XSNews - Unlimited 14days of free Usenet to try at maximum speed

Windows 7 WD 4.0TB harde schijf verdwijnt plots uit MY Computer desktop tijdens mijn activiteit op de computer !!!

TonyBossche

Steunend lid
Vip Lid
Ja, het kan gebeuren. Externe WD 4Tb Sata harde schijf in USB dock.
Er staat voor ongeveer 2,5Tb gegevens op. Op een zekere dag zet ik mijn computer aan en doe mijn werk. Later wil ik even iets opzoeken en ik merk op dat de Hdd niet meer in mijn computer staat. Beheer opgestart en daar staat hij wel maar ik merk op dat er nu 2 partities zijn aangemaakt en zwart. Zijn niet gelatiniseerd en kan ik zelf ook niet.
Die 2 partities heb ik niet aangemaakt 1x 2048 Gb en die 2de de overschot.

Wat nu?? Blijkbaar kan ik alleen maar formatteren. Maar dan ben ik alles kwijt. Daarna een recoovery draaien is het meeste spul niet meer compleet.
Waarom is die harde schijf plotseling verandert van actief naar 2 partities?

Het belangrijkste is dat ik dit kan herstellen. Maar hoe. Ik weet het even niet meer!

Wie kan mij hierbij helpen?

Kleipie

PCT Lid
Weet je nog wel de laatste keer dat je de externe schijf hebt gebruikt.
Heb je al systeemherstel uitgeprobeerd of PC opnieuw instellen.
Dit is natuurlijk wel het laatste wat je kan uitproberen.
Succes verder.

wivy

PCT Lid
Heb ongeveer hetzelfde meegemaakt onlangs met win 10 en externe hdd 4T, Had nog een tweede 4T liggen en met Stellar Data Recovery Pro, de volledige inhoud herwonnen. Dit is een zeer langdurig process … maar heb alles terug!

Wisperbird

Steunend lid
Vip Lid
Het lijkt er op dat er wat veranderd is m.b.t. jouw partitie tabel.
Of je dat zelf deed of dat Windows eigenwijs was weet ik niet.
Blijkbaar is de partitie omgezet naar MBR.
MBR kan geen schijven aan die groter zijn dan 2 Terra. De rest blijft dan onbenut. Vandaar die lege ruimte
Jouw schijf was eerst GPT (GUID Partition Table) , door de leverancier gedaan, omdat hij weet dat je anders de 4 terra niet kunt benutten.

Let Op: sommige mensen denken dat ze dan UEFI bios moeten hebben.
Dat is onzin. UEFI heb je nodig om van GPT te kunnen booten.

P.S. GPT is sneller en veiliger.
En zover ik weet ondersteund de gratis minitool niet het omzetten naar GPT.
En Let OP !! Je kunt een GPT schijf NIET clonen

Laatst bewerkt:

TonyBossche

Steunend lid
Vip Lid
Hallo mannen, bij deze even een bedankje voor jullie berichtjes. Ik ga het nu proberen met File Tracer. De snelle scan van Easeus leverde niets op.

TonyBossche

Steunend lid
Vip Lid
Ja Lange Pier, maar er staat wel 2.6 TB data op> Waar weet ik niet, in de 1ste of de 2de partitie?
Ik heb me nog nooi begeven tot het veranderen van de partitietabel. Kan dat veilig? Zonder verlies van data?

lange pier

PCT Lid
Laat die TestDisk of Minitool ernaar zoeken en zet er screenshots ervan hier neer alvorens een actie maakt.
Link naar TestDisk staat er al waar de documenten erover ook staan.
Mocht de partitietabel zijn vernaggeld is het met TestDisk ook mogelijk "raw" de bestanden naar een andere locatie te kopiëren.

Bovenaan Onderaan