Netwerk Aanmelden bij overheidsdiensten lukt niet meer (CSAM)

Merel

Steunend lid
Vip Lid
Ik kan niet meer aanmelden bij de overheidsdiensten met mijn identiteitskaart. Ik krijg steeds de melding "Aanmelden mislukt"

1732803887209.png

Ik gebruik een kaartlezer die direct aangesloten is via een usb-kabel. In het verleden ging het aanmelden zonder probleem.
Ik gebruik uitsluitend Defender als antivirus.

Wat ik al heb geprobeerd :
Firefox of Chrome => geen verschil.
Naast de eID Middelware software heb ik ook ID Viewer geïnstalleerd.
Deze laatste werkt normaal. Ik kan mijn foto zien en mijn gegevens. Het ligt dus niet aan de kaartlezer.

Ik heb BOSA gebeld en het probleem uitgelegd. De medewerker vond geen oplossing.
Een andere medewerker zal mij contacteren (daar heb ik weinig hoop op)

Ik ben op het eind van mijn latijn; Graag nog wat suggesties.

meest recente versie niet alleen van Viewer maar ook van de Middleware ?
wanneer krijg je de melding : voor of na het opgeven van je code ?

Waarom gebruik je niet It's me ? Stukken makkelijker en vlotter.

Ik heb hetzelfde ervaren een tijdje geleden en heb voor mij de oplossing gevonden. Ik gebruik firefox.
Probeer het volgende:

Neen, meestal ligt het aan een verkeerde instelling in je webbrowser.

In Firefox bijvoorbeeld, als je eID-kaarten van verschillende gezinsleden gebruikt, loopt het soms mis omdat Firefox het authenticatiecertificaat van de eerste aanmelding in de browsercache opslaat en bij een volgende aanmelding dan automatisch dit opnieuw gebruikt.

De oplossing is dan om het authenticatiecertificaat uit de browsercache te verwijderen:

Daarnaast kan je dan best Firefox zo instellen dat het nooit meer authenticatiebeslissingen in de browsercache opslaat:

Ik moet dan de CTRL samen met de h toets indrukken om de gechiedenis van Chrome op te ruimen. Instellingen resetten doe ik ook dan. Voorts opstart ik Chrome even terug, via de 3 puntjes rechts boven kan je op 'Help' gaan staan en vervolgens op 'Over Google Chrome' klikken. Chrome gaat zich dan updaten met evtl een opnieuw opstarten Chrome.
Normaal zou je nu met je eID ingelogd moeten geraken.

Op mijn PC heb ik kunnen aanmelden via ItsMe. Ik kan de diensten van de overheid openen.
Via mijn identiteitskaart en kaartlezer aanmelden gaat ook niet op de laptop van een familielid (andere hardware en andere locatie)
Het probleem is dus niet veroorzaakt door hardware. Het probleem ligt bij de eID software.

Vermits de eID Viewer werkt, heb ik nu ontdekt dat de geldigheid van een certificaat is verlopen op middernacht 8 november 2024 !
Vermoedelijk is toen de miserie gestart. Ik veronderstel dat ik naar de gemeente moet gaan om dit op te lossen ?

1733076534327.png

Als u nog extra wil genieten van de complexiteit van certificaten, bekijk DIT eens :mad:

Voor alle duidelijkheid : de gebruikte browser doet er niet toe, want je certificaten worden niet opgeslagen in een browser maar wel in een 'certificate-store' in Windows.

In Windows 10 kun je certificaten bekijken, verwijderen of vernieuwen via de Certificaatbeheerder of specifieke instellingen. Windows 11 is gelijklopend. Hier is een stap-voor-stap handleiding:

Certificaten bekijken en beheren met de Certificaatbeheerder

1. Open de Certificaatbeheerder:
    • Druk op Windows + R om het Uitvoeren-venster te openen.
    • Typ certmgr.msc en druk op Enter.
  2. Navigeren door certificaten:
    • Je ziet een boomstructuur met verschillende certificaatcategorieën, zoals:
      • Persoonlijk: Eigen certificaten.
      • Vertrouwde basiscertificeringsinstanties: Vertrouwde rootcertificaten.
      • Intermediaire certificeringsinstanties: Certificaten tussen de root en eindgebruiker.
    • Klik op een map om de certificaten in die categorie te bekijken.
  3. Certificaten beheren:
    • Bekijken: Dubbelklik op een certificaat om details te zien (zoals de geldigheidsdatum of uitgever).
    • Verwijderen: Rechtermuisknop op een certificaat > Verwijderen.
    • Importeren/Exporteren: Gebruik de optie Alle taken in het rechtermuisklikmenu.
Certificaten vernieuwen

1. Automatische vernieuwing:
    Windows probeert certificaten automatisch te vernieuwen als ze verlopen. Dit gebeurt meestal via een verbinding met de certificeringsinstantie (CA).
  2. Handmatig vernieuwen:
    • Dubbelklik op het certificaat dat vernieuwd moet worden.
    • Zoek naar de optie om het certificaat te vernieuwen (als ondersteund).
    • Volg de wizard en voer vereiste gegevens in (zoals CA-informatie).
Met deze stappen kun je certificaten eenvoudig beheren in Windows.

Terug
Bovenaan