Windows 7 WD 4.0TB harde schijf verdwijnt plots uit MY Computer desktop tijdens mijn activiteit op de computer !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

TonyBossche

Steunend lid
Vip Lid
Ja, het kan gebeuren. Externe WD 4Tb Sata harde schijf in USB dock.
Er staat voor ongeveer 2,5Tb gegevens op. Op een zekere dag zet ik mijn computer aan en doe mijn werk. Later wil ik even iets opzoeken en ik merk op dat de Hdd niet meer in mijn computer staat. Beheer opgestart en daar staat hij wel maar ik merk op dat er nu 2 partities zijn aangemaakt en zwart. Zijn niet gelatiniseerd en kan ik zelf ook niet.
Die 2 partities heb ik niet aangemaakt 1x 2048 Gb en die 2de de overschot.

Wat nu?? Blijkbaar kan ik alleen maar formatteren. Maar dan ben ik alles kwijt. Daarna een recoovery draaien is het meeste spul niet meer compleet.
Waarom is die harde schijf plotseling verandert van actief naar 2 partities?

Het belangrijkste is dat ik dit kan herstellen. Maar hoe. Ik weet het even niet meer!

Wie kan mij hierbij helpen?
 
Weet je nog wel de laatste keer dat je de externe schijf hebt gebruikt.
Heb je al systeemherstel uitgeprobeerd of PC opnieuw instellen.
Dit is natuurlijk wel het laatste wat je kan uitproberen.
Succes verder.
 
Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt onlangs met win 10 en externe hdd 4T, Had nog een tweede 4T liggen en met Stellar Data Recovery Pro, de volledige inhoud herwonnen. Dit is een zeer langdurig process … maar heb alles terug!
 
Het lijkt er op dat er wat veranderd is m.b.t. jouw partitie tabel.
Of je dat zelf deed of dat Windows eigenwijs was weet ik niet.
Blijkbaar is de partitie omgezet naar MBR.
MBR kan geen schijven aan die groter zijn dan 2 Terra. De rest blijft dan onbenut. Vandaar die lege ruimte
Jouw schijf was eerst GPT (GUID Partition Table) , door de leverancier gedaan, omdat hij weet dat je anders de 4 terra niet kunt benutten.

Let Op: sommige mensen denken dat ze dan UEFI bios moeten hebben.
Dat is onzin. UEFI heb je nodig om van GPT te kunnen booten.

P.S. GPT is sneller en veiliger.
En zover ik weet ondersteund de gratis minitool niet het omzetten naar GPT.
En Let OP !! Je kunt een GPT schijf NIET clonen
 
Laatst bewerkt:
Ja Lange Pier, maar er staat wel 2.6 TB data op> Waar weet ik niet, in de 1ste of de 2de partitie?
Ik heb me nog nooi begeven tot het veranderen van de partitietabel. Kan dat veilig? Zonder verlies van data?
 
Laat die TestDisk of Minitool ernaar zoeken en zet er screenshots ervan hier neer alvorens een actie maakt.
Link naar TestDisk staat er al waar de documenten erover ook staan.
Mocht de partitietabel zijn vernaggeld is het met TestDisk ook mogelijk "raw" de bestanden naar een andere locatie te kopiëren.

 
Beste De test loopt nu bijna 2 dagen en is nog niet klaar. De test is na de 1ste ronde onmiddellijk uit zichzelf aan de 2de ronde begonnen. Waarom weet ikzelf niet maar ik ben wel benieuwd wat hij op de einde van de 2de ronde gaat doen. Ik heb een 8Tb Hdd besteld want ik heb geen benul van hoe groot het bestand zal zijn.
 
Ik weet niet waarom ik geen bericht krijg als iemand reageert, dus niet boos worden.
Het enige dat zal werken is hem weer GPT maken.
GPT kent een schaduw partitie, dus ik denk dat die nog wel leeft.
Of recuva GPT kan herstellen weet ik niet.
In de betaalde versie van Minitool kun je een schijf aanpassen naar GPT.
Zou even moeten kijken hoe dat werkt, want MBR naar GPT converteren moet je niet hebben.
De schijf is nl. nooit MBR geweest.
Blijft de vraag "Wie heeft hem omgezet naar MBR".
Zelf heb ik nog nooit meegemaakt dat Windows dit ongevraagd heeft gedaan.
Mijn eerste GPT dateert van 2003, dus dat is best lang.
Ben dus bang dat je het zelf hebt gedaan.
Heb ooit voor een demonstratie een GPT omgezet naar MBR, maar weet niet meer hoe ik terug ging.
Mogelijk heb ik hem geformatteerd, want hij was toch leeg.
Deze claimt dat hij het kan. Tot 2 GB is het gratis en Pro is 81 euro.
Laat je zo snel mogelijk weten of ik een goedkopere oplossing vind.
 
Laatst bewerkt:
Beste Wisperbird, Ik was er nog niet aan toegekomen om jou reactie te beantwoorden. Wat er gebeurd is, is een typisch verschijnsel wanneer je werkt met USB extension bays. De hdd was niet verandert naar MBR maar was geen van beide!!! Hij was zwart in de map beheren en leeg (zogezegd).
Mannen, ik heb al geprobeerd met EASUS en Stellar Phoenix maar het duurt 1 dag en het resultaat is matig. Eerst ga ik nu een aparte computer opstarten en met Minitool laten scannen. Ik houd jullie op de hoogte maar dat kan even duren. Ik weet niet of Recuva kan helpen?
Het beste is wanneer de harde schijf rechtstreeks gekoppeld is aan het moederbord. De externe HDD bay is alleen goed voor even te gebruiken maar zeker niet voor grote data transfers.
 
Eenvoudiger werkt TestDisk om een partitietabel te repareren, zou die eerst proberen.
Zolang je geen opdracht tot "write" geeft gebeurt er niets.
De documentatie link was al gegeven.

Minitool kan het ook maar dat kan tergend langzaam gaan.

Mocht het niet willen, met TestDisk kun je de gevonden bestanden "raw" naar een andere locatie kopiëren, recuva vind ik een prut tool overigens.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan