo een klein ding vind ik. Ik overleg nog met de eigenaar.

inderdaad prijzig, dat is het nadeel van sommige pc-merken: onderdelen amper te vinden!
ik vind praktisch ieder onderdeel terug van mijn HP's, ook Service & Maintenance Guides ... .
welk merk-pc doet dit na?

verder zoeken op: EM_AP618_MED_DB_V1.1

succes nog!

dit zou de voedings aansluiting zijn:

1732314570586.png

zit dus niet op jouw getoonde pcb (normaal gezien)
de aan sluiting die jij aanduid is een audio-jack:

1732314713623.png

bij gebrek aan een service gids of documentatie is het giswerk, correctie zie bijgevoegd pdf-dokument.
deze stekker is niet echt een standaard voor de voeding van een pc, deze van #2 wel!
op Medion.com vind ik geen technische gegevens ( service gids), misschien in de gebruikers handleiding een beschrijving van het toestel

1732315257486.png

(1) de pcb aansluiting
(2) jouw aangeduide aansluiting van #1

1732315396204.png

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Dat zal nog de enige optie zijn. Heb ik trouwens al heel veel gedaan maar de resultaten zijn zeer mager.
Toch nog eens deze vraag... Heeft iemand van jullie al ooit eens een DC Power Jack poort gezien zonder centrale pen? En die dan toch nog zo nu en dan werkt?
de volgens jouw aangeduide aansluiting is GEEN Power Supply aansluiting!!!

Laatst bewerkt:
Ik verzeker u dat het de originele Power jack is die ingebouwd is. Die zit op een klein kaartje samen met een HDMI, USB-C en een Micro-SD kaart poortje. Ik ben echt geen computerleek hoor. En die handleiding heb ik ook wel in mijn bezit. Die hoef je me niet te tonen.
Ik kan dus besluiten dat jullie ook nog nooit met en DC Power Jack zonder centrale punt te maken hebben gehad. En geloof me ik het gaat in mijn geval niet om een audio jack !!!! Dat verschil ken ik al van toen ik kind was.
Bedankt voor alle moeite. Hier gaan we mee afronden.
Tot bij een volgende gelegenheid.

sorry, maar het is tenenkrullend hoe je niettegenstaande alle bewijs hierboven - van de fabrikant zelfs - en het opzoeken van het typenr. van dit kaartje blijft vasthouden aan je eigen gelijk... Zo zal je het dus niet opgelost krijgen door de hulp van bezoekers hier. Die vragen zich af waartoe hun inspanningen leiden...

Als je er zoveel van weet dan zou je moeten weten dat een DC Power Jack zonder centrale pin gewoon niet kan - elke stroomvoorziening heeft behoefte aan 2 polen !

Ik verzeker u dat het de originele Power jack is die ingebouwd is. Die zit op een klein kaartje samen met een HDMI, USB-C en een Micro-SD kaart poortje. Ik ben echt geen computerleek hoor. En die handleiding heb ik ook wel in mijn bezit. Die hoef je me niet te tonen.
Ik kan dus besluiten dat jullie ook nog nooit met en DC Power Jack zonder centrale punt te maken hebben gehad. En geloof me ik het gaat in mijn geval niet om een audio jack !!!! Dat verschil ken ik al van toen ik kind was.
Bedankt voor alle moeite. Hier gaan we mee afronden.
Tot bij een volgende gelegenheid.
de firma dankt u voor de aandacht .... veel succes nog!
of het een succes zal worden ...
een eind resultaat melden, dat zou ik waarderen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan