Windows XP opstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
L

Lovichetta

Gast
Ik hoop dat ik het nu wel in de juiste forum plaats:vraagteken:

Als ik de pc opstart dan krijg ik altijd eerst een blauwe scherm met vanalles erop en dan moet ik in 10 seconde snel op enter drukken anders moet ik veel te lang wachten voor dat dat gedaan is. Zou iemand misschien weten wat dat is?
 
ik denk dat je pc een schijfcontrole wil doen op je c station waarschijnlijk heb je dat eens ingesteld dat hij bij een volgende opstart station c moest controleren op fouten ik zou hem dat toch eens laten doen en als ie nadat ie een controle gedaan heeft dan altijd zo wil opstarten zal er waarschijnlijk toch iets mis zijn op je harde schijf;)
 
Ik hoop dat ik het nu wel in de juiste forum plaats:vraagteken:

Als ik de pc opstart dan krijg ik altijd eerst een blauwe scherm met vanalles erop en dan moet ik in 10 seconde snel op enter drukken anders moet ik veel te lang wachten voor dat dat gedaan is. Zou iemand misschien weten wat dat is?
Hiervoor zijn in theorie verschillende oorzaken.
1. Het programma Chkdsk.exe of Autochk.exe staat in Geplande Taken. Deze lezer geeft aan dat dat bij hem / haar niet het geval is. Anderen moeten dit wel eerst controleren.
2. Een instelling van het Windows-Register zorgt ervoor dat Autochk.exe wordt uitgevoerd bij het opstarten van Windows.
3. Je harde schijf is beschadigd en moet worden hersteld.
4. Het gebruik van de Hewlett Packard (HP) ScanJet 5100c scanner met HP-driver.
 
Stap 1: Geen juiste HP Scanjet 5100c scanner-drivers
Heb je niet zo"n scanner en Windows geüpgrade naar XP Home edition of Professional, ga naar Stap 2. Anders, doe je het volgende: - Sluit de scanner van de computer af. Herstart de pc en kijk of Schijfcontrole nu nog automatisch start.
- Blijft Schijfcontrole nu wel weg, download en installeer dan de juiste driver voor je HP scanner. Deze is hier te vinden.
- Helpt dit niet, ga door met Stap 2
2056102_340_1136647919418-chkdsk.jpg
Stap 2: Het Windows-Register aanpassen
Waarschuwing vooraf. Als je het Windows-Register wilt wijzigen, moet je er eerst een back-up van maken. Dit om grotere problemen te voorkomen. Hoe je die back-up maakt, lees je hier. - Klik op Start, Uitvoeren en typ daar regedit en druk op Enter
- Ga naar de volgende entry: HKEY_LOCAL_MACHINE \ System \ CurrentControlSet \ Control \ Session Manager \ BootExecute
- Maak een rechtsklik op BootExecute, kies Wijzigen en verander de waarde in autocheck autochk *
- Sluit het Windows-Register af
- Lost dit het probleem niet op, ga door naar Stap 3

<hr>

Stap 3: De harde schijf of het bestandssysteem is beschadigd
Om uit te sluiten of je harde schijf of bestandssysteem beschadigd is, doe je het volgende: - Start je computer met de Windows-installatie-cd. (Stel je BIOS in om te booten vanaf cd-rom)
- Kies voor Windows Herstel Console
- Typ de opdracht chkdsk en druk op Enter
- Herstart je pc op de normale manier (booten vanaf harde schijf)

<hr>
2056109_340_1136648270108-schijfcontrole.jpg
Meer over Schijfcontrole
Fouten op harde schijven of bestandssystemen kunnen veel problemen met zich meebrengen. Denk maar eens aan het niet meer kunnen openen van bestanden of het gevreesde Blauwe Scherm / Blue Screen of Death. Windows XP kan deze fouten veelal automatisch herstellen met behulp van Schijfcontrole. Windows XP kent twee versies van chkdsk.exe: een grafische versie en een versie die gebruik maakt van opdrachtregels.
De grafische versie kent slechts een aantal basishandelingen. En is te bereiken via Deze Computer, klik daar bijvoorbeeld op de c-schijf. Kies Eigenschappen en vervolgens het Tabblad Extra. Druk op de knop Nu controleren.
De versie die gebruik maakt van opdrachtregels is veel uitgebreider. Deze is te bereiken via Start, Uitvoeren, typ in cmd en druk op Enter.
 
Als je de diverse opdrachten wilt kennen die je kan gebruiken in cmd kopieer je de volgende lijn volledig in start > uitvoeren:

%windir%\hh.exe ms-its:C:\WINDOWS\Help\ntcmds.chm::/ntcmds.htm

Nu krijg je een overzicht van de meeste commando's met de parameters.

Enkel geldig voor Windows XP.
 
Is uw vraag opgelost, zoja dan zouden wij graag de oplossing weten zodat wij deze topic als opgelost kunnen beschouwen.


SIMBA
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan