E-mail 8 jaar oude mails

J.W.

Steunend lid
Vip Lid
Op 30 dec 2025 klikte ik op een niet gebruikt emailadres (pop3) in Outlook 2016.

Er zijn die dag 380 mails ontvangen.
De verzenddatums zijn vanaf 30/6/2017 tot en met 24/7/2017

Waarvandaan kunnen die mails nog komen?

Als een account verdwijnt uit accountinstellingen van Outlook (Office 2016) zou die normaal toch ook moeten verdwijnen van het scherm. Waarom blijft die "verdwenen" account dan staan en zijn die oude mails leesbaar.

Nog een vraagje: Hoe moet ik die account verwijderen van het scherm als deze niet meer in accountinstellingen staat?

V.w.b. dat die oude mails nog komen is een technisch verhaal, ga ik niet meer verder op in.

Normaliter als je een account uit de accountinstellingen verwijderd dan moet dat inderdaad ook overal verdwijnen in Outlook.
Als het niet meer in accountinstellingen staat maar wel nog in het overzicht dan lijkt het er op alsof er een corruptie zit in het profiel.

Wat je dan nog kunt doen is gaan kijken waar al je .pst bestanden staan en daar het betreffende .pst bestand van dat account verwijderen c.q. controleren of dat inderdaad weg is.
Maar het lijkt me dat ook wel een Outlook reparatie via het configuratiescherm op zijn plek is.

Als ik Outlook open staat die "niet bestaande" account gewoon in de lijst bij die twee andere accounts. Ik kan alle mappen openen en de mails lezen.
In de map verwijderde items staan 438 (tussen 12-11-2022 en 28-11-2022) items die nog steeds leesbaar zijn. In de map ongewenste email staan 15 items met als datum 1-7-2017 tot en met 17-7-2017
In "Postvak In" heeft nooit een email gestaan.

Dan heb je in Outlook 2016 waarschijnlijk niet het vinkje aan staan om bij het afsluiten van Outlook de trash folder te ledigen.
Dat je wat in trash zit nog kan lezen, zolang het er staat is normaal...

Dus nu die 438 items verwijderen en ook die 15 ongewenste ...
Dan Outlook afsluiten.

Bij het heropenen enkele minuten later zouden er geen mails meer mogen staan in die beide folders 'Trash' / Deleted / Verwijderd ... het komt in elke versie weer onder andere namen, ook nog afhankelijk van je taalinstellingen.

Voor wat het verschijnen van die account betreft, die zou je via de Account Settings moeten kunnen verwijderen maar als hij er niet staat... tja, dan is een en ander corrupt...

Versie Office 2016 is van voor de grote wijziging in de Office structuur en het zou dan ook best zijn daar afscheid van te nemen en een recentere versie (minstens 2019 - bij voorkeur 2024) te installeren.
  • Eerst de PST-bestanden die je wel kan vinden even backup van nemen.
  • Verwijderen oude Office
  • Nieuwe installeren
  • Daarin dan gewoon de 2 nog geldende accounts installeren en die oude zeker vergeten ! Je zei dat die IMAP zijn, dus komen alle mails uit die accounts gewoon terug binnen... en ben je niets kwijt.

Terug
Bovenaan