Bye bye bureaublad: gaat Microsoft de desktop-interface definitief dumpen?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Quit

Steunend lid
Vip Lid
In Windows 8 zit-ie al goed verstopt, tot ongenoegen van velen.
Maar nu lijkt het erop dat Microsoft definitief af wil van de populaire en veelgebruikte bureaublad-interface.
Dat concluderen analisten althans uit uitgelekte plannen van het Amerikaanse softwarebedrijf.

Bye bye bureaublad?


media_xll_1583937.jpg




Glooiende groene heuvels onder een met schapenwolkjes bedekte blauwe lucht: er zijn maar weinig mensen in de westerse wereld die dit bekende beeld nooit op een computerscherm hebben gezien.
Het is één van de standaard bureaublad-achtergronden die werd meegeleverd sinds Windows XP.
Sindsdien is deze GUI (grafische gebruikersinterface) niet meer weg te denken uit menig huishouden, en voor veel gebruikers de normaalste zaak van de wereld geworden.

Tegeltjes
Dat daar verandering in begint te komen, was al langer duidelijk.
In de nieuwste versie van Windows, die een half jaar geleden werd gelanceerd, krijgen gebruikers standaard de nieuwe tegeltjes-layout (Modern UI) voorgeschoteld, en is het bureaublad naar de achtergrond gedrongen.
Het bekende startmenu is zelfs helemaal verdwenen.
In de filosofie van Microsoft zet deze ontwikkeling door. Eerder deze week lekte er vroegtijdig informatie uit over Windows Blue.
Dat is de werktitel van de volgende update van Windows 8 waar Microsoft nu aan werkt. Volgens de geruchten zou het bedrijf voortaan elk jaar een grote update van het huidige Windows-systeem willen gaan uitbrengen.
Daarbij zullen de functies van het Modern UI (zoals de tegeltjes-layout en de mogelijkheid van touch-bediening) steeds verder uitgebreid worden en de oude bekende bureaublad-mogelijkheden juist steeds meer verdwijnen, schrijft TechRadar.

In een officieel Microsoft-blog heeft het bedrijf nu zelf het bestaan van 'Blue' erkend.
Vicepresident corporate communications van Microsoft Frank Shaw stelt dat gebruikers de afgelopen zes maanden al kennis hebben kunnen maken met 'het nieuwe ritme van updates, nieuwe apps, diensten en mogelijkheden.'
Deze continue ontwikkelingscyclus is de nieuwe standaard binnen heel Microsoft.
Het bedrijf wil overigens niet bevestigen dat het definitief van het bureaublad zal afstappen.

Ontwikkelaars
Volgens analisten lijkt het daar echter wel op.
Zij wijzen erop dat Microsoft ook het platform waarop ontwikkelaars applicaties voor Windows kunnen maken, volledig op de nieuwe interface wil laten draaien.
Zowel voor gebruikers als voor ontwikkelaars én voor Microsoft zelf moet dit Windows uiteindelijk een stuk gebruiksvriendelijker maken.

Een paar jaar geleden leek het nog ondenkbaar dat Windows ooit zonder het kenmerkende bureaublad zou verschijnen.
Nu lijkt dat opeens helemaal niet zo zeker meer.
Of Windows 9 al compleet desktop-loos op de markt zal verschijnen, is afwachten.
Mocht het ooit zover komen, dan zullen we pareltjes zoals deze in elk geval gaan missen.

Bron: AD
 
Dat ze met hun tegeltjes hun ondergang maar niet plaveien. Het is ondertussen al vrij duidelijk dat niemand hun nieuwe GUI 100% apprecieert, en toch blijven ze verder bricoleren...

Een goed voorbeeld hiervan. HP verkoopt nog steeds veel nieuwe PC's met Windows 7, en zelfs downgraded Windows 8.
Dit wilt duidelijk aantonen dat mensen meer behoeften hebben en de vraag groter is naar Windows 7 toestellen.
HP is toevallig ook marktleider. En toch gaat er nog steeds geen belletje rinkelen...
 
Ze moeten in Redmond wel heel erg sterk in hun product geloven om dit te willen doorvoeren.
p.s. Ik voel een naderende ondergang van Microsoft aan komen. Ze vergeten hier een hele belangrijke tak, namelijk het bedrijfsleven. Hier zit men namelijk helemaal niet op tegels te wachten.
Laten we dit topic over enkele jaren maar eens ophalen.
 
Even off topic, maar schoot me net iets te binnen. Ik was gisteren een Elastix PBX (VoIP telefooncentrale) aan het installeren en updaten. En in men lijst van alle nodige Linux updates (welke van klein naar groot download) stond beneden als één van de grootste updates Asterisk. Asterisk is de open source sofware en drijvende kracht achter tal van VoIP centrales. Wel, deze app was in RPM installatievorm slechts 13MB. Ok, dit is puur native C zonder een GUI. Maar dit is dus wel 13MB pure nuttige code. Tel daarboven mss nog een 10 a 20MB html en PHP code voor de GUI, en je hebt een volwaardig product welke zelfs op een systeem met 512 - 1024MB RAM vrij deftig draait. (in verhouding met belasting natuurlijk)
 
Ik voel een naderende ondergang van Microsoft aan komen. Ze vergeten hier een hele belangrijke tak, namelijk het bedrijfsleven. Hier zit men namelijk helemaal niet op tegels te wachten.
Zo'n vaart zal het wel niet lopen uiteraard. De fabrikanten van hardware en vooral notebooks spelen onder een hoedje met MS. MS zou wel eens zeer ernstig mogen afgestraft worden, dat wel. Zij zitten immers te bepalen wat de verbruiker wil zonder zijn mening te vragen. Koopt men dan een laptop (de verkoop ervan zit tegenover desktops nog altijd in de lift), dan kan men niet anders dan het OS te nemen dat er op staat. Maar blijkbaar is MS hardleers, zelfs na het Vista fiasco.

Apple doet natuurlijk hetzelfde. Hoeveel ettelijke jaren lang nog moeten gebruikers zich het immer weerkerende en zelfde design van iPhones laten welgevallen ? Is dat vernieuwing ? Die Jobs (RIP) heeft zich nooit afgevraagd hoe de verbruikers het nou in feite wilden. Hij vond dat het zo of zo moest en daarmee basta. Gelukkig zijn we van zo'n eigenzinnig mens verlost.
 
het is niet strafbaar om je eigen product aan te passen naar jou eigen smaak.
we zijn immers afhankelijk geworden van windows/mac osx en zullen jammer genoeg alles moeten slikken wat zij ons flikken.
maar het ligt nog steeds aan ons voor welk besturingssysteem wij kiezen.

dit is wel een fijne zet voor de locale it'ers aangezien de vraag om terug te gaan naar windows 7 nogal groot is en bedrijven dit niet doen.
ik profiteer hier wel van aangezien ik men de mogelijkheid bied om terug te vallen op de vertrouwde windows 7. ik had afgelopen maand al 26 klanten die op hun nieuwe pc/notebook windows 7 willen en geen windows 8.
 
ik had afgelopen maand al 26 klanten die op hun nieuwe pc/notebook windows 7 willen en geen windows 8.

dan doe jij gouden zaakjes momenteel :applaus:
enne wat betreft het aanpassen van Windows naar je eigen voorkeur ....Heb jij de licentie voorwaarden al eens gelezen van A tot Z !
 
dit is wel een fijne zet voor de locale it'ers aangezien de vraag om terug te gaan naar windows 7 nogal groot is en bedrijven dit niet doen.
ik profiteer hier wel van aangezien ik men de mogelijkheid bied om terug te vallen op de vertrouwde windows 7. ik had afgelopen maand al 26 klanten die op hun nieuwe pc/notebook windows 7 willen en geen windows 8.

Verklaar? Wat doen bedrijven niet?
Hoe voorzie jij de mogelijkheid, als locale IT'er, om terug te vallen op Windows 7 met een nieuwe Windows 8 PC/laptop?
 
we zijn immers afhankelijk geworden van windows/mac osx en zullen jammer genoeg alles moeten slikken wat zij ons flikken.

Verklaar dat eens nader wat jij met afhankelijk geworden bedoelt?
 
enne wat betreft het aanpassen van Windows naar je eigen voorkeur ....Heb jij de licentie voorwaarden al eens gelezen van A tot Z !

hiermee bedoelde ik hetgene wat microsoft doet met hun eigen product, zij kiezen wat wij moeten gebruiken en het ligt aan ons om kiezen welk product we gebruiken en hoe we het laten uitzien.

Verklaar? Wat doen bedrijven niet?
Hoe voorzie jij de mogelijkheid, als locale IT'er, om terug te vallen op Windows 7 met een nieuwe Windows 8 PC/laptop?

je krijgt niet de mogelijkheid om het draaiend OS te bepalen op je gekozen notebook bij aankoop.
ikzelf doe veel onderzoek naar mogelijkheden om een systeem te downgraden of een vorige versie te installeren met nog steeds alle werkende drivers en eventueel bijgeleverde software.

Verklaar dat eens nader wat jij met afhankelijk geworden bedoelt?

we hebben bijvoorbeeld microsoft met windows, als we graag MSN gebruiken zijn we afhankelijk van microsoft om te bepalen wat er gaat gebeuren. in dit geval stoppen ze met MSN en zijn we verplicht een andere chat dienst te gebruiken of helemaal geen chat dienst meer te gebruiken want we kunnen niet meer terug naar MSN.
dit gaat jammer genoeg zo met alles en het kan wel zijn dat soms programma's of diensten worden overgenomen en voort worden gezet door andere bedrijven of instanties maar dan is het nog de vraag of het zo soepel blijft lopen als voorheen.
 
je krijgt niet de mogelijkheid om het draaiend OS te bepalen op je gekozen notebook bij aankoop.
ikzelf doe veel onderzoek naar mogelijkheden om een systeem te downgraden of een vorige versie te installeren met nog steeds alle werkende drivers en eventueel bijgeleverde software.

Je kan tot op heden nog vrij veel computers kopen met Windows 7. Natuurlijk wel een beperkter aanbod, maar toch... Alleszinds bij HP.
Die downgrade, hoe doe je die dan? In veel gevallen kan je niet zomaar een downgrade aanvragen, maw je Windows licentie gaat je nog eens extra kosten.
 
Er is altijd het eeuwige probleem met de drivers. En veel fabrikanten gaan geen drivers leveren of beschikbaar maken voor nieuwe toestellen. Dat kost hun research om drivers te ontwerpen voor toestellen die op het ogenblik van de verkoop geschikt en geleverd werden met het laatste Windows OS.

Een kollega van mij kocht een netbook die met Windows 8 geleverd werd. Hij verwijderde het OS en trachtte met een Windows 7 CD die laatste te installeren. Hij reeg een of ander bericht dat dat niet ging of niet toegelaten was.
 
Waarom denk je dat ze de drivers niet up2date houden, zodat je nieuwe hardware moet kopen.
 
ik heb hier wel een tooltje die de laatste nieuwe drivers installeerd.moet hiervoor niet naar de fabrikant gaan schijfje erin en de drivers laten updaten of installeren:duimop:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan